|
מנהרות הראל בכביש 1 [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשורה לנהגים. ביום ראשון בלילה (4.6.17), ייפתחו לתנועה שלושה נתיבים של כביש מספר 1, בקטע שבין מוצא לשער הגיא. ביום חמישי בבוקר (8.6.17), ייפתחו לתנועה שלושה נתיבים של קטע הדרך המקביל, בין שער הגיא למוצא.
מהירות הנסיעה בקטעי הכביש החדשים תעלה ל-100 ו-110 קמ"ש (למעט מנהרות הראל) בהתאם לתנאי הדרך.
מנכ״ל 15 דקות גיל יעקב מסר בתגובה כי ״מחצית מהנוסעים בכביש מספר 1 בשעות העומס הם נוסעי תחבורה ציבורית, והקצאת נתיב תחבורה ציבורית לכל אורכו תקצר את זמן הנסיעה ל-45 דקות בלבד ותעודד שימוש בתחבורה הציבורית. "אנו מאוכזבים משר התחבורה ישראל כ"ץ, שלא עמד בהבטחתו לנוסעים להקצות את הנתיב השלישי לאוטובוסים. ארגון 15 דקות מזמין את שר התחבורה לנסיעת מבחן בקו 480 מתל אביב לירושלים ביום רביעי הבא 7.6 בשעה 08:00 בבוקר במסוף ארלוזורוב בתל אביב״.
לאחרונה חברת נתיבי ישראל השלימה את סלילת הנתיב השלישי בשני קטעים מרכזיים של הכביש החדש, מנהרות הראל וגשר מוצא. פתיחת הנתיב השלישי בשני קטעים אלה, צפויה לאפשר זרימה מהירה יותר של התנועה.
חברת נתיבי ישראל החלה לרבד קטעים בכביש 1, בין שער הגיא למוצא, בשכבת אספלט נוספת, במטרה לאפשר נסיעה נוחה ובטוחה. ריבוד הכביש צפוי להסתיים בתוך חודש וחצי. בנוסף לכך, יושלמו העבודות להקמת הרמפות הפנימיות של הכביש וגינון בצדי הכביש.
חברת מוריה תפרסם בקרוב מכרז להקמת הפרדה מפלסית בגינות סחרוב, הכולל מחלף שיבטל את הרמזורים עד הכניסה לירושלים. עלות הפרויקט נאמדת בכ-330 מיליון שקלים. במסגרת העבודות יוקם נתיב שלישי, בין מוצא לכניסה לירושלים, שישמש נתיב לתחבורה ציבורית (נת"צ). בכך תתאפשר נסיעה ישירה של התחבורה הציבורית ממוצא ועד לתחנה המרכזית בירושלים.
במסגרת שדרוג כביש מספר 1, נסלל כביש חדש בטוח בעל שלושה נתיבים, לכל כיוון, תוך ביטול סיבובים חדים, עליות תלולות והוספת שוליים רחבים בצדי הדרך. הפרויקט כלל, הקמת מערכת מסועפת של גשרים ומנהרות וכן שלושה מחלפים חדשים, בנווה אילן, חמד והראל.
דגש מיוחד ניתן להיבט הנופי והאקולוגי. באזור שער הגיא הוגבה הכביש מעל המפלס הקיים, כדי לשמור על הנוף הייחודי. בקטע שבין שער הגיא לשורש הוקם גשר אקולוגי למעבר בעלי חיים הגדול ביותר בישראל. באזור ישנם עשרות סוגים של בעלי חיים היכולים מעתה להתאחד עם בעלי החיים בין שני עברי הכביש.