|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

פסה"ד הכלכלי החשוב של השנה

לא ניתן לקזז לאחור הפסדים למס

נאור הפכה בהרכב מורחב את ההלכה שקבע רובינשטיין לפני שנתיים קובעת: אם צריך לשנות את מנגנון הטיפול בהפסדים - זהו תפקידו של המחוקק
12/09/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
נאור. "לא יש מאין" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

לא ניתן לקזז אחורה הפסדים לצורכי מס - קובע (12.9.17) בית המשפט העליון בהרכב מורחב. הנשיאה מרים נאור הפכה את פסק הדין שניתן בעניינם של השר לשעבר אברהם הירשזון ואילנה דמארי.

בפסק הדין הכלכלי החשוב ביותר השנה של ביהמ"ש העליון, קובעת נאור: "ייתכן שהשיטה הנקוטה בישראל לקיזוז הפסדים אינה אופטימלית. ייתכן גם שבמקרים מסוימים נישומים נותרים ללא אפשרות לנצלם, למשל עקב מותם, או עקב העדרן של הכנסות עתידיות (כמו בענייננו, אך גם בעניינים אחרים יכול שלא תהיינה הכנסות עתידיות). אולם, וזה העיקר, לכל מדינה יש שיקול דעת לעצב כרצונהּ את המנגנון לטיפול בהפסדים, תוך התוויית מגבלות ותנאים. ככל שנדרשים להיעשות שינויים במנגנון הטיפול בהפסדים, תפקידו של המחוקק לטפל בכך. להשקפתי לא ניתן ליצור באופן פרשני, יש מאיִן, כללים חדשים".

הבסיס לטיפול בהפסדים מצוי בסעיף 28 לפקודת מס הכנסה, שלאורך שנים פורש כמעט פה אחד כמדבר על אותה שנת מס ומונע קיזוז רטרואקטיבי, במקרים בהם בשנה בה נוצר ההפסד לא היה לנישום רווח לצורכי מס. בפסק הדין המקורי התקבלה הטענה לפיה סעיף זה אינו מהווה הסדר שלילי, כלומר: הוא אינו אוסר ביצוע קיזוז לאחור, וזאת כדי למנוע עוול מן הנישום.

החוק יוצר הסדר שלילי

נאור קובעת: "מבחינה לשונית פרשנות זו אינה אפשרית. היא גם אינה מתיישבת עם תכליתו של הסעיף, עם ההיסטוריה החקיקתית ועם כוונת המחוקק. בנסיבות אלה, 'פשוטו של המקרא' הוא כי סעיף 28 יוצר הסדר שלילי המעגן את האפשרויות הקיימות לקיזוז הפסדים ושולל קיזוז באופנים אחרים... אין מניעה שהמחוקק יאמץ ככל שיימצא לנכון הסדר שיאפשר קיזוז הפסדים לאחור".

לדברי נאור, "הפרשנות שלפיה הסדר נורמטיבי מהווה הסדר
שלילי תאומץ במקרים שבהם מסיק בית המשפט כי שתיקתו של המחוקק הייתה מכוּונת ותכליתהּ לשלול את העניינים שאליהם נמנע מלהתייחס". במקרה זה, "לפנינו הסדר שלם, מקיף וסדור שנועד להקנות זכות מוגבלת לקיזוז הפסדים לנישום, בכפוף לתנאים ולמגבלות שנקבעו בו. אי-התייחסות לקיזוז הפסדים במקרים מסוימים – בענייננו לקיזוז הפסדים לאחור – אינה מהווה אפוא אי-שלמות העולה כדי חסֶרֶ חקיקתי".

נאור מוסיפה: "קביעתן של מגבלות מפורטות ומשמעותיות על היכולת לקזז הפסדים לא יכולה אלא להתפרש כשאיפה ליצור הסדר שיאפשר לקזז הפסדים במקרים מסוימים וימנע קיזוז הפסדים במקרים אחרים. המנגנון של קיזוז הפסדים לא נועד על-פי טיבו להוות מנגנון מושלם ואופטימלי מנקודת-ראותו של הנישום, שיעניק לו תמיד 'פיצוי מלא' לצורכי מס בגין ההפסד שארע לו".

