|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מצעד הבושה

צה"ל 2016: חיילים יצאו למסדר בעירום

דוח נציב קבילות החיילים חושף: ירידה במוטיבציה של מפקדים, לוחמות ולוחמים לשרת ב'גדודים המעורבים' מפקדים נכנסים למגורי בנות ללא התראה לוחמות נאלצות להתקלח במקלחות הבנים פקודת הזקנים פגעה בזכויות חיילים דתיים
28/05/2017  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
למצולמים אין קשר לידיעה [צילום ארכיון: לע"מ]

נתונים כלליים
6,758 קבילות הוגשו, עלייה של 6% ביחס לשנה שקדמה
58% מהקבילות שטופלו נמצאו מוצדקות
37% מהקבילות הם בנושא יחס מפקד-פקוד
הוגשו פי 10 יותר קבילות בתחום המשטר והמשמעת במחנה. רובן בנושאי גזירת הזקנים.
הטיפול ב-88% מכלל הקבילות הסתיים בפרק זמן של עד שלושה חודשים
רוב הקבילות (3,595) של חיילים בשירות חובה.
22,570 פניות במוקד הטלפון של הנציבות, בנוסף לקבילות

התפלגות הקבילות
4,241 קבילות היו בנושא יחסי מפקד-פקוד
1,807 קבילות היו בנוגע למיועדים לשירות ביטחון
1,401 קבילות בנושאי הרפואה השונים
690 קבילות הוגשו בנושאי התשלומים
430 קבילות בנושאי שיבוץ ומגבלות שיבוץ
36 קבילות הוגשו בנושאי דת
16 קבילות בנושאים מגדריים

תגובות לדוח
  • אחים לנשק: דוח נציב קבילות החיילים משקף את הכישלון הגדול בשילוב לוחמות. החיילות שבאו מתוך רצון לתרום לצה"ל מגלות שאין מענה רפואי לפציעות הרבות שלהן ואין התחשבות בצורך שלהן לפרטיות. רמת המבצעיות נמוכה, החיילים והחיילות חסרי מוטיבציה, והגדודים המעורבים מובילים באחוזי הנשירה. נציג קבילות החיילים חושף את המחדל בצה"ל. לצערנו, בכירי צה"ל ובראשם דובר צה"ל מתאמצים כבר זמן רב להסתיר מידע זה מהציבור. היום כולם יודעים שמאחורי כל לוחמת שמחייכת למצלמה יש עשרות לוחמות מתוסכלות. אנחנו מקוים שהדוח יוביל לחשיבה מחודשת ואחראית על היתכנות שילוב לוחמות בצה"ל.
  • מרכז ליב"ה: דוח נציב קבילות החיילים מאשר את טענותינו. פקודת השירות המשותף שמה בראש ערכי הצבא את שילוב הנשים על חשבון הכשירות המבצעית וטובת החיילות. הדוח מצביע על כך שהגדודים המעורבים מתאפיינים במוטיבציה נמוכה הן בקרב הבנים והן בקרב הבנות. אחת הסיבות המרכזיות שאליהן מפנה המבקר היא כפייה של מפקדים וחיילים לשרת בגדודים מעורבים בניגוד לרצונם. חוסר רצון זה הוא תמרור אזהרה ביחס לתפקוד הגדודים המעורבים. חיילים אלו יכלו לשרת ביחידות קרביות, אך למען ערכי שילוב הנשים הם שולבו ביחידות מעורבות שהוקמו ושתפקודן לקוי. כמו-כן מצביע המבקר על תשתית בלתי הולמת לקליטת הלוחמות הן בצד הרפואי והנפשי והן בהתאמה לכללי השילוב הראוי שיש בהם כדי להגן על פרטיותן של הלוחמות. מסקנות אלו, יחד עם תוצאות הבדיקה ביחס לפקודת הזקנים שאינה עומדת במבחן החוק, צריכות להדיר שינה מעיני כל מי שעוצמתו של צה"ל ואחדותו חשובים לו. אנו מקווים שמקבלי ההחלטות ישאו באחריות ויפסיקו להילחם ברבנים ובארגונים השונים המתריעים בשער ויחשבו מסלול מחדש לאור ערכי צה"ל האמיתיים של ניצחון, מבצעיות ואחדות כלל הלוחמים.
  • מזכ"ל מפלגת האיחוד הלאומי, אופיר סופר: החלטת הנציב לעסוק בנושא כה בוער בחברה הישראלית אינה מובנת מאליה. בחירתו של הנציב לחשוף טיפה מן הבעיות בכל הקשור ליחידות המעורבות, וזאת חרף המורכבות מול ראשי מערכת הביטחון, מעידה על גודל הנחיצות בתיקון מיידי לנעשה בשטח. כולי תקווה כי דוח זה לא ירד לטמיון ויושמו הלקחים על-מנת שצה"ל ימשיך להיות ערוך ומוכן לקרב".

