|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

רובינשטיין בפסק דינו האחרון:

לפנות יותר למשפט העברי

השופט הבולט ביותר ביישום המשפט העברי מדגיש, שאין לראות בו "עניין לדתיים בלבד" ושהשימוש בו אינו סותר את היותה של ישראל מדינה דמוקרטית ואת החובה לנהוג בשוויוניות כלפי המיעוטים
14/06/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
רובינשטיין. "מיום שעמדתי על דעתי" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

ההערות של מלצר
השופט חנן מלצר – האמור להתמנות למשנה לנשיאה – הוסיף בשולי פסק דינו של רובינשטיין, כי הוא מסכים לעיקרי גישתו, ולמסקנתו כי "לא פחות משכיבד המשפט הכללי את המשפט העברי בפתחו לו שערים, כיבד המשפט העברי את משפט המדינה בכניסתו בשערים אלה". עם זאת, מוסיף מלצר, עליו להעיר שתי נקודות.

הראשונה: "לגבי דידי יש לעשות במקרים המתאימים שימוש רב יותר בהוראות הפניה שבחוק יסודות המשפט. לשיטתי: עקרונות החרות, הצדק והשלום של מורשת ישראל מכוונים לעקרונות הבסיסיים של המשפט העברי, אם כי לא בהכרח לכל ההסדרים המשפטיים הפרטניים שנקבעו (אותם יש לעדכן ולהתאים למציאות של ימינו).

השנייה: "יש לדעתי לפנות למשפט העברי לפחות באותה מידה שאנו נעזרים במשפט המשווה, ומי שעושה כן מגלה שהחשיבה המשפטית של חז"ל ושל הראשונים והאחרונים הייתה יצירתית ומעמיקה ביותר, כך שניתן לדלות ממקור אדיר זה (בין במישרין ובין על דרך ההיקש) פתרונות ראויים גם לסוגיות המעסיקות אותנו כיום".

"הפנייה למערכת המשפט העברי - אם לצורך ביסוס הטענות ופסקי הדין, אם כמקור השוואתי ואם לצורך השראה והרחבת התשתית המשפטית העיונית - מהוה חלק מרכזי ביצירת הסינתזה הנחוצה בין המשפט העברי לשיטת משפטנו המבוססת על חוקי הכנסת". כך אומר (יום ג', 13.6.17) המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, בפסק דינו האחרון שפורסם עם פרישתו.

רובינשטיין הוא הבולט ביותר בשופטי ישראל הנוכחיים בשימוש במשפט העברי, והוא עושה זאת הן כמקור ישיר לפסיקה, הן כתימוכין לה והן כדי להראות עד כמה ניתן להשתמש בו בפסיקה הישראלית המודרנית. לדעתו, אין צורך להכריע במחלוקת בין מנחם אלון לבין אהרן ברק בשאלה האם יש מעמד-על למשפט העברי כמקור הסתמכות בהעדר חקיקה ישראלית ופסיקה קודמת, שכן הדרך הנכונה היא שביל הזהב.

"על פני הדברים, דומה שאין מחלוקת על דרך העיקרון והכלל על כך, שלמשפט העברי מקום של כבוד בשיטתנו המשפטית. הכל יסכימו, כי המשפט העברי הוא מקור חשוב בין מקורות המשפט הישראלי. הכל יסכימו, כי המשפט העברי הוא אוצר בלום - בפרט בהיבט המשפטי - של עושר אינטלקטואלי משפטי ושל ערכי יסוד שלא נס ליחם", אומר רובינשטיין. הוא מוסיף ומתייחס לגישות השונות של שופטי העליון:

"הנשיא ברק, ניצול השואה, אמר לא אחת כי לקחיה לדידו הם שניים, הצורך במדינה יהודית כדי שיהיה ליהודים בית, ושמירה על זכויות האדם, כדי שלא ינהגו בזולת כמות שנהגו בנו בשואה. השופט אלון היה ציוני דתי ליברלי, נאמן לזכויות האדם, כעולה מפסיקתו ומכתיבתו.

