|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

מבקר המדינה, יוסף שפירא:

פעילות פגומה של פילבר בנושא בזק-yes

מנכ"ל משרד התקשורת אפשר לבצע את המיזוג בין החברות בלא עבודת מטה מסודרת, תוך התעלמות מהערות גורמי המקצוע במשרד ולאחר שקיים שיחות בלתי מתועדות עם בכירי בזק
12/07/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
פילבר. טיוטת המשך [צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת]

הרפורמה מתקדמת בעצלתיים
בנושא השוק הסיטונאי מצביע שפירא על העובדה, כי חרף העובדה שנכון למארס 2017 חלפו כמעט שנתיים מאז אמורה הייתה בזק להתחיל לספק שירותי טלפוניה סיטונאית, השירות עדיין לא מסופק. משרד התקשורת היה חייב לדרוש ממנה לעשות זאת בהקדם האפשרי, ולהפעיל את הסמכויות המוקנות לו לשם כך בחוק.

"אין להשלים עם מצב שבו גוף בעל רישיון אינו פועל באופן מתמשך בהתאם לתקנות ולהנחיות הרגולטור, תוך פגיעה בתחרות ובעקבות כך - בציבור כולו. מדובר בהתנהלות שאינה משקפת מערכת יחסים תקינה בין רגולטור לבין בעל רישיון", קובע שפירא. רק במאי השנה החליט המשרד לקדם פתרון זמני מיולי השנה; המבקר סבור, שראוי היה שהמשרד יפעל לקידומו באופן מהיר הרבה יותר.

התנהלות משרד התקשורת בכל הנוגע לאספקתם של שירותי הטלפוניה הביאה לכך שבמשך תקופה ממושכת ספקיות השירות לא יכלו להציע סלי שירותים המתחרים באלה של בזק, הכוללים טלפוניה קווית, והדבר גרם לפגיעה בתחרות, ולפיכך גם באינטרס הציבורי.
מספר המנויים שהצטרפו לרפורמת השוק הסיטונאי מאז הושק ועד תחילת מאי 2017 היה 430,000. אולם המספר הכולל של מנויי ספקיות השירות הוותיקות, בשירות הגישה לאינטרנט (שהוגדרו גם כספקיות המהותיות שיכולות להציע סלי שירותים) - סלקום ופרטנר – דווקא פחת ונכון לינואר 2017, הטיפול בנושא טרם הסתיים.

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, פעל בצורה פגומה כאשר אפשר בסוף השנה שעברה לבזק לרכוש את מלוא הבעלות בחברת yes - קובע (יום ד', 12.7.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח מיוחד על הרפורמה במשק התקשורת. עסקה זו היא העומדת במרכז חקירת רשות ניירות ערך בפרשת בזק, וממצאי המבקר כבר הועברו לרשות. הרשות הודיעה דקות אחדות לפני פרסום הדוח, כי היא חוקרת את פילבר בחשד לעבירות על טוהר המידות ועל חוק ניירות ערך.

בשנת 2012 פרסם שר התקשורת דאז, משה כחלון, מסמך מדיניות בנושא הרחבת התחרות בתחום התקשורת. במסמך נקבע, כי יוקם שוק סיטונאי - כלומר: הוט ובזק יחויבו לאפשר לחברות מתחרות להשתמש בתשתית שלהן. הוא גם מתייחס לביטול או הקלה בהפרדה המבנית שהוטלה על בעלות התשתית - דהיינו: מתן אפשרות לאותה חברה להציע גם תשתית אינטרנט וגם תוכן. בהחלטת ממשלה ממאי 2013 הוטל על שר התקשורת לפעול ליישום מסמך המדיניות.

יישום רפורמת השוק הסיטונאי החל בפברואר 2015 והיא סובלת מעיכובים ניכרים (ראו מסגרת). באוקטובר 2016 גיבש פילבר טיוטת מסמך מדיניות המשך, כדי לתת ביטוי לשינויים התחרותיים, הטכנולוגיים והתשתיתיים שהתרחשו מאז פרסום מסמך המדיניות במאי 2012, וכן כדי לאפשר מתן שירותים טכנולוגיים מתקדמים בעתיד לבוא.

עד אוגוסט 2016 בחן משרד התקשורת את הצעדים לביטול ההפרדה המבנית בבזק, כך שהיא תוכל לשלוט לחלוטין בחברת yes, תוך שיתוף בזק בלבד בתהליך הבחינה - לרבות שיתופה בתוכניות המשרד בנוגע לתנאים לביטול ההפרדה המבנית. זאת, בלי שהביא לידיעת הוט או ספקיות האינטרנט את העובדה שהוא מקדם את הנושא, ובלא שיתוף אגף התקציבים ורשות ההגבלים.

