היזמים עמיר בירם ו
שלום פישר ירכשו מעיריית תל אביב את חלקה (73%) בחניון מתחת לכיכר אתרים בעיר. הם ישלמו 150 מיליון שקל. בחניון 270 מקומות, וחלקה של העירייה הוא 200. מכאן, שהיזמים ישלמו 750 אלף שקל לכל מקום חניה - מחיר שיא, גבוה בהרבה מהשומה, שלא היה דוגמתו בישראל בענף החניונים.
אין פלא לכן, שעיריית תל אביב אישרה (יום ב', 10.7.17) את העסקה כמעט פה אחד. בעירייה מדגישים שהעסקה כדאית ללא ספק, מאחר שהקונים משלמים כאמור הרבה מעל השומה, מטעמים שיוסברו בהמשך הידיעה. היזמים ירכשו את הקרקע ככל הנראה באמצעות חברת "נכסי עידית", המפתחת את המתחם כולו.
עמיר בירם היה בעבר מבעלי חברת הנדל"ן בריטיש-ישראל. לאחר שהחברה נמכרה למליסרון, הוא פנה לעסקי נדל"ן פרטיים. שלום
יעקב פישר הוא מבעלי רשת שופרסל. שני היזמים משתפים פעולה בעסקות נוספות. ייתכן שבעסקה שותף גם היהלומן והיזם ברוך שוחט.
פישר ובירם מתכננים לבנות, על מתחם ככר אתרים, בן 27 דונם, שלושה מגדלים כפולים בני 36 קומות, ובהם דירות יוקרה ומלון. הם קנו בהדרגה בשנים האחרונות את המתחם מפרטיים. במקביל, רכשו מחברת מרינה, בשליטת משפחת שיף, 27% מהחניון.
מכירה במקום "במבי"
החלוקה על גורל החניון והבעלות עליו עברה כמה בתי משפט. לבסוף פסק בית המשפט העליון, שיש לקיים מכרז בצורת במבי BMBI ראשי תיבות באנגלית של "קנה אותי או אקנה אותך". בשיטה זו, כל צד מציע מחיר למכירה או לקנייה, ומי שמציע את המחיר הגבוה ביותר - זוכה.
במכרז מעין זה אין אפשרות לדעת מראש מי יזכה ובאיזה מחיר. העירייה הסכימה לוותר על הליך הבמבי אם תקבל מחיר גבוה מאוד, וזה מה שקורה.
מדוע היזמים מוכנים לשלם 150 מיליון שקל תמורת חלק מהחניון? הבעלות על החניון דרושה להם, ככל הנראה, מטעמים הנדסיים או אחרים, כדי לבנות את המגדלים המתוכננים.
העסקה כדאית גם לעירייה. לא רק שהיא מקבלת סכום גבוה מאוד, אלא שהיזמים מתחייבים לבנות בעתיד חניון ציבורי בן 350 מקומות, גדול יותר מהנוכחי, שיהיה בבעלות מלאה של העירייה. על-פי פקודת העיריות, חייבת עסקת המכירה לקבל אישור שר הפנים
אריה דרעי, והעירייה חייבת להשתמש בכספים שתקבל רק למימון תוכניות פיתוח.