|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קומי. רשם מזכרים [צילום: מנואל סנטה, AP] טראמפ. "הוא בחור טוב" [צילום: פבלו מונסביס, AP] פלין. נאלץ להתפטר [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הצהרת הפתיחה של ראש ה-FBI לשעבר

קומי: טראמפ שאל אותי האם <br>אוכל להניח לחקירה נגד פלין

קומי הבין שהכוונה היא להסתרת מגעיו של פלין עם שגריר רוסיה, ולא לעצם קיום המגעים טראמפ ביקש ממנו להבהיר בפומבי שאין חקירה נגדו בפרשה הרוסית - אך הוא סירב לעשות זאת, למרות שאישר שבאותה עת לא הייתה חקירה טראמפ גם ביקש שיבטיח לו את נאמנותו; הוא הסתפק בהבטחה לנהוג בכנות
07/06/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   ממשל טראמפ   |   תגובות
"לתת לזה לעבור"
"הנשיא אמר: הוא בחור טוב ועבר הרבה. הוא שב ואמר שפלין לא עשה שום דבר רע בשיחותיו עם הרוסים, אבל הוא הוליך שולל את סגן הנשיא. ואז הוא אמר: אני מקווה שתוכל למצוא דרך לתת לזה לעבור, לתת לפלין לעבור. הוא בחור טוב. אני מקווה שתוכל לתת לו לעבור את זה"

"זה היה מדאיג מאוד"
"הבנתי שהנשיא רוצה שאעזוב את החקירה נגד פלין בנוגע לדיווחיו הכוזבים לגבי שיחותיו עם השגריר הרוסי בדצמבר. לא הבנתי שהנשיא דיבר בהקשר הרחב יותר של החקירה לגבי רוסיה או לגבי הקשרים עם הקמפיין שלו. יכול להיות שאני טועה, אבל הבנתי שהוא מתמקד במה שאירע מיד לפני עזיבתו של פלין ולמחלוקת סביב שיחות הטלפון שניהל. מכל מקום, זה היה מדאיג מאוד, בהתחשב במעמדו של ה-FBI כרשות חוקרת עצמאית"

"זה היה משונה"
טראמפ פתח בשאלה האם קומי רוצה להמשיך בתפקידו; "זה היה משונה, כי הוא כבר אמר לי פעמיים שהוא מקווה שאשאר". לדברי קומי, הוא הבין שמטרת הארוחה, לפחות חלקית, הייתה לגרום לו שיבקש להמשיך בתפקידו ובכך ליצור "סוג של יחסים פטרוניים" כלפיו. "הדבר הדאיג אותי מאוד, בהתחשב בעצמאותה של הבולשת מול הרשות המבצעת"

"אני צריך נאמנות"
טראמפ שב ואמר עד כמה הוא שמח ש-קומי ממשיך בתפקידו והוסיף: "אני צריך נאמנות". קומי השיב: "תמיד תקבל ממני כנות". טראמפ: "זה מה שאני צריך - כנות נאמנה". קומי: "זה מה שתקבל ממני". מיד לאחר הארוחה כתב קומי מזכר, בו העיר שייתכן שהשניים הבינו אחרת את הביטוי "כנות נאמנה", אך הוא החליט שלא לומר זאת לטראמפ

הנשיא דונלד טראמפ הביע תקווה שראש ה-FBO דאז, ג'ים קומי, יוכל להניח לחקירה נגד מי שהיה יועצו לביטחון לאומי, מייקל פלין. כך אומר קומי בהצהרת הפתיחה שיקרא מחר (8.6.17) בעדותו בוועדת המודיעין של הסנט, ואשר פורסמה הערב (7.6.17) בידי הוועדה.

בפגישתם בחדר הסגלגל ב-14 בפברואר דיבר טראמפ על פלין, שהתפטר יום קודם לכן משום שהסתיר את שיחותיו עם שגריר רוסיה בארה"ב. היה זה לאחר ישיבת רבת משתתפים בחדר הסגלגל. טראמפ ביקש משר המשפטים, ג'ף סשנס, ומחתנו, ג'ארד קושניר, להותיר אותו ואת קומי לבדם. לאחר שנסגרה הדלת אמר טראמפ: "אני רוצה לדבר על פלין". טראמפ אמר שפלין לא עשה כל רע, אך הוא נתן לו ללכת משום ששיקר לסגן הנשיא, מייק פנס, בנוגע לשיחות אלו. "הוא אמר שיש לו דאגות אחרות לגבי פלין, אותן לא פירט". טראמפ גם העלה את נושא ההדלפות, וקומי אומר שהוא היה ונותר שותף לדאגתו של טראמפ מהבעיה.