עוגנים בלתי מבוססים

כאמור, באוקטובר 2016 גיבש פילבר טיוטת מדיניות המשך. הטיוטה מגלמת שינוי במדיניות המשרד לגבי מגזר התקשורת הנייחת ומעבר למדיניות השמה דגש על שימוש בתמריצים לבעלות התשתית הקיימות בתמורה להאצת ההשקעה בתשתיות. אלא שלא בוצעו עבודת מטה ותשתית מקצועית שעליהן מבוססת מדיניות ההמשך. חלק מגורמי המקצוע, ובהם הלשכה המשפטית ואגף הכלכלה, כלל לא היו מודעים לגיבוש המסמך. לעומת זאת, קיים פילבר פגישות עם בזק, בהן נדון לפרטים אופן יישום טיוטת מדיניות ההמשך, והוא אף פעל לתחילת יישומה.

טיוטת מדיניות ההמשך התבססה על כמה עוגנים, בכלל זה - מידע על היקף הסיבים שפורסת בזק, לרבות היקף הפריסה; ואפשרות לקיזוז מס בעת ביטול ההפרדה התאגידית בין yes לבזק, דבר שיאפשר לבזק להשקיע בתשתיות באופן מיידי. על-רקע זה נשלח ב-21.12.16 מכתב המנכ"ל לבזק, ולפיו משרד התקשורת מקדם את ביטול ההפרדה התאגידית.

הביקורת העלתה, כי משרד התקשורת לא בדק את הנחת היסוד ולפיה בעת ביטול ההפרדה התאגידית ניתן יהיה לקזז את הפסדי yes. בדיקת משרד מבקר המדינה העלתה, כי בפועל החלטת רשות המיסים מתייחסת לאפשרות הקיזוז בעת ביטול ההפרדה המבנית, וכי לעמדתה ביטול ההפרדה התאגידית אינו מאפשר קיזוז. בהעדר אפשרות קיזוז, נשמט אחד המרכיבים המרכזיים שבבסיס טיוטת מדיניות ההמשך.

הנתונים שפרסמה בזק ביולי 2016 באתר החברה בנוגע לשיעור פריסת הסיבים, אינם עולים בקנה אחד עם הנתונים עליהם התבסס פילבר בעת גיבוש מדיניות ההמשך ומשלוח המכתב לבזק. על-פי נתונים אלו, התמורה שצפויה להתקבל מבזק פחותה. משרד התקשורת הסתמך על נתונים מהותיים שבזק מסרה לו בעל-פה. ההסתמכות הבלעדית של משרד התקשורת על נתונים ומידע שאותם מסרה לו בעל-פה בעלת אינטרס, בנושאים מהותיים ובעלי השלכות כלכליות משמעותיות, בלא שביצע בדיקה עצמאית מטעמו בנושא או למצער ביקש אסמכתאות לאישוש הדברים, הובילה לפגמים יסודיים בהליך קבלת ההחלטות.

בדצמבר 2016, שלח כאמור פילבר מכתב לבזק, בו הודיע לה, כי המשרד מקדם בשלב ראשון את ביטול ההפרדה התאגידית בין בזק ל-yes. קודם למשלוח המכתב, אגף כלכלה במשרד התקשורת העלה רשימה ארוכה של היבטים וקשיים הנוגעים לטיוטה, ובכלל זה עצם הצורך במתן תמריצים בתמורה להאצת ההשקעה בתשתיות; השפעת מתן התמריצים על התחרות בטווח הארוך; הצורך בבחינת התמורות המתקבלות והצורך בקיום דיון בדבר הטכנולוגיה המיטבית למדינה לפיתוח התשתיות. פילבר שלח את המכתב לבזק למרות שחלק מהערות אלו לא נבדקו לעומקן.

גם הבדיקות המשפטיות שעל נחיצותן עמדה הלשכה המשפטית לא מוצו לפני משלוח המכתב. נוסח המכתב לא שיקף את הערות הלשכה המשפטית, שכן הוא אינו משקף הצהרת כוונות, כי אם אמירה ולפיה "המשרד מקדם בשלב ראשון את ביטול ההפרדה התאגידית". ואכן, בהמשך למכתב המנכ"ל, מיזגה בזק לתוכה את yes.