נציב קבילות החיילים, יצחק בריק, מצביע בדוח שהגיש (יום א', 28.5.17) על ירידה במוטיבציה של הלוחמים ביחידות מעורבות לגברים ונשים ופער בין ציפיות הלוחמות לבין המצב הקיים לאחר הצבתן בגדודים המבצעיים. לאחר ההצבה בגדודים מסתמנת בקרב החיילות ירידה במוטיבציה לשרת כלוחמות, וכן ניכרת שחיקה במוטיבציה לשרת שירות קרבי בקרב הבנים:
  • מפקדים שנקלטו כמפקדים בגדודי 'חי"ר קל גבולות' נקלטים שם לעיתים כברירת מחדל. הם אינם מקצועיים דיים ואינם מבינים לעומק את משמעות הפיקוד במערך החדש. הם לא תמיד רואים בתפקידם שליחות. מרבית המפקדים הם גברים אשר לא שירתו בגדודים מעורבים, וחוסר הרצון להוות דוגמה אישית משפיע על המוטיבציה של החיילות. לעיתים, המפקדים ביחידות הללו מסיימים את תפקידם טרם זמנם, ומביעים מורת רוח מהצבתם בגדודי 'חי"ר קל'.
  • במקרים מסוימים מפקדים נכנסו למגורי בנות ללא התראה מוקדמת, ולוחמות נאלצו להתקלח במקלחות הבנים, בשל מספר זעום של מקלחות ושירותים ביחס למספר הלוחמות.
  • חלק מהמיועדים לשירות ביטחון אשר רוצים לשרת בקרבי, מעדיפים לשרת בגדודים שאינם מעורבים. חוסר המוטיבציה מתבטא בכך שחיילים אינם מקבלים את היחידה אותה הם ביקשו.
  • שיעור החיילות הנושרות בתחילת ההכשרה נראה בצורה בולטת לעין. הן חשות כי משווים אותן ליכולותיהם וכישוריהם של הלוחמים בפלוגות החי"ר.

על אף האמור, הנציב רואה בשילוב נשים בלחימה ערך עליון, כלשונו, לשם עמידה במשימות צה"ל בהתאם לצרכיו ולשם מימון ערך השוויון. בריק: "בחלוף 12 שנה ממועד הקמת גדוד הקָרָקָל, נראה כי יושמו לקחים חשובים ומובהקים בהליך הכשרת הלוחמים והלוחמות בגדודים החדשים שבסמכות מערך הגנת הגבולות. בימים אלה מתקיימת עבודת מטה נרחבת בהובלת מפקד זרוע היבשה, אשר יהיה בה כדי לתת מענה לסוגיות שהעליתי, לרבות הקמת בא"ח אחוד, תשתיות והכשרות מותאמות".