לאחר מכן חזר טראמפ לנושא פלין, יעיד קומי. "הנשיא אמר: הוא בחור טוב ועבר הרבה. הוא שב ואמר שפלין לא עשה שום דבר רע בשיחותיו עם הרוסים, אבל הוא הוליך שולל את סגן הנשיא. ואז הוא אמר: אני מקווה שתוכל למצוא דרך לתת לזה לעבור, לתת לפלין לעבור. הוא בחור טוב. אני מקווה שתוכל לתת לו לעבור את זה". ובמקור:, “I hope you can see your way clear to letting this go, to letting Flynn go. He is a good guy. I hope you can let this go.”

מילים אלו של טראמפ צפויות לעורר סערה ומחלוקת, בשאלה האם מדובר כאן בניסיון מצידו לשבש את החקירה בדמות רמז ברור לפיה יש להפסיק אותה, או רק בהבעת תקווה ולפיה פלין לא יימצא אשם בדבר. שיבוש חקירה מהווה עבירה עליה ניתן להדיח את הנשיא, זה היה הסעיף בגינו עמד הקונגרס להדיח את ריצ'רד ניקסון בפרשת ווטרגייט ועליו הועמד לדין ביל קלינטון (וזוכה) בפרשת מוניקה לוינסקי.

קומי עצמו אומר מה הבין: "הבנתי שהנשיא רוצה שאעזוב את החקירה נגד פלין בנוגע לדיווחיו הכוזבים לגבי שיחותיו עם השגריר הרוסי בדצמבר. לא הבנתי שהנשיא דיבר בהקשר הרחב יותר של החקירה לגבי רוסיה או לגבי הקשרים עם הקמפיין שלו. יכול להיות שאני טועה, אבל הבנתי שהוא מתמקד במה שאירע מיד לפני עזיבתו של פלין ולמחלוקת סביב שיחות הטלפון שניהל. מכל מקום, זה היה מדאיג מאוד, בהתחשב במעמדו של ה-FBI כרשות חוקרת עצמאית".

לדברי קומי, הוא תיעד את הדברים בכתב מיד לאחר הפגישה ושוחח עליהם עם בכירים בבולשת. הקבוצה החליטה שלא ליידע את החוקרים על בקשתו של הנשיא, שממילא הוחלט שלא להיענות לה. הוא גם לא דיווח לשר המשפטים, ג'ף סשנס, שעמד לפסול את עצמו ממעורבות בחקירה זו. זמן קצר לאחר מכן ביקש קומי מסשנס להבטיח, שלא יהיו לו שוב שיחות בארבע עיניים עם טראמפ.

"להסיר את העננה"

עוד מעיד קומי, כי טראמפ לחץ עליו שוב ושוב להודיע בפומבי שאין חקירה נגדו בנוגע לקשרי הקמפיין שלו עם רוסיה. לדברי קומי, הוא אמר לטראמפ לפחות פעם אחת בחודש ינואר שהוא אינו נמצא תחת חקירה באותו שלב, וכי החוקרים בודקים האם היה קשר בין מקורביו של טראמפ לבין ההתערבות הרוסית בבחירות לטובתו. טראמפ טען, כי קומי אמר לו זאת בשלוש הזדמנויות שונות. על-פי מזכר שכתב קומי ב-30 בינואר, טראמפ התקשר אליו ושאל האם יוכל "להסיר את העננה" מעליו בנוגע לחקירה, בנימוק שהחקירה פוגעת בו וביכולתו למשול.

קומי יאמר לסנטורים, שהוא כתב באופן קבוע מזכרים לאחר פגישותיו עם טראמפ, החל מ-6 בינואר. בפגישה זו עדכן קומי את טראמפ על תוכנו של התיק שהכין בכיר לשעבר בביון הבריטי, ובו נטען שהקרמלין מחזיק במידע מביך נגד טראמפ. לדברי קומי, "על-מנת להבטיח את הדיוק, התחלתי להקליד במחשב הנייד במכונית ה-FBI מיד לאחר שיצאתי מהפגישה בטראמפ טאואר", הוא מעיד. קומי מציין, כי לא כתב מזכרים דומים אחרי פגישותיו עם הנשיא ברק אובמה.

על פגישה זו אומר קומי, כי היא נועדה לעדכן את טראמפ על החקירה, מתוך ידיעה שהתקשורת עומדת לפרסם מידע בנושא, וכי בסיומה נותר בארבע עיניים עם הנשיא הנבחר. לדבריו, לפני הפגישה שוחח עם בכירי הבולשת וכולם הסכימו שאם יישאל - יוכל לומר לטראמפ שאין חקירה נגדו, שכן זו הייתה האמת. קומי מסביר בהצהרתו, כי פעולות הריגול הנגדי של ה-FBI ממוקדות באנשים ספציפיים, ולכן ניתן היה לומר בוודאות שאין חקירה נגד טראמפ.