"לעושר התמונה אזכיר דעה נוספת בקשר למשפט העברי, שהביע השופט פרופ' יצחק אנגלרד (עוד בכובעו האקדמי טרם מינויו לבית המשפט) כי בשימוש במשפט העברי יש חשש ל'חילונו'. אולם בכהונתו בבית משפט זה ראה, דומה, גם פרופ' אנגלרד מעין שליחות להשמיע את קולו של המשפט העברי, כמעט בחינת 'כי לכך נוצרת'... חברי השופט נעם סולברג, במאמרו המעניין 'משפט עברי לתועלת', הניח את הדגש על ההיבט היישומי, קרי, כיצד ניתן לעשות שימוש במשפט העברי בהכרעות קונקרטיות, תוך דוגמאות".

"הסינתזה אפשרית בהחלט"

מכאן עובר רובינשטיין לעמדתו-שלו. "לטעמי הסינתזה אפשרית בהחלט. היא מעיקרא מסר רעיוני ממבט לאומי-תרבותי, שיישומו כמובן תלוי מקרה. אין לראות את המשפט העברי בשום פנים כ'עניין של הדתיים'; ארון הספרים היהודי, התנ"ך, המשנה והתלמודים, ספרות הגאונים, הראשונים - ובתוכם הרמב"ם ושולחן ערוך - והאחרונים, ובמיוחד ספרות השאלות והתשובות, ובדורותינו הספרות התורנית והמחקרית שהניבו אישים... כל אלה הם אוצר בלום של משפט. ראוי ללכת בדרכו של השופט סולברג, המשפט העברי לתועלת, מקום שהדבר אפשרי ואז הנה מה טוב ומה נעים; אך גם במקומות אחרים, כחלק ממרקם תרבותי יהודי כללי, השימוש בו ראוי, כתובנות משפטיות ומוסריות בתחומים שונים.

"השקפתי בהקשר זה, הקרובה במובן רחב אל זו של השופט אלון, אף כי לא זהה לה, ומטעימה את שביל הזהב, היא כי יש להביט אל המשפט העברי במדינה בשתי עדשות: עדשת היותו נכס תרבותי-לאומי שאליו אנו רשאים ומצווים להתחבר מכוח היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית; ועדשת עושרו המשפטי, הגדוש מזן אל זן בתובנות שגם אם נכתבו בחלקן הגדול בשכבר הימים, והן מדברות לעיתים בשפה נושנה אם גם בעברית - לא נס ליחן. אופיה היהודי של המדינה אמור לקבל את ביטויו, בין היתר, בהשתלבותו של המשפט העברי במשפט ארצנו".

"משמעות לאומית ותרבותית"

רובינשטיין מדגיש: "פעמים נטען, כי שימוש במקורות המשפט העברי אינו עולה בקנה אחד עם היותה של המדינה דמוקרטית. לטעמי טענות אלה בטעות יסודן. בעניין קשרי הגומלין בין המשפט העברי לערכיה הדמוקרטיים של המדינה, סבורני כי השאיפה צריכה להיות להרמוניה, לסינתזה, להשלמה הדדית בין המרכיב היהודי למרכיב הדמוקרטי. אכן, ביחס לנקודת האיזון הראויה ייתכנו דעות שונות. אולם על המאמץ להתרכז בפיתוח משפט היוצר הרמוניה בין המרכיבים, המבכר את הדומה ודוחה את השוני.

"...סבורני אפוא, כי הפנייה למערכת המשפט העברי - אם לצורך ביסוס הטענות ופסקי הדין, אם כמקור השוואתי ואם לצורך השראה והרחבת התשתית המשפטית העיונית, בשים לב לנושא, לעיון הקפדני הנדרש ולזהירות המתבקשת - מהווה חלק מרכזי ביצירת הסינתזה הנחוצה בין המשפט העברי לשיטת משפטנו המבוססת על חוקי הכנסת.

