ועדת הכלכלה המשיכה (יום ה', 13.8.17) לדון בבקשת
משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה, העוסקות בהסדרת תפקיד קצין הבטיחות. התקנות נועדו להסדיר את החובה שתחול על בעל מפעל או מנהל צי רכב להעסיק קצין בטיחות, בהתאם לסוגי כלי הרכב ומספרם, וכן תנאי הסמכת קצין הבטיחות ותפקידיהם וחובותיהם של קצין הבטיחות ובעל המפעל. היו"ר
איתן כבל פתח והזכיר כי הוועדה התכנסה לישיבה מיוחדת בפגרה בשל חשיבות הנושא, ואמר כי כשם שדרש בישיבה הקודמת הדיון יתמקד במהות התפקיד של קצין הבטיחות, שיש לו אחריות מרכזית הנוגעת לבטיחות ולחיי אדם.
מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי התקנות שמונחות על שולחן הוועדה עוסקות בערכים ובנורמות של תפקיד קצין הבטיחות, ועניינן הוא רק הבטיחות. אחד הסעיפים הראשונים בהם דנה הוועדה עסק בהצעת משרד התחבורה לפטור את חברות ההחכר (ליסינג) שמחכירות רכבים למפעלים מהחובה להחזיק קצין בטיחות, כך שמי שמפעיל את הרכבים בפועל יצטרך להעסיק את קצין הבטיחות. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי חברות ההחכר שרק מתווכות בין היבואן למפעל או מקום העבודה שעושה שימוש בפועל ברכב לא צריכות להעסיק קצין בטיחות. יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, אמר בתגובה כי חברות הליסינג מפעילות גם ליסינג תפעולי פרטי ומטפלות ברכבים ולכן אי-אפשר להחריג אותן. מנגד, מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג, נמרוד הגלילי, אמר כי חברת הליסינג לא יכולה לבקש מכל נהג שבא להשכיר רכב את גיליון ההרשעות שלו ולטפל בכל נהג ונהג. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי גם מי שחוכר מספר מצומצם של כלי רכב צריך שיהיה קצין בטיחות היו"ר כבל הזכיר לנוכחים כי השנה מספר ההרוגים עומד לחצות את רף ה-400 בני אדם ואמר כי צריך לזכור שמדובר קודם כל בבטיחות. "לא סתם עשתה ארץ נהדרת פרודיה על רכב חברה וצריך שתהייה אחריות גם בשיטת הליסינג", אמר. הוועדה לא הכריעה בעניין וכבל אמר כי לא השתכנע שאפשר לפטור את חברות ההחכר מחובת העסקת קצין הבטיחות.
עוד נדונה ההצעה להכניס לפיקוח קציני הבטיחות גם חברות המפעילות כלים דו-גלגליים. נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, בירך על כך, לנוכח הנתונים על עלייה במספר רוכבי הדו גלגלי שנפגעים בתאונות דרכים. עם זאת הוא אמר כי ההצעה לחייב העסקת קצין בטיחות בחברות שיש להן 40 כלים דו-גלגליים ומעלה לא תשפיע באופן משמעותי, שכן אין הרבה חברות שעונות לקריטריון הזה. הוא הציע להוריד את המספר. בעקבות זאת העלה ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא (הרשימה המשותפת) את השאלה האם יש בכלל מספיק קציני בטיחות שיוכלו לספק את הדרישה לפי התקנות המוצעות. קצין הבטיחות בתעבורה שמעון לוקמן אמר כי אין מספיק קציני בטיחות וכי בהובלה בלבד חסרים כ-60-70 קציני בטיחות. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי ללא פטורים שניתנו למעשה חסרים בענף 700 קציני בטיחות. מנהל אגף הרישוי רוזן אמר כי כיום ישנם 1,850 קציני בטיחות מועסקים, ובסך-הכל ישנם 2,900 מוכשרים בתחום. עם זאת הוא הוסיף כי הוא לא יודע לומר כמה קציני בטיחות נוספים ידרשו לאחר אישור התקנות החדשות. היו"ר כבל אמר בתגובה כי נכון לרגע זה למעשה הולכים להכניס דרישות נוספות למרות המחסור, ואנחנו בבעיה. הוא דרש שלדיון הבא יוצגו בפני הוועדה הנתונים המלאים על-אודות ענף קציני הבטיחות.
