|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

כן ללאומיות, לא לאנטי-דמוקרטיה

הוויכוח המכריע עתה אינו עוד בין ציונים לבין מצדדי "שתי מדינות לשני עמים" וחלוקת הארץ, אלא בין ציונים לבין מצדדי הפוסט-לאומיות וקץ הריבונות הישראלית
03/07/2009  |   אלון דהן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מחיקת הגבולות תאפשר הגמוניה של הרוב הערבי במזרח התיכון

התפיסה הלאומית המסורתית אינה אנטי-דמוקרטית, כפי שמנסה השמאל הישראלי להציג, אלא בדיוק להיפך: לאומיות שורשית היא ערובה לדמוקרטיה. ואילו שלילת המשך קיומה של הריבונות הלאומית היהודית בישראל – כחלק מטרנד עולמי – היא יסוד אנטי-דמוקרטי

עיון בספרות המחקר העדכנית מלמד, כי חוקרים ומדינאים חלוקים בשאלת התארגנותה של החברה האנושית על סף המאה ה-21. חלק מן המדינאים סבורים כי יסודות עיקריים השתנו במציאות, וכי עובדה זו מחייבת התארגנות מחודשת וחשיבה מחודשת, פוסט-לאומית בעיקרה. תפיסה זו עומדת בבסיס איחודה של אירופה, והיא אשר עמדה בבסיס ההסכמים המדיניים במזרח התיכון, בין ישראל לשכנותיה. נראה, כי לדעת חוקרים ומדינאים המחזיקים בעמדה זו, העולם עובר תהליכי אינטגרציה, והסדר העולמי הישן של מדינות הלאום מפנה את מקומו להתגבשות גושית, ניאו-אימפריאלית.

מבחינת תכני התודעה הקולקטיביים, אם בעבר מקורות ההשפעה אשר יצרו את תכני התודעה החברתית היו שבטיים ופרטיקולריים, הרי שכיום הסברה הרווחת היא, כי תקשורת ההמונים ומהפכת האוטומציה והמחשוב כיווצו את התודעה הקולקטיבית שלנו. החברה האנושית כולה נחשפת לאותם תכני תרבות מערביים, על גיבוריה, אשר מופצים בהיקף גלובלי חוצה מדינות, תוך שימוש בשפה עיקרית אחת: אנגלית. מבחינה זו, יש הרואים באירוויזיון ביטוי בולט לתופעה זו: מדינות אירופה השונות מתבלות יצירות מוסיקליות בעלות תבנית מערבית כמעט אחידה בקורטוב של נופך מקומי, ואפילו נציגי ישראל לתחרות שרים בעברית מעורבת באנגלית.

מכאן, שהחברה האנושית עוברת תהליכי אינטגרציה אשר פורצים את גבולות הזהות וההכרה, והופכים את הלאומיות, הייחודית הדתית והרב-תרבותיות לחלק מעולם הולך ונעלם. התכווצות התודעה ומנגנוני השיבוט הקולקטיביים מובילים לאופק פוליטי ברור: היעדר זהות לאומית מייתר את הצורך במדינות לאום ומערער את בסיס הלגיטימיות של הסדר העולמי הישן. מבחינה זו, העידן החדש משקף אידיאליזציה של קץ הריבונות, וזו מהווה את התשתית האידיאולוגית הערכית של השמאל, אשר קיבל בהשלמה את הסכמי אוסלו ואת נספחיו הפוסט-לאומיים. וכך העידה בהקשר זה ג'ין קירקפטריק, מי שהייתה שגרירת ארה"ב באו"ם: "באחד מביקורי האחרונים בישראל סעדתי ארוחת ערב עם קבוצה, שמרבית אנשיה השתייכו לשמאל הפוליטי, ואחדים מהם היו מבכירי משרד החוץ של ישראל. לקראת סיום הערב התברר לי מהו חזונם באשר לייעודה של המדיניות הבינלאומית: הם חולמים על מזרח תיכון ללא גבולות. הם דבקים במילות השיר שהיה פופולרי למדי בישראל לפני שנים אחדות, אשר תיאר עולם ללא גבולות. אבל מה שאולי חשוב מכך, אנשים אלה דיברו על קיצה של מדינת ישראל כמדינה יהודית מובהקת" ("תכלת" 6, 1999, עמ' 172).

