רכבת ישראל ו
משרד התחבורה מקדמים מיזם להקמת חניוני אופניים רובוטיים בתחנות הרכבת עבור נוסעי הרכבת. מתקנים מסוג זה קיימים בתחנות רכבת ביפן, בגרמניה, בצ'כיה באנגליה ובמקומות נוספים, ומאפשרים חניית מאות זוגות אופניים במתקן מצולם, מאובטח על שטח קרקע קטן.
החברה פרסמה בקשה לצורך קבלת מידע מיצרנים בינלאומיים (RFI) לצורך הכנת מכרז הקמה ותפעול למתקנים אלה. מאמצים לאיתור מתקנים כאלה המתאימים לצורך לא צלחו בארץ ולכן פרסמה החברה בקשה למידע לכל העולם.
לצד זה, מבצעת בימים אלה רכבת ישראל מיפוי של התחנות לצורך קביעת סדרי עדיפות להתקנת המתקנים הרובוטים בדגש על תחנות פריפריה.
בסקר שנערך לאחרונה עלה כי נוסעי רכבת רבים מעוניינים להשתמש בחניות מאובטחות לאופניים, שימוש שיקטין את מספר האופניים לרכבות ויביא הקלה לנוסעים ולרוכבים.
ברכבת ישראל מציינים כי בשנתיים האחרונות חל גידול משמעותי במספר רוכבי האופניים המשתמשים ברכבת והעלאת האופניים לקרונות מקשה על תנועת הנוסעים ובעלי מוגבלויות, ופתרון החניה הרובוטי המאובטח מהווה חלק ממגוון פתרונות שהרכבת מקדמת, כדי לתת מענה.
התקנת מתקני האופניים רובוטיים היא חלק ממיזם הוספת חניות אופניים עבור נוסעי הרכבת, שיפור השירות והרחבת אמצעי ההגעה אל תחנות הרכבת והיציאה מהן.
בנוסף, בתום ניסוי ראשון מסוגו שביצעה רכבת ישראל לבחינת השימוש במתקן האופניים הדו-קומתי, הוחלט ברכבת על הרחבת השימוש במתקנים מסוג זה. הרכבת הוסיפה 48 מקומות חניית אופניים, בשתי קומות, בתחנת השלום בתל אביב, זאת בנוסף לעמדות דו-קומתיות נוספות שיוצבו בתחנות רכבת אחרות בהתאם לביקוש.
במהלך השנה הוצבו גם עשרות מתקנים נוספים רגילים בתחנות ת"א סבידור מרכז, ת"א אוניברסיטה, הרצליה, באר שבע מרכז, באר שבע אוניברסיטה, אשדוד, רחובות ונתניה.
השימוש במתקני האופניים הקיימים הוא ללא עלות ומאפשר ללקוחות הרכבת להציב את האופניים במתקן מתקדם ושמור, הסמוך לעמדות המאבטחים בכניסות לתחנות הרכבת. אולם טרם הוחלט האם שירות החניה הרובוטי יהיה בתשלום.