שנת 2016 אופיינה בקבילות רבות, שהן פועל יוצא של השינויים הרבים שהתרחשו במהלך שנה זו, בדגש על אופן הטמעתם: זמן התראה קצר, החלה למפרע ואי-קיום תהליכי הסברה מספקים. דוגמאות בולטות: אי-צבירת ימי חופשה לאנשי הקבע עבור שנת 2015, השינוי במדיניות חופשות חיילי החובה, אופן ביצוע תהליך הפיטורים משירות קבע והוצאה לגמלאות, פקודת הזקנים ואתר האינטרנט לחיילי המילואים.

שינויים בצה"ל פגעו בזכויות החיילים

פקודת גידול הזקנים - מפקד יחידה הכריח את כל החיילים ביחידה להתגלח עד לקבלת התשובות לגבי שאלות שהגישו בנוגע לגידול הזקן. הדבר נעשה בניגוד לפקודת הצבא.

פיטורי משרתי הקבע במסגרת תר"ש גדעון - קבילות רבות הגיעו ממשרתי קבע, שטענו כי "המערכת מנסה להיפרד מהם בהקדם ותהליכי הפרישה נעשים בחיפזון וללא בדיקת כלל ההיבטים שעלולים לפגוע במשרתים". לעתים עלה כי הליכי השחרור הם מנוכרים ואינם נעשים בצורה מכובדת וראויה כיאה לאנשים שבחרו לשרת את מדינת ישראל ואת הצבא.

שירותי הרפואה בצה"ל ואחריות המפקדים לבריאות חייליהם - אי-כיבוד המלצות רפואיות, פטורים והקלות וכן הפעלת שיקול דעת שאינו במקומו בנוגע למצב רפואי של חיילים. אמירות מבטלות ומזלזלות ואי-מתן משקל ראוי של מפקדים לטענות רפואיות. בנוסף לפערים בכ"א של מטפלים, המביאים לפגיעה ברציפות הטיפול ובזמינות המענה, קיימים פערי טכנולוגיה משמעותיים הפוגעים באיכות הטיפול בחיילים. מערכת התיק הרפואי הממוחשבת בצה"ל מיושנת ואיטית ואינה מאפשרת ממשק סדיר על מערכות רפואה אזרחיות. אין מערכת זימון תורים, ישנו קושי בקבלת תיעוד בדיקות דימות- חיילים נאלצו לעשות בדיקות חוזרות, בהעדר כלי עבודה ראויים תמשך הפגיעה במטופלים. דוגמה: חיילת קיבלה אבחנה סופית לפשר כאבי בטן שחשה רק כעבור שנה.

חוסר אחריות מפקדים לבריאות פקודיהם - חיילת קבלה על מפקדיה שלא הפנו אותה לקבלת מענה רפואי לאחר שהתלוננה במשך שבוע על ירידה בשמיעה ותחושת שיתוק בפנים. לא רק שהמפקדים לא הפנו אותה לרופא, הם אילצו אותה להשתתף במטווחי ירי. באחד המקרים הגיב מפקד לנוכח התלונות ואמר לחיילים שהם בכיינים. החיילים העידו כי העדיפו לסבול ולא לקבל מענה רפואי בשל חשש מהתוצאות.

תנאי תברואה לא הולמים בבסיסי הכליאה של צה"ל - הימצאות חרקים, מחסור בחומרי ניקוי, תאורה שנשארת דלוקה 24 שעות ביממה ומפריע לכלואים לישון.

סוגיות בפיקוד ובמנהיגות

בשנת 2016 חלה עלייה במספר הקבילות החמורות בכלל ובדגש על קבילות המופנות כנגד מפקדים בכירים יחסית (דרג מ"פ, קצינים בדרגת רס"ן). קבילות אלו מאופיינות בתלונות על אלימות פיזית ומילולית. בין השאר נרשמה עלייה בקבילות על התבטאויות לא הולמות של מפקדים, בדגש על התבטאות גזענית כנגד יוצאי אתיופיה, עלייה במספר קבילות של תצפיתניות (ומטעמן) בעיקר בסוגיות פיקודיות ובשל עומס עבודה (פחות קבילות בנושאי תשתית ותנאים פיזיים).