"סוג של יחסים פטרוניים"

על פגישתם ב-27 בינואר אומר קומי, כי הייתה זו ארוחת ערב בארבע עיניים. טראמפ פתח בשאלה האם קומי רוצה להמשיך בתפקידו; "זה היה משונה, כי הוא כבר אמר לי פעמיים שהוא מקווה שאשאר". לדברי קומי, הוא הבין שמטרת הארוחה, לפחות חלקית, הייתה לגרום לו שיבקש להמשיך בתפקידו ובכך ליצור "סוג של יחסים פטרוניים" כלפיו. "הדבר הדאיג אותי מאוד, בהתחשב בעצמאותה של הבולשת מול הרשות המבצעת".

קומי השיב לטראמפ שבכוונתו להשלים את עשר שנותיו בתפקיד, ולאור האווירה - הוסיף שהוא אינו "אמין" במובן שפוליטיקאים מתייחסים למילה זו, אבל טראמפ יכול להיות בטוח שתמיד יאמר לו את האמת. לאחר כמה דקות אמר לו הנשיא: "אני צריך נאמנות, אני מקבל נאמנות". קומי מספר: "לא זזתי, לא דיברתי ולא שיניתי את מבע פני. השתררה דממה ופשוט הבטנו זה על זה".

לאחר מכן נמשכה השיחה וטראמפ חזר לנושא לקראת סיום הארוחה. קומי הסביר מדוע עצמאותו של ה-FBI כה חשובה. טראמפ שב ואמר עד כמה הוא שמח ש-קומי ממשיך בתפקידו והוסיף: "אני צריך נאמנות". קומי השיב: "תמיד תקבל ממני כנות". טראמפ: "זה מה שאני צריך - כנות נאמנה". קומי: "זה מה שתקבל ממני". מיד לאחר הארוחה כתב קומי מזכר, בו העיר שייתכן שהשניים הבינו אחרת את הביטוי "כנות נאמנה", אך הוא החליט שלא לומר זאת לטראמפ.

באותה ארוחה התייחס טראמפ לפרשה הרוסית, הביע את שאט נפשו מההאשמות והכחיש אותן בתוקף. טראמפ גם אמר שהוא שוקל להורות ל-קומי לחקור את הנושא כדי להוכיח שלא הייתה לו כל מעורבות בקשר עם רוסיה. קומי הציע לו לשקול זאת היטב, שכן משמעות הדבר עלולה להיות שיש חקירה של הבולשת נגד הנשיא - מה שלא קיים בפועל. טראמפ אמר שיחשוב על כך וביקש גם מ-קומי לעשות זאת.

טראמפ ביקש הודעה פומבית

ב-30 במארס התקשר טראמפ טלפונית ל-קומי ושוב שוחח איתו על החקירה באומרו שמדובר בעננה המקשה עליו למלא את תפקידו. טראמפ אמר שלא היה לו שום קשר עם רוסיה, הוא לא בא במגע עם פרוצות ברוסיה ובכל ביקוריו שם יצא מתוך הנחה שהוא מוקלט. קומי השיב שהחקירה מתנהלת מהר ככל האפשר ושיהיה זה לטובת העניין, אם לא יימצא דבר, שהחקירה תתנהל על הצד הטוב ביותר. טראמפ הסכים, אך שב וציין את הבעיות שהחקירה גורמת לו.

לאחר מכן שאל טראמפ מדוע נערך שימוע בקונגרס בשבוע הקודם, בו אישר קומי שרוסיה התערבה בבחירות למענו. קומי הסביר את התהליך שהביא לשימוע וציין שהבהיר לראשי הקונגרס קודם לכן שטראמפ אינו בין הנחקרים. טראמפ שב ואמר שלדעתו יש להודיע זאת בפומבי. קומי יעיד, כי לא אמר לטראמפ שהבולשת ומשרד המשפטים אינם רוצים למסור הודעה כזאת, שכן הדבר יחייב אותם לפרסם תיקון אם בהמשך תיפתח חקירה נגד הנשיא.

טראמפ אמר, מעיד קומי, כי אם מישהו מבין עמיתיו עשה משהו פסול - יש לגלות זאת, אך הוא עצמו לא עשה כל פסול והביע תקווה ש-קומי ימצא דרך לומר בפומבי שהוא אינו נחקר. קומי השיב שיראה מה ניתן לעשות והבטיח שהחקירה תתנהל בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר שניתן. קומי דיווח על השיחה לסגן שר המשפטים, דאנה בואנטה, וביקש הנחיות - שלא קיבל.

