מסוף טעינה חשמלי שנחנך (יום ב', 7.8.17) במתחם אגד בקריית חיים, ישמש 25 אוטובוסים חדשים של אגד בקריות.
אגד נבחר במסגרת קול קורא שפרסם המשרד להגנת הסביבה, לפני כשנה וחצי, לרכישת 25 אוטובוסים חדשים מונעים בחשמל, במימון משותף עם קרן קיימת לישראל והמשרד להגנת הסביבה, כחלק ממהלך משותף רחב היקף, "קק"ל לנשום", במסגרתו העמידה קק"ל השקעה בהיקף של כ-340 מיליון שקל לטובת מיזמים משותפים. האוטובוסים החשמליים יופעלו באשכול קווים אחד.
מאחר שמדובר באוטובוסים חשמליים ולא היברידיים, ייתכן בהחלט כי יהיה קושי להסיע אותם במקומות לא מישוריים כמו קריית אתא. אולם יכולות הכלים ייבחנו באמצעות נסיעות מבחן בכרמל, ולפיהן יוחלט היכן לאפשר להם לנוע.
בשנה האחרונה הכניס אגד לפעילות אוטובוסים עם מנועי יורו 5 ויורו 6, המהווים כיום יותר ממחצית מצי האוטובוסים בקואופרטיב. בנוסף הוסבו אוטובוסים עם מנועי יורו 3 באמצעות התקנת 350 מסנני חלקיקים אשר יחד עם צעדים נוספים מביאים לכך שכ-80% מצי האוטובוסים של אגד נמצא היום ברמת התקינה הגבוהה ביותר הנדרשת.
בטקס חגיגי, אמר השר להגנת הסביבה
זאב אלקין: "בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר (לעומת 2,500 לפני כמה שנים), יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. ב-400 מיליון שקלים שאנחנו משקיעים נחזיר חיים בכל שנה לכ-400 איש, זה כמו לאפס את מספר ההרוגים בתאונות דרכים". 25 האוטובוסים האלו הם התחלה. אנו משיקים את ישראל של מחר - לא מזהמת ולא מרעישה, ובאתגר הזה השקענו יותר מ-140 מיליון ש"ח". הוא החמיא לשר התחבורה, ואמר: "כ"ץ הוא מודל לכל שר, ואני מנסה ללמוד מישראל איך להפוך חלומות למציאות". יו"ר קק"ל,
דני עטר, שיבח את אלקין, תוך שהוא מציין לחיוב גם את קודמו
אבי גבאי על כך שהחל את התהליך, ואמר כי יש הבדל בינו לשרים אחרים, ובעוד שהממשלה החליטה להקצות 400 מיליון שקל לחיזוק הצפון ודבר אינו קורה, עם אלקין נסגרו העניינים והוחל בישום בפגישה של רבע שעה והיישום החל.
ראש עיריית חיפה,
יונה יהב, אמר כי הוא סוגר מעגל משום שלחיפה יש ארבע ערים תאומות בסין, שאחת מהן היא סן ג'ן בה מיוצרים האוטובוסים. הוא סיפר כי העיר מינתה אותו ליועץ בינלאומי, וכשראש העיר שלה שמע שבחיפה יש 300 אלף תושבים, הוא שאל את יהב באיזה מלון הוא מאכסן אותם. יהב: "הסיפור של סן ג'ן מדהים - היא הפכה מכפר דייגים לעיר שבה 16 מיליון תושב, ויש בה 48% פארקים ויערות מלאכותיים. הייתה לי שם פגישה עם מנכ"ל BYD, ראשי תיבות (באנגלית) 'בנה את חלומך!'. בעלי המפעל היה בן 40 כשנפגשנו, וסביבו דירקטוריון של בני 30. כששאל אותי מהו חלומך, עניתי לו - שהאוטובוסים שאתה מייצר יהיו אצלנו. החלום התגשם, בלי שיהיה לי קשר למימושו".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, שדיבר אחריו אמר כי יהב הכינוי הראוי ליהב הוא אטלס, שהחזיק את הגלובוס ומקדם בחיפה גם את הרכבל שישמש הן כתחבורה ציבורית והן ככלי לתיירות פנים וחוץ, כמו גם החזרת הכרמלית לחיים. לדבריו, המרחב הימי של העיר יהפוך את ישראל למרחב כלכלי אזורי, חיפה תהיה עיר השלום והכל יתחבר אליה. הוא אמר כי את הביטוי "מזרח תיכון חדש" הוא מחליף ב"מזרח תיכון חדש ריאלי".
בהתייחסו למו"מ על הסכם הסובסידיה באגד, אמר כ"ץ כי משרדו לא יעשה פרוטקציות לאגד, משום שהדבר יפגע באגד. "הצבנו יעדים ועל אגד לעמוד בהם. מעולם לא דרשתי פיטורים. צריך לעבוד איפה שצריך וביעילות. אנחנו הולכים להרחיב את השירות בתחבורה הציבורית". יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, דיווח לנוכחים כי "בחודשים האחרונים חלה התקדמות רבה במו"מ, ואני מקווה שאנחנו קרובים להשלמה". הוא הודה לשר על מעורבותו שגם בה היו עליות ומורדות, כלשונו, ופנה אליו: "ללא התעקשותך והתערבותך בפרטים - לא יכולנו להתקדם".