ישנם מפקדים שמתנהלים בצורה פסולה כדי להתקרב לחייליהם ולדבר בשפתם, או כאלו המתנהלים מתוך שכרון כוח, מרגישים שמותר להם לנהוג באלימות בשל מעמדם. דוגמאות: מפקד השליך מחסנית נשק לעבר חיילים וקילל; נגד ריסס דיאודורנט בפניו של חייל; מפקד אמר לחייל שישבור לו את העצמות; מפקד אמר לחייל שאיים לפגוע בעצמו: "אם אתה גבר, תחתוך תחתוך".

תרבות השקיפות והפתיחות

מ"פ לא דיווח כראוי למג"ד ולמח"ט על אירוע של משחק בנשק. אירוע כזה מחייב חקירה של משטרה צבאית. דוגמה נוספת - חיילים יצאו עירומים למסדר והאירוע לא דווח למפקדים באופן סדיר. מטיפול של המח"ט בנושא התגלה מסורת של תופעות חמורות אשר השתרשו ביחידה. חיילים רבים חוששים לספר למפקדים על דברים המתרחשים ביחידה כדי לא להיקרא מלשינים. במצב כזה עלולה להתפתח תופעה חמורה של קשר של שתיקה וטיוח הבעיות. גם תדמית המפארת את היחידה מסתירה לעיתים מצב שונה לחלוטין.
נציב קבילות החיילים - דוח שנתי 45 / דוח שנתי
הממצאים עוסקים בהשפעת הקיצוצים בכוח האדם על יכולת מילוי המשימות (340 עמ')

תאריך:  28/05/2017   |   עודכן:  28/05/2017
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צה"ל 2016: חיילים יצאו למסדר בעירום
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפברואר השנה נרצח במלזיה קים ג'ונג נאם, אחיו למחצה של שליט קוריאה הצפונית קים ג'ונג און. לפי דיווח בתקשורת היפנית (28.5.17), נבדקת האפשרות, כי נאם נפגש עם גורם מהמודיעין האמריקני זמן קצר לפני ההתנקשות.
28/05/2017  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
השמאי הממשלתי הראשי, טל אלדרוטי, הפורש השבוע (יום ה', 1.6.17) מתפקידו, לאחר שש שנים, מתעלם משרי האוצר והמשפטים ומהיועץ המשפטי לממשלה, במכתב פרידה ותודה שפרסם (יום א', 28.5.17). במכתב כלולה רשימת תודות, הכוללת את מנכ"ל משרד המשפט אמי פלמור, את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ואת עשרות עובדי האגף, כולל השמאים.
28/05/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
פרץ מצרפי, שהיה יו"ר ועד עובדי חברת עשות, מואשם בגניבת פסולת מתכות מן החברה בשווי 1.65 מיליון שקל. לצידו מואשם בגניבה מאיר זבן, במעשים שלטענת המדינה נעשו בשנים 2014-2008. כתבי האישום נגד השניים הוגשו (יום א', 28.5.17) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע.
28/05/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עו"ד רמי קוגן תובע מאיש העסקים אורי אלטרץ שכר טירחה בסך 3.3 מיליון שקל.
28/05/2017  |  יצחק דנון  |   חדשות
פוליסת הביטוח הסיעודי הכדאית ביותר היא של חברת הביטוח הראל, בתנאי שרוכשים אותה באמצעות קופת חולים כללית. כך עולה מהשוואת נתונים שפרסמה (יום א', 28.5.17) רשות שוק ההון והביטוח. מי שרוכש ביטוח סיעודי ישירות בחברת הביטוח הראל, יש לו סיכוי של 60% שתביעתו תתקבל. לעומת זאת, אם ירכוש את הפוליסה של הראל באמצעות קופת חולים כללית, עולה הסיכוי לקבלת התביעה ל-81%.
28/05/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il