עולם ישן עדי יסוד נחריבה
חזונו של היטלר [צילום: AP]

נציבות האיחוד מחליפה אט אט את הממשלות השונות. דרכון אחד, מטבע אחד, יבשת נטולת גבולות ומרכיבים נוספים – יוצרים אשליה של אחדות משיחית כלל אנושית. בראיון שנתן אברהם בורג לארי שביט, הוא טען כי המהלך האינטגרטיבי הזה הוא הרעיון היהודי ביותר שהוא מכיר. ממש הגשמת חזון היהדות. מעניין, כי אם נכון הדבר, אזי גם היטלר היה שותף לחזון ה"יהודי" הזה, שהרי הוא שהגה לראשונה את רעיון האיחוד האירופי; הוא שהתווה את ההתפשטות מזרחה; הוא שסבר, כי מרכז הכובד באיחוד הזה יהיה גרמניה ובמידה מסוימת בעלי בריתו בצרפת של משטר וישי.

מבחינה תרבותית יהודית פנימית, בתשתית המאבק בלאומיות, כיסוד לגיטימי של זהות, מונחת הדרישה להתנתק מן העבר היהודי ומן המחויבות לזהות היהודית. עניין זה משותף הן לשמאל הקיצוני והן לשמאל המתון. פדריקו גומז, מנהיג להקה מוסיקלית אנרכיסטית ואיש "שלום", מצהיר באתר המפרסם את שירי להקתו: "שנים אני חי עם הלעג הנסער על רגשות הצדקנות של אומה חולה, על החמלה הבזויה של מדינה מטונפת, והרפלקס הרצחני של עם סגולה. שנים שאני חי בחופש, בחומות של גדר תיל ממתכות סוג ב' והיי-טק, אבל עדיין חופשי. מוות לציוויליזציה היהודית". והנה, מילותיו של איש הזרם המרכזי בשמאל הישראלי, נשיא מדינת ישראל שמעון פרס, שונות מהן רק בנימתן: "ואם יש לנו צו, הריהו הצו שכל היהודים יתאחדו על-מנת להילחם בעבר יהודי... כוחו של צה"ל הוא ניצחון היהודים על עברם... מרד טוטאלי ונמרץ בעבר היהודי... הוא דרוש וחיוני" ("השלב הבא", 1965).

מחיקת הזיכרון ההיסטורי הייתה חלק ממטרות שלטון האימים המתואר בספרו של ג'ורג' אורוול "1984", וגם בשמאל הישראלי רבים סבורים, כי יש לשרש את הזיכרון ההיסטורי ככל שניתן. מאמריהם של יהודה אלקנה, אורי רם, שמעון פרס ואחרים מלאים טיעוני סרק בשבחה של ההשכחה הקולקטיבית, במיוחד בכל הנוגע לאימי השואה ולזוועות האלימות הערבית לאורך שנות הסכסוך הערבי-ישראלי. מטרת ההשכחה הממוסדת היא, כמו ברומן של אורוול, להביא לשינוי פוליטי בכיוון פוסט-לאומי. מחיקת הזיכרון הקולקטיבי היא הדרך למחיקת הזהות ולעיצוב זהות מחודשת, בה לא ניצב הקולקטיב היהודי מול עולם לא-יהודי, בה לא ניצבת ישראל מול מדינות ערב, ובה אין מקום לחששות ולפחדים, שכן זיכרונות האימה נמחקו מתודעת הדור הצעיר. אם חלילה יקרה הדבר, עלול הדור הבא לחזור על טעויות העבר בבלי דעת, בהיעדר המימד ההיסטורי הנדרש להבנת מציאות חייו ויחסיו עם האויבים שסביבנו.

העולם הישן, המיוסד על זהויות לאומיות נבדלות והנחלק למדינות לאום, מפנה את מקומו לחזון החדש-ישן של קולקטיב כלל אנושי, מאוחד תחת מסגרת שלטונית אחת. בשמאל הישראלי יש רבים החשים, כי הגשמת שירו של ג'ון לנון "דמיין", על אחוות בני האדם, ועל עולם נטול מדינות – היא אפשרית. אורי אבנרי כתב כבר בשנות ה-50' כי "העולם כולו נמצא בתקופתנו בדרך אל התלכדות העמים. דרך זו מובילה אל ממשל עולמי, אל מדינת כדור הארץ" ("הצד השני של המטבע", 1950). תודעת חזון האיחוד משפיעה, ללא ספק, על יחסו העוין של השמאל לנושא הגבולות והריבונות. וכך קובע נשיא המדינה שמעון פרס, כי "גבולות אינם חומה, ואין לנו צורך בהסתגרות מאחורי חומות, שכביכול נועדו לחזק את הריבונות הלאומית של כל צד... לא לשריין את הריבונות אנו צריכים על סף המאה העשרים ואחת, אלא לחזק את הממד האנושי, לאפשר מגע בלתי אמצעי, ולהתאים את המציאות האזורית למגמה העתידה להשפיע על העולם כולו" ("המזרח התיכון החדש", 1993). ריבונות היא תולדה של הזהות הייחודית, אך בעידן החדש, לדעת רבים, מתפתחת זהות חדשה, שהיא פוסט-לאומית ואוניברסלית מעיקרה. קיומה של זהות חדשה זו עתידה להצמיח, לדעת מובילי השמאל המקומי והעולמי, מסגרת פוליטית חדשה, אשר תכלול בתוכה יבשות, ואולי אפילו את העולם כולו.