"למשפט העברי אפוא משמעות לאומית ותרבותית, כמורשתו החברתית והערכית של העם היהודי מדורי דורות. אכן, הוא מושתת על הדת היהודית, אולם היזקקות לו אינה מהווה, כשלעצמה, הבעת עמדה בשאלה דתית או תיאולוגית, ואין לראותה כך, אלא במשקפיים משפטיות-לאומיות. המשפט העברי בוודאי אינו נחלתה הבלעדית של היהדות הדתית, גם אם טבעית, אך במידת מה מצערת, העובדה שמרבית העוסקים בו, אם גם לא כולם, נמנים על ציבור שומרי המצוות, מה שמטביע בו 'חותם של דתיים'. כדאי וראוי שיצטרפו למעגלו גם מי שאינם שומרי מצוות".

רובינשטיין מוסיף: "נכון בעיני אפוא לפתח גישה תרבותית-לאומית למשפט העברי, למוסדותיו ולמקורותיו". הוא מצטט את אלון: "חלילה לנו לעצום עינינו מנכסי תרבות ומשפט כלליים, ועל אחת כמה וכמה חלילה לנו לעצום עינינו מנכסי תרבותנו שלנו", ומוסיף: "ואולם, אין לכחד, תחייתו של המשפט העברי כפי שזו מגולמת בשיטת משפטנו הכללית, עודנה דלה. ההיזקקות לעקרונות המשפט העברי בפסיקות בתי המשפט אינה נפוצה, והשימוש בהם - כמקור השראה או ככלי פרשנות - אינו שגור דיו. רטוריקה המאדירה את חשיבותו של המשפט העברי, אינה עולה בקנה אחד עם המציאות בשטח. חוק יסודות המשפט, כידוע, לא צלח עד הנה כפי שקיוו מחוקקיו".

"נצא נשכרים בפיתוח המשפט"

רובינשטיין מציין, כי "לאחרונה ישנן יוזמות להגביר חיילים בתחום זה על-ידי תיקון חוק יסודות המשפט, ועל כך ניטש פולמוס. אין זה המקום להידרש לאלה, אך לטעמי אף אפשרויות החוק בנוסחו הקיים לא מוצו עד תום... לדידי, בסופו של יום, ראוי ואף חיוני המאמץ להביא לידי ביטוי בשיטת משפטנו את עושרו האינטלקטואלי והערכי של המשפט העברי, בשים לב, כאמור, לנסיבות כל תיק.

"מעיד אני עלי, כי מיום שעמדתי על דעתי השיפוטית השתדלתי ככל יכולתי הצנועה, ומתוך הכרת מקומי ובזהירות הראויה, ליתן ביטוי למקומו של המשפט העברי, אף כי צר לי שלא עשיתי יתר שימוש בחוק יסודות המשפט. ראיתי לנגד עיני תדיר את אוצרות הרוח של המשפט העברי ואת המסורת המשפטית העשירה שמאפיינת אותו, ואת הערך הרב למשפט המדינה בשילוב, בלא שנפגעת כמובן כהוא זה אוטונומיית בתי המשפט על-פי דין המדינה. במובן זה, לא פחות משכיבד המשפט הכללי את המשפט העברי בפתחו לו שערים, כיבד המשפט העברי את משפט המדינה בכניסתו בשערים אלה".

