קו 82 של
חברת דן זינק למקום הראשון בדירוג הקווים הגרועים כך על-פי סקירת כ-1,800 תלונות לרבעון השני של 2017 שנשלחו לארגון 15 דקות. במקום השני והמפוקפק נמצא קו 19 הירושלמי שמככב בדוח בפעם השנייה ברציפות. קו 605 של חברת
נתיב אקספרס על ציר תל אביב נתניה נמצא במקום השלישי.
בהשוואה לרבעון הקודם היקף התלונות על אי-ביצוע נסיעות בזמן התגברו (מ-35% ברבעון הקודם ל-41% ברבעון זה). תלונות על שירות לקוי וחסר אף הן הולכות וגדלות, כאשר נרשמה עלייה מ-26% ל-28%. זוהי דוגמה מובהקת לשוני שבין
משרד התחבורה לארגון הפרטי, המחשבים אחוזי ביצוע באופן שונה.
קואופרטיב
אגד בולט באי-ביצוע נסיעות בזמן בכ-60% יותר דיווחים מהרבעון הקודם, מרביתם (57%) מאזור ירושלים. כמו-כן, עלייה בדיווחים על אי-ביצוע נסיעות נרשמה בקרב המפעילים הבאים אחריה -
דן עלייה בדיווח על אי-ביצוע נסיעות בשיעור של 89% ו
קווים - עלייה של 84% בדיווחים.
ב-15 דקות טוענים כי משרד התחבורה אינו מבצע כראוי את תפקידו כמאסדר ואינו מטפל בבעיות היסוד המונעות את שיפור השירות - מחסור של 3,500 נהגים והצורך בהוספת נתיבי תחבורה ציבורית; בנוסף עיקר התלונות הן מגוש-דן ומירושלים, אזורים עתירי אוכלוסין שבהם הביקוש לתחבורה ציבורית מהירה ואמינה גבוה. על-אף שבחלק ניכר מהמקרים הצורך בשיפור השירות ידוע מזה מספר שנים, השירות לא מתוגבר על-ידי משרד התחבורה, והוא אינו מספק מענה הולם לעלייה בביקוש ולשינויים שנגרמו כתוצאה מימים מיוחדים בשנה כגון חודש הרמדאן, ל"ג בעומר ויום העצמאות.
עוד נטען כי הציבור מחפש דרכים לדווח ולתבוע את שיפור השירות מהגורמים האחראים, אך נתקל במענה לקוי מצד משרד התחבורה אשר פועל בצורה איטית וחלקית, ולעיתים רק בשל הפעלת לחצים ציבוריים.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "משרד התחבורה מבצע בקרה ואכיפה שוטפת על כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל במהלך כל השנה. הבקרה מתבצעת באמצעות אנשי מקצוע וכוללת בין השאר שימוש במערכות טכנולוגיות מתוחכמות (GPS ונתוני ולידציה).
"בנוסף לכך, משוכללים נתונים נוספים כמו תלונות ציבור המתקבלות במשרד התחבורה ואלמנטים ייחודיים נוספים המסייעים לאיכות הבקרה. במסגרת הבקרה נבדקת כלל רמת השירות של האוטובוסים, לאורך כל מסלול הנסיעה ובכל שעות היום והלילה.
"הביקורת מתייחסת לשורה ארוכה של נושאים, ובכללם רמת השירות הנדרשת מהמפעילים, אי-ביצוע נסיעות, איחור של אוטובוסים, עצירה בתחנות, בטיחות הנסיעה וכן נושאים נלווים כמו ניקיון האוטובוסים ואדיבות הנהג.
"הסקר המדובר מוטה, חובבני, מגמתי ובלתי מקצועי, שכן הוא מתעלם במופגן ובאופן תמוה מהפרמטרים המקובלים בענף ומתמקד ב'אי ביצוע' נסיעות בלבד. יתרה מכך, גם הדיווחים על אי-ביצוע נסיעות אינם מהימנים, כיוון שהם מתייחסים למספר התלונות ולא למספר הנסיעות שלא בוצעו בפועל. כך למשל, חמישה נוסעים הממתינים לאוטובוס שלא הגיע, מחושבים כחמישה מקרים של אי-ביצוע, בעוד שמדובר בפועל באי ביצוע אחד.
"דוגמה נוספת להטיה: הסקר בודק מקרה בודד של אי-ביצוע נסיעה בשעה מסוימת, ומסיק ממנה לגבי שאר שעות הפעילות של הקו ושל הרשת כולה".
דובר חברת דן איתן פיקסמן מסר: "נלמד את הפרטים ונשפר את הטעון שיפור בכל מה שתלוי בנו".
דובר אגד, רון רטנר, מסר: "הטענה לגבי קו 19 וקווים נוספים בפעילות אגד בירושלים מוכרת לאגד, אשר עושה כל שביכולתו לתת מענה מיטבי בקו זה. ענף התחבורה הציבורית סובל ממחסור של כ-3,500 נהגים ובכלל זה מאות נהגים באגד מרביתם בירושלים. הבעיה בקו 19 נובעת מהתוואי העובר בסמוך לשכונות מזרח ירושלים ומושפע בנוסף לכך מאירועים ביטחוניים המשפיעים על כלל התנועה בעיר. כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על-רקע מדיניות משרד התחבורה להפחתת שכר הנהגים. עובדה זו יוצרת מציאות מאתגרת בתקופות של חוסר יציבות ביטחונית. בחודשים האחרונים גייס אגד בעמל רב נהגים חדשים שהצליחו להביא לשיפור וזאת לצד כ-80 נהגים המגיעים לירושלים מדי יום מהנגב כדי לתגבר את פעילות קווי השירות בעיר. כבר כיום, אחוז גבוה מנהגי אגד בירושלים הם תושבי מזרח העיר, מגמה שהולכת ומתרחבת על-רקע מדיניות רב שנתית של שחיקת מעמד ותגמול הנהגים בתחבורה הציבורית. ידוע לכל כי הפעלת התחבורה הציבורית בירושלים היא משימה מאתגרת ביותר וזאת בהתחשב במאפיינים רבים ובכללם שינויי תנועה כתוצאה מפיגועים, צפיפות רבה, אירועים לאומיים, הפגנות, ביקורי אח"מים, ואירועים ביטחוניים נוספים. בנוסף, היעדר תשתית מתאימה והיעדר אכיפת נתיבי תחבורה ציבורית המקנים עדיפות לאוטובוסים. כל הדברים גם יחד, מביאים לקושי במתן שירות התחבורה הציבורית. עמדתנו היא כי ההתעלמות מנתונים אלה במחקרי תנועה יוצרת עיוות מכוון והטיה של התוצאות".
מנכ"ל 15 דקות גיל יעקב: "לצערנו, משרד התחבורה לא מפרסם את נתוני התלונות המגיעות אליו. אנו קוראים לנוסעים להמשיך ולהתלונן באמצעותנו".