האיחוד האירופי הוא ניסיון בעל נופך אימפריאליסטי בכיוון זה. נציבות האיחוד מחליפה אט אט את הממשלות השונות. דרכון אחד, מטבע אחד, יבשת נטולת גבולות ומרכיבים נוספים – יוצרים אשליה של אחדות משיחית כלל אנושית. בראיון שנתן אברהם בורג לארי שביט, הוא טען כי המהלך האינטגרטיבי הזה הוא הרעיון היהודי ביותר שהוא מכיר. ממש הגשמת חזון היהדות. מעניין, כי אם נכון הדבר, אזי גם היטלר היה שותף לחזון ה"יהודי" הזה, שהרי הוא שהגה לראשונה את רעיון האיחוד האירופי; הוא שהתווה את ההתפשטות מזרחה; הוא שסבר, כי מרכז הכובד באיחוד הזה יהיה גרמניה ובמידה מסוימת בעלי בריתו בצרפת של משטר וישי. ניתן לומר, כי מרכיבים רבים בחזונו הנאצי של היטלר בדבר איחוד אירופה הפכו למאפיינים של אירופה הנוכחית ולמגדיריה של ההשקפה היהודית אליבא דאברהם בורג. ניתן היה אולי להימנע מלהזכיר זאת, אלמלא האשים האחרון בראיון הנזכר את החברה הישראלית כולה בסוג של נציונל-סוציאליזם, ובכך לכאורה פסל את את כולנו במומו שלו.

חזון המזרח התיכון החדש הינו העתק של ההשקפה הפוסט-לאומית האירופית, אשר בבסיסה ערעור הזהויות וערעור הריבונות. לחזון זה שותפים כמובן גם הערבים, הסבורים כי אכן יש להקים כאן ישות נטולת גבולות אשר הם ישתלטו עליה, ובמילותיו של פייסל חוסייני: "תהיה חברה חדשה (במזה"ת – א.ד.) ללא גבולות, וכולם יגלו מחויבות לקהילה החדשה... במוקדם או במאוחר נאלץ את החברה הישראלית לשתף פעולה עם החברה הגדולה יותר, כלומר עם החברה הערבית שלנו, ובסופו של דבר נביא לפירוקה ההדרגתי של הישות הציונית" ("ג'רוזלם פוסט" 8.1.93).

הפרטת המרחב הלאומי שלנו

נראה אפוא כי השמאל גילה אפיק נוסף להגשמת חזונו החברתי המרקסיסטי. מרקס טען, כי על פועלי כל העולם להתאחד, להשתלט על אמצעי הייצור ולקיים את הדיקטטורה של הפרולטריון המדוכא; וכי על הסולידריות הלאומית, הייחודית, להתחלף בסולידריות כלל אנושית, המבוססת על יסודות כלכליים מעמדיים אוניברסליים, ולא על יסודות בדלניים תרבותיים, דתיים ולאומיים. והנה, השמאל החדש, שהפך עם הזמן לקפיטליסטי לחלוטין, מציג עתה תאוריות, כי הפרטת משאבי הלאום והשליטה האפקטיבית של שחקנים חיצוניים – משקיעים, חברות ותאגידים – במרחב הלאומי, בארץ ובשאר מדינות הלאום, יצרו מציאות חדשה: הריבונות מופרטת ועוברת מידיהם של נציגי העם, אל ידיהם של בעלי הון בלתי נבחרים, הפועלים מתוך מוטיבציות אינטרסנטיות, ולעתים קרובות באופן המנוגד לכל ערך מוסרי.