"משרד מבקר המדינה מסב את תשומת הלב ומעיר בחומרה למשרד התקשורת, כי הממצאים האמורים מעוררים ספק מהותי בדבר תקפותה המקצועית של טיוטת מדיניות ההמשך", אומר שפירא. הוא מוסיף, כי העדרם של מסמכים המתעדים את הפגישות שהתקיימו עם בזק מנוגד לכללי מינהל תקין. "הדברים תקפים ביתר שאת בנסיבות שבהן מדובר בנושא בעל השלכות מהותיות על הציבור, ולנוכח העובדה שהדיונים מתקיימים עם גוף בעל אינטרס שהוא מונופול וחלק מגורמי המקצוע הרלוונטיים כלל אינם מודעים לקיומם".

הרפורמה מתקדמת בעצלתיים


היבטים בפעולות משרד התקשורת לאסדרת מגזר התקשורת הנייחת: יישום רפורמת "השוק הסיטונאי" / דוח מבקר המדינה
עיכובים וקשיים ביישום הרפורמה במסגרתה חויבו בזק והוט להעמיד את התשתיות שלהן לרשות מתחרים
היבטים בפעולות משרד התקשורת לאסדרת מגזר התקשורת הנייחת: ההשקעה בתשתיות במגזר התקשורת הנייחת והיבטים מבניים / דוח מבקר המדינה
פעילות בלתי תקינה של מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, בנוגע לרפורמות הקשורות לבזק

תאריך:  12/07/2017   |   עודכן:  12/07/2017
איתמר לוין
+שפירא תופר תיק לנתניהו
18:06 12/07/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מבקר המדינה שוב יורה אמירות בומבסטיות נגד ראש הממשלה, והתקשורת כהרגלה מסתערת עליהן בחדווה. אלא שקריאת הדוח מלמדת, שלרטוריקה המתלהמת של שפירא אין בסיס עובדתי בממצאים הדלים והבלתי-משכנעים שמצאו אנשי משרדו
שפירא. ללא ביסוס [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
נתניהו. פרשנות מחמירה [צילום: רועי לוי]
+קיים קושי של ממש בהסדר נתניהו-אלוביץ
15:51 12/07/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
נתניהו לא דיווח מיוזמתו על קשריו החברתיים עם בעלי בזק, הוא היה מעורב בנושאים הקשורים לבזק, לא שלל שאלוביץ העלה נושאים כאלו בשיחותיהם ולמשרד המשפטים לא הייתה תמונה מלאה
(נתניהו. ידידות ארוכה [צילום: מארק ישראל סלמן, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פעילות פגומה של פילבר בנושא בזק-yes
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ללוין - מדליה
12/07/17 16:50
2
טו
12/07/17 17:29
3
אזרח מן השורה
12/07/17 18:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
סגן יושב-ראש הכנסת, ח"כ בצלאל סמוטריץ', תוקף את מבקר המדינה יוסף שפירא, ואומר (יום ה', 29.6.17) כי מבקר המדינה שוב שוכח את תפקידו ופועל בחוסר סמכות. לדבריו, המבקר הגדיל הפעם לעשות ומנסה להתערב בצורה בוטה וחסרת בסיס בהליכי החקיקה של הכנסת.
29/06/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה יוסף חיים שפירא, פנה (יום ה', 29.6.17) לשר האוצר משה כחלון ולשרת המשפטים איילת שקד, להמתין עם קידום החוק הפותח מסלול ישיר למינוי פוליטיקאים לתפקידי דירקטורים. בהודעתו, כינה המבקר את הצעת החוק "חוק הג'ובים", הכינוי אותו הצמידה האופוזיציה להצעת החוק, ולא "חוק הדירקטורים", כפי שקוראת לו הקואליציה.
29/06/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
דואר ישראל, רשות השידור ומשרד התחבורה הם "אלופי" התלונות המוצדקות שבדיקתן הסתיימה בשנת 2016 - מוסר (יום ב', 26.6.17) מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, יוסף שפירא, בדוח השנתי של הנציבות.
26/06/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת דנה השבוע בדוח מבקר המדינה שעסק בתקשוב הממשלתי. בדרך כלל, דיונים בדוחות מבקר נערכים בוועדה לביקורת המדינה, אולם הפעם אישרה ועדת הכנסת לקיים דיון מיוחד בוועדת המדע, בגלל שייכות הנושא לתחום עיסוקה.
18/06/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
מבקר המדינה, השופט (בדימ.) יוסף שפירא, הצהיר במהלך ביקור בעיר לוד כי הוא אינו מתרגש מתלונות אנונימיות שמוגשות למשרדו. במהלך הביקור בלוד נפגש שפירא עם בכירי העירייה וסייר עמם ברחבי העיר. בסיומו של הביקור נערכה פגישת סיכום ובמהלכה שלף מכתב תלונה אנונימי שהגיע אליו לאחרונה והקריא אותו.
07/06/2017  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il