כמו-כן אישרה הוועדה את אחד מסעיפי התקנות שעושה למעשה מהפכה מהנהוג היום, וקובע כי קצין הבטיחות לא יוכל לעסוק בתפקידים אחרים במפעל. כיום במקרים בהם לא נדרש קצין בטיחות במשרד מלאה הוא מועסק ביתר הזמן בתפקידים אחרים. היו"ר כבל ציין כי בעבר כבר עלתה הבעיה שבסופו של דבר עוסק קצין הבטיחות המועסק בחצי משרה עודה הכל רק לא דואג לבטיחות. רוזן אמר כי בעקבות זאת מבקש המשרד לתקן את זה ולקבוע כי הוא יכול להיות רק קצין בטיחות ולא גנן. לדבריו, אם הוא מועסק בחצי משרה אז הוא יכול לעבוד בתפקיד אחר רק במקום עבודה אחר. בעקבות ההערות שנשמעו בדיון החליט היו"ר כבל להוסיף לסעיף הוראה שתאסור לא רק על קציני הבטיחות לעסוק בתפקידים אחרים במפעל, אלא גם על בעלי המפעל שלא להעסיק את קצין הבטיחות בשום תפקיד אחר.
עוד נדונה השאלה מה קורה במפעלים שעברו את המכסה המתחייבת בהעסקת קצין בטיחות במשרה מלאה, ומשרד התחבורה הציע לקבוע כי משרד התחבורה יוכל לחייב את המפעל להעסיק קציני בטיחות נוספים. בוחן התאונות הראשי של
אגד, פרדי הרשקוביץ, אמר כי הוא צריך לדעת בוודאות מה הוא הולך לעשות ממחר וכמה קציני בטיחות הוא צריך להעסיק. רוזן השיב כי כיום יכול להיות שיש חברות המפעילות 3,000 כלי רכב ומעסיקות רק 3 קציני בטיחות. לדבריו, מעכשיו המצב היה יגמר, לא יהיו הקלות והחרגות והמפעל יעסיק את מספק קציני הבטיחות לפי המפתח שיקבע בתקנות בהתאם למספר כלי הרכב וסוג הרכב. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא שאל מה יקרה אם לא ימצא מספר קציני הבטיחות הדרוש, האם חברה כמו אגד תצטרך להשבית חלק מהאוטובוסים? והרשקוביץ השיב: "חד-משמעית כן". רוזן הוסיף: "כמו שהאוטובוסים עומדים אם אין נהגים - ככה גם אם אין קציני בטיחות". הרשקוביץ ציין כי הוא מראיין בימים אלה קציני בטיחות ולא מצליח לאתר כאלה עם ניסיון נהיגה על אוטובוס.
היו"ר סיכם את הדיון ואמר כי הענף צריך לעבור טלטלה והוועדה תדאג שאכן כך יקרה. לדבריו, מהדיון עלה כי קיים חוסר בקציני בטיחות ואלה שעובדים בתחום לא עומדים בסטנדרטים שהיינו מצפים מהם. הוא דרש מנציגי משרד התחבורה להעביר לוועדה, עד תום הפגרה, סקירה מלאה על כל נושא קציני הבטיחות וכן הערכה כמה קציני בטיחות נוספים ידרשו לאחר אישור התקנות. "לתחושתי בעסק הזה שום דבר לא תפור ויש חורים שחורים גדולים מאוד. אנחנו נטלטל את השוק הפרוץ הזה כי מדובר פה בבטיחות שלנו ובחיי אדם שמוטלים על הכף", אמר.