המשמעות של תפיסה זו לעניין הריבונות הינה חדה וברורה: הפרטת המרחב הלאומי שלנו פירושה קץ הריבונות, או צמצום משמעותי בכוחו של הציבור להשפיע על חייו באמצעות נבחריו. שהרי כאשר בעלי המאה נכנסים לתמונה, באמצעות מימונם של פוליטיקאים מכל המפלגות, הם הופכים גם לבעלי הדעה. זאת ועוד, צמצום הריבונות והעברת השליטה על משאבי הלאום לגורמים בלתי נבחרים פירושם גם קץ הדמוקרטיה, שהרי איש לא בחר ב"שליטים החדשים" ואיש גם אינו יכול לפטרם. מכאן שהתפיסה הלאומית המסורתית אינה אנטי-דמוקרטית, כפי שמנסה השמאל הישראלי להציג, אלא בדיוק להיפך: לאומיות שורשית היא ערובה לדמוקרטיה. ואילו שלילת המשך קיומה של הריבונות הלאומית היהודית בישראל – כחלק מטרנד עולמי – היא יסוד אנטי-דמוקרטי, כפי שמסבירים צ'רלס קגלי ויוג'ין וויטקופף: "גלובליזציה מחלישה את כושרן של מדינות להחיל שליטה פוליטית על טריטוריה ששחקנים מן המגזר הפרטי פועלים בה. אובדן שליטה זה פירושו מן הסתם כי בהביטנו הרחק לעבר העתיד, ובכלל זה עתיד מדינת הלאום עצמה, עלינו להודות, שהגלובליזציה שמה קץ למונופול של מדינות הלאום על הריבונות הפנימית... שינוי זה שולל מהריבונות את ערכה התפקודי. מדינת הלאום כשחקן ריבוני חיצוני במערכת הבינלאומית תהיה נחלת העבר" ("הפוליטיקה העולמית – מגמות ותמורות", 2002).

וכך, הוויכוח המכריע עתה אינו עוד בין ציונים לבין מצדדי "שתי מדינות לשני עמים" וחלוקת הארץ, אלא בין ציונים לבין מצדדי הפוסט-לאומיות וקץ הריבונות הישראלית.

לאתר מגזין מראה
ד"ר אלון דהן הוא מרצה בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים.
תאריך:  03/07/2009   |   עודכן:  07/12/2009
ד"ר אלון דהן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כן ללאומיות, לא לאנטי-דמוקרטיה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א מ רול
4/07/09 08:56
 
אלון דהן
4/07/09 21:43
2
הניה
7/11/09 16:32
3
ש
24/03/24 20:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחויבות למשטר דמוקרטי אין פירושה הסכם התאבדות. היא אינה מציינת הסכמה להכחדה עצמית. תנאי הכרחי ליישומם של עקרונות בדמוקרטיה הוא היענות לתכתיבי השכל הישר והבחנה בין ידיד ליריב, בין אוהד לאויב.
03/07/2009  |  מרטין שרמן  |   מאמרים
אובמה, סרקוזי, ברלוסקוני ואחרים הביאו להצפת השיח הציבורי ביחס לישראל בסוגיית "שתי מדינות לשני עמים" - נכונותה של ישראל לוותר על שטחי יהודה ושומרון ולהבטיח, כך טוענים דוברי השמאל הישראלי, את אחיזתה במדינה יהודית בטוחה בגבולות הקו הירוק.
03/07/2009  |  אודי לבל  |   מאמרים
השר גלעד ארדן, חבר בוועדה למינוי שופטים, החליט השבוע להסיר את תמיכתו במועמדותו של השופט משה דרורי לבית המשפט העליון. דרורי, חובש כיפה ובוגר ישיבה תיכונית "נתיב מאיר", היה אחד מארבעה המועמדים שאת שמותיהם הגישו בשבוע שעבר חברי הוועדה למינוי שופטים - השר ארדן והח"כים דודו רותם ואורי אריאל. להחלטתו של ארדן מהשבוע קדם קמפיין מתוזמן בתקשורת נגד המועמד, בגלל פסק דין שנתן בשנת 2008.
03/07/2009  |  סופיה רון-מוריה  |   מאמרים
אירעה תאונה מדינית בארצות הברית של אמריקה, ונבחר לכהונת נשיא - אשר המדינות החופשיות רואות בו (בנשיא ארה"ב, לא באובמה) מנהיג בינלאומי – אדם משכמו ומטה, שאינו מתאים להנהיג את העולם החופשי וגם אינו מתאים לתפקיד של נשיא ארה"ב.
03/07/2009  |  ד"ר אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
קן ג'ייקובסון מהליגה למניעת השמצה, שהעמיד ב-1979 את משרדו לטובת המאבק נגד הנסיגה מסיני, הסביר לי שהוא בעד הנסיגה, אבל סבור שהמחאות נגד ממשלת ישראל מסייעות לה להסביר את גודל הקורבן שישראל מקריבה.
03/07/2009  |  מאיר אינדור  |   מאמרים
קרן אור במרוקו  /  רחל אהרנפלד
הנה בא הדבר הזה שהורג לא רק יהודים  /  אמנון לורד
כן, הוא יכול  /  קובי קמין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
איילת שקד
איילת שקד
הם לא בחרו לעמוד על איזו גבעה ולירות. הם שעטו לעבר נחילי המחבלים, הרגו הרבה מהם, ולמעשה הצילו חיים רבים של תושבי נחל עוז והסביבה
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il