השיחה האחרונה בין השניים, אומר קומי, הייתה ב-11 באפריל. טראמפ התקשר ושאל מה עשה לגבי בקשתו להודיע שאין חקירה נגדו. קומי השיב שהעביר את הבקשה לסגן השר ולא קיבל תשובה. טראמפ שב ואמר שהעננה מכבידה עליו לפעול והציע שאנשיו יתקשרו ישירות למשרד המשפטים. קומי השיב שמדובר ברעיון טוב, ושעל היועץ המשפטי של הבית הלבן לפנות לבכירי המשרד. טראמפ אמר שהוא היה נאמן מאוד ל-קומי וש"יש לנו את הדבר הזה"; קומי לא שאל למה כוונתו.
Statement for the Record - Senate Select Committee on Intelligence / James B. Comey
הצהרת הפתיחה של ג'ים קומי, לשעבר ראש ה-FBI, בעדותו בסנט על שיחותיו עם דונלד טראמפ בנוגע לחקירת הקשרים של הקמפיין שלו עם רוסיה

ניתוח הצהרתו של קומי בידי וושינגטון פוסט:
[קישור]
תאריך:  07/06/2017   |   עודכן:  07/06/2017
איתמר לוין
+זה לא אקדח מעשן
11:28 08/06/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דבריו של דונלד טראמפ לג'ים קומי ניתנים לפרשנויות מנוגדות, אך גם לפי המחמירה שבהן - עדיין לא מדובר בראיות שדי בהן כדי להפיל את נשיא ארה"ב
(למה הוא התכוון [צילום: פטר דג'ונג' AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קומי: טראמפ שאל אותי האם אוכל להניח לחקירה נגד פלין
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טרמפ בלתי צפוי!!!
7/06/17 22:28
 
גימס
7/06/17 22:56
2
רון ה.
8/06/17 05:54
3
הגוי..
8/06/17 07:53
4
באום
8/06/17 11:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל טראמפ
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע (יום ד', 7.6.17) על מינויו של כריסטופר ריי לראש ה-FBI, הבולשת הפדרלית. הוא יחליף את ג'ים קומי, אותו פיטר טראמפ לפני חודש - בעיצומה של חקירת קשרי הקמפיין שלו עם רוסיה.
07/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
כל נשיא אמריקני צריך לאייש 8,000 משרות בחודשים הראשונים לכהונתו. דונלד טראמפ יושב בבית הלבן כבר 4.5 חודשים – ואלפי משרות עדיין פנויות. את החלל הבולט ביותר יצר טראמפ במו ידיו, כאשר פיטר ב-9 במאי את ג'ים קומי מתפקיד ראש ה-FBI. הבית הלבן דיבר אז על מינוי מחליף בתוך שבוע-שבועיים; זה לא קרה, ואין תחזית מתי זה כן יקרה. ומחר (8.6.17) קומי יתייצב בוועדת המודיעין של הסנט ויספר מה התרחש בחקירת הפרשה הרוסית.
07/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
לדונלד טראמפ יש בעיה עם הדיוק ואפילו עם האמת. זה לא חדש. האיש טען שניצח במניין הקולות בבחירות לנשיאות, שהיה קהל שיא בהשבעה שלו, ששיעור האבטלה בארה"ב הוא 40% - ואלו רק דוגמאות בודדות. אחרי כל עימות בינו לבין הילרי קלינטון הראתה התקשורת האמריקנית, שאמנם קלינטון גם היא לא ממש מיודדת עם העובדות - אבל אצל טראמפ, לעיתים שליש מהטיעונים היו שגויים או כוזבים.
04/06/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
ראש ה-FBI המודח, ג'ים קומי, יעיד ביום חמישי הקרוב (8.6.17) בפני ועדת המודיעין של הסנט בנוגע לחקירת קשריו של קמפיין דונלד טראמפ עם רוסיה. על-פי דיווחים קודמים, קומי יספר שטראמפ ביקש ממנו בחודש פברואר להפסיק את החקירה נגד מי שהיה יועצו לביטחון לאומי, מייקל פלין.
03/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
הכרזתו של דונלד טראמפ על פרישתה של ארה"ב מהסכם פריז להפחתת פליטת גזי חממה הייתה עמוסה בטענות בלתי מאוזנות, שגויות ואף כוזבות – מעלה (2.6.17) ניתוח של וושינגטון פוסט. לדברי העיתון, טראמפ הציג רק את העלויות מבחינתה של ארה"ב והתעלם לחלוטין מן היתרונות שהיו אמורים לצמוח לה מן ההסכם, כולל בתחום היקר ביותר לליבו – משרות.
02/06/2017  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
רשימות נוספות   /   ממשל טראמפ  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת טראמפ-רוסיה  /  מי ומי  
טראמפ הודיע על פרישה מהסכם פריז  /  איתמר לוין
"קומי יעיד: טראמפ התערב"  /  איתמר לוין
"טראמפ ביקש מבכירי המודיעין לשבש את חקירת ה-FBI"  /  איתמר לוין
טראמפ נותן גז  /  איתמר לוין
פריז, וושינגטון, בייג'ין   /  איתמר לוין
מרקל משנה כיוון  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il