רובינשטיין מסכם: "שרטוטו של שביל הזהב בכל הנוגע למידת והיקף ההסתייעות במשפט העברי ולמעמדו ותוקפו הנורמטיבי, מלאכה מורכבת היא. היא מחייבת סבלנות וסובלנות, מתינות, איזון, רצון טוב ושכל ישר. אולם כל עוד ניתן אל ליבנו בלא מורא את המשמעות הלאומית, התרבותית והערכית של המשפט העברי, נצא נשכרים בפיתוח המשפט הכללי, ונתייחס למסורתנו עתיקת היומין בכבוד הראוי לה, ובפרפרזה על דברי הרב א"י הכהן קוק, נחדש את הישן ונקדש - במובן הלאומי - את החדש. אוסיף עוד, כי לדעתי אין בכך גם סתירה כלל ליחס השוויוני למיעוטים בישראל, ואין כאן המקום להאריך".

בג"ץ 1892/14, האגודה לזכויות האזרח נ' השר לבטחון פנים ואח' / פס"ד
בג"ץ מורה להגדיל את שטח המחיה של אסירים, עצורים ומוחזקים ל-4.5 מ"ר לפחות, בתוך 18 חודשים. סקירה ארוכה של השופט רובינשטיין על המשפט העברי ותפקידו בפסיקה

תאריך:  14/06/2017   |   עודכן:  14/06/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לפנות יותר למשפט העברי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע_הראל
14/06/17 12:21
 
ע_הראל
15/06/17 09:52
2
פרפר
14/06/17 18:46
3
פרפר
14/06/17 19:39
4
פרפר
14/06/17 20:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחרי שפתחה קווים בירושלים, בצור הדסה, בראש העין וברמת השרון בלילי שבת, מודיעה האגודה לתחבורה שיתופית בירושלים "שבוס", על פתיחתו של קו שירות בין-עירוני חדש בשבת לפני הצהריים - מעלה אדומים-ירושלים-תל אביב. היא הודיעה כי תגבה מחבריה 30-25 שקלים עבור כל נסיעה.
14/06/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
שריפת ענק פרצה לפנות בוקר (יום ד', 14.6.17) במגדל מגורים בן 27 קומות במערב העיר לונדון. לדברי המשטרה המקומית, הדיירים מתפנים מהבניין הבוער ולפחות 50 אנשים נזקקו לטיפול רפואי. בשריפה יש גם הרוגים.
14/06/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
יזם הנדל"ן סמיר מצלאוי ואשתו קלרה ביטלו (יום ג', 13.6.17) את ההסכם שלפיו רכש המשקיע הירוטלמי אליהו קנפלר 45% מחברת הבנייה מצלאווי. הסיבה: קנפלר, לדברי בני הזוג מצלאווי, לא עמד בהסכם, ולא רכש מהם מניות של החברה ב-10 מיליון שקל, כפי שהתחייב.
14/06/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
אלביט הדמיה, לשעבר חברת נדל"ן גדולה בשליטת מרדכי זיסר המנוח, כבר מזמן אינה פעילה. החברה נקלעה לקשיים ונכסיה מומשו בדרך כלל. אתמול (יום ג', 13.6.17) הודיעה על מה שנראה בעסקת שארית: היא מכרה ללקוח מקומי מגרש בן 13.8 דונם בלודז, פולין, ב1.2 מיליון אחרו, שהם כ-5 מיליון שקל. המגרש מיועד לשימוש מסחרי.
14/06/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה (יום ג', 13.6.17) לדון בשתי ההצעות לתקן את חוק תאגידי המים והביוב, על-מנת לצמצם את מספרם. הצעות החוק של ח"כ איציק שמולי, עליה חתומים גם ח"כ יואב קיש, ח"כ ענת ברקו, ח"כ אמיר אוחנה וח"כ אברהם נגוסה, ושל ח"כ אורן חזן מבקשת לצמצם את מספר תאגידי המים ל-11 תאגידים אזוריים. עיקר הדיון היום עסק במרכיבי מחיר המים אותם הציגה רשות המים. לפי הרשות, מאז 2010 חלה ירידה של 30% בתעריף, עם זאת היו"ר ביטן טען כי ניתן בקלות לבצע הפחתה של 10 עד 20 אחוז נוספים במחיר המים.
13/06/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il