עימות מילולי סוער פרץ (יום ד', 19.7.17) במליאת הכנסת בין חברת הכנסת
קסניה סבטלובה (
המחנה הציוני) לשר התחבורה, לאחר שזו האשימה את השר ישראל כ"ץ בכך שבזמן שהוא נוהג ברכב ממשלתי, הוא אינו מתיר
תחבורה ציבורית בשבת.
כ"ץ השיב כי הוא משלם 9,000 שקל דמי שימוש ובקושי נוסע בו בשבת. הוא הוסיף כי כיוון שהשאלה נגועה בפוליטיקה קטנה וזולה ובצביעות, כלשונו, הרי שיש להזכיר לסבטלובה כי איש מאבותיה הרעיוניים בפוליטיקה לא יזם שינוי של החוק המגביל תחבורה ציבורית בשבת - לא רבין, לא ברק, לא
יאיר לפיד, לא ראש מפלגתה (התנועה)
ציפי לבני שהסכימה לכל דרישותיו של ליצמן כדי שיתמוך בה לראשות ממשלה ולא
שולמית אלוני שהסכימה לחבוש שטריימל בשביל השלום. כ"ץ ציין בטעות כאילו התיקון לחוק בנושא לא חוקק בתקופת הליכוד [החקיקה הייתה בתקופת ממשלת
יצחק שמיר, ע.י.].
ח"כ סבטלובה שאלה מדוע תיאר את קווי-הלילה כ"שירות מציל חיים" קווי-הלילה אינם פעילים בשבת, והאם פיקוח-נפש אינו דוחה שבת.
השר השיב כי הוא כמעט בטוח שלא השתמש במושג פיקוח-נפש כדי לתאר את הצורך בקווי הלילה, ואם עשה זאת - זה לא היה במקום. עם זאת, הוסיף, לקווי לילה יש יתרונות בכך שהם עשויים לצמצם את רמת הסיכון של מי ששותה ורוצה לנהוג אחר כך. כ"ץ, שכנראה לא היה מודע לכך שקווי לילה בצפון הארץ ובאילת פועלים גם בלילי שבת, אמר כי יש הצדקה להפעיל קווי לילה בלילה שבין חמישי לשישי ולא בכל לילה, אך נושא ההפעלה בשבת כפוף להשקפה, לחוק המחייב אותו להביא שיקולים של מסורת ישראל וכן למציאות הקואליציונית כמו גם לסטטוס-קוו.
הוא שב והבהיר כי לא מתאים לו, כמי שבא מחינוך דתי, להשתמש במונח ההילכתי פיקוח נפש, שימש אותו בעת היותו בצנחנים ונאלץ לפתוח ציר בהר-דב ביום כיפור, כדי לוודא שלא הטמינו בו מוקשים.
מקלב: "האם בחיפה יש פחות תאונות?"
ח"כ
אורי מקלב (
יהדות התורה) שאל את השר, מחוץ לרשות דיבור, האם כתוצאה מכך שבאזור ירושלים, במרכז הארץ ובדרומה קווי לילה אינם פועלים בשבת יש יותר נפגעים בתאונות מאשר בצפון הארץ. סבטלובה שאלה שאלה נוספת: "תקנה 386א אותה הזכרת מתחלקת לשניים - סעיף ב' מדבר על קווי הסטטוס-קוו שמותר להפעיל, ואילו סעיף א' מדבר על היתרים שאפשר לתת לקווים שאינם קווי סטטוס-קוו. קווי הלילה בחיפה רבתי ובאילת קיבלו היתר מכוחו של סעיף א' המאפשר לתת היתר לקו 'שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת ביטחון הציבור' אחרי שבאת ואמרת בקולך שקווי לילה מצילים את החיים של צעירים היוצאים לבלות. במילים אחרות, החוק מסמיך אותך לתת היתר לפעילות קווי לילה לא רק בחיפה רבתי ובאילת - אלא גם בערים כמו חדרה, באר שבע, פתח תקוה, ראשון לציון וכל מקום בארץ בו הקווים חיוניים לביטחון הציבור. מה מונע בעדך לעשות זאת?". כ"ץ לא השיב.
בתוך כך, ל-News1 נודע כי המדינה ביקשה מבג"ץ לדחות את מועד תשובתה בעניין העתירה להרחבת הפעלת תחבורה ציבורית בשבת. זו הפעם החמישית בה מבקשת המדינה דחייה.