למנוע מהמדינה הוצאות ניכרות

בפיה של נאור שורה של הוכחות לצדקת גישתה. בין היתר היא מציינת את הסימטריה הקיימת בחוק בין ההכרה בהוצאות לבין קיזוז ההפסדים, כאשר שניהם מתייחסים רק לשנת הדוח. המחוקק גם יצר מערכת שלמה של קיזוז הפסדים, תוך שהוא קובע במפורש שניתן לקזזם בשנות מס עתידיות רק כנגד הכנסות מסוימות - ולא כנגד כל הכנסותיו של הנישום, כפי שנקבע בפסק הדין המקורי. גם ההיסטוריה החקיקתית מלמדת, כי לשונו של סעיף 28 נובעת מפקודת המס המנדטורית, ושהמחוקק בחר במודע שלא לאפשר את הקיזוז לאחור.

עוד מציינת נאור, כי קיימות מעט מאוד מדינות המאפשרות קיזוז לאחור, וגם באלו מדובר באפשרות המוגבלת במידה ניכרת. גם תכלית החקיקה תומכת באותה מסקנה: קיזוז לאחור עלול לגרום למדינה הוצאות כספיות ניכרות, בעוד שהמחוקק רצה שההפסדים יקוזזו בלא שהמדינה תצטרף להוציא במישרין כסף מקופתה. גם אם לעיתים נגרם לנישום עוול, ממשיכה נאור, אין הדבר מצדיק את פריצת הגבולות שקבע המחוקק.

פסק הדין המקורי, שניתן בפברואר 2015, עסק כאמור בהירשזון, שגנב מקופת חולים לאומית 2 מיליון שקל, ובדמארי, שגנבה 2.4 מיליון שקל ממכבי שירותי בריאות. השניים חויבו במס על סכומי הגניבה, אך ביקשו לנכות מאוחר יותר מהכנסותיהם החייבות את הסכומים שהחזירו. השופטים אליקים רובינשטיין ונעם סולברג קבעו לראשונה (בניגוד לדעתו של השופט ניל הנדל), כי במקרים מסוימים ניתן לקזז הפסדים לאחור. לדעתם, למרות שהמחוקק לא התיר במפורש קיזוז לאחור - הרי שמדובר בלקונה ולא בהסדר שלילי, כלומר: המחוקק לא אסר קיזוז לאחור. עם זאת, אין המדובר בקביעה רוחבית גורפת, אלא בכזו התלויה בנסיבות המקרה.

בבקשתה לדיון נוסף טענה הפרקליטות, כי מדובר ברעידת אדמה בעולם המס, שכן נושא קיזוז ההפסדים הוא אחד המרכזיים בו. "כפי שהיה צפוי - 'מבול' הפניות של נישומים לרשויות המס בבקשות לשינוי ותיקון דוחות המס שהגישו בעבר, כבר החל, על-אף שחלף רק זמן קצר מאז שניתן פסק הדין. המדובר במיליארדים שעלולים להיגרע מקופת המדינה, והכל בלא שלובנה הסוגיה", נאמר בבקשה.

פריצת הגבולות מנוגדת לתכליות

רובינשטיין קבע אז, שאין למנוע בצורה גורפת קיזוז הפסדים לאחור. לדבריו, העובדה שפקודת מס הכנסה אינה מזכירה אפשרות זו, אינה יוצרת הסדר שלילי המונע אותה, ולכן במקרים יוצאי דופן ניתן יהיה לבצע קיזוזים כאלו. במקרים של הירשזון ודמארי קבע רובינשטיין, כי בשל טיב המקרים - יש להתיר להם לקזז אחורה מחצית מן הסכומים שהחזירו.

רובינשטיין נותר בעמדתו גם במקרה זה, בעוד סולברג שינה את עמדתו והצטרף לזו של נאור. הנדל שב וקבע שאין לקזז הפסדים לאחור. גם השופטים סלים ג'ובראן, אסתר חיות וחנן מלצר הסכימו עם נאור.

נאור מגיבה בחוות דעתה על עמדתו הנוכחית של רובינשטיין: "מסכימה אני עם עמדתו של חברי שלפיה עלינו לשאוף
לפרשנות שתגשים צדק, מידתיות והגינות בכל עניין ובדיני המס בפרט. עם זאת וכפי שציינתי בעבר, לצד עקרונות אלה – המהווים כולם מאפיינים של התכלית בדבר מס אמת – ניצבות גם תכליות אחרות ובהן יעילות, יציבות וודאות בדיני המס. לדעתי, פריצת הגבולות הלשוניים של הסדר קיזוז ההפסדים כמוצע על-ידי חברי מנוגדת לתכליות אלה. היא פוגעת בהכוונת התנהגותם של הנישומים ושל רשות המיסים. היא תוביל להתדיינויות מרובות באשר לשאלה אם במקרה נתון יתאפשר קיזוז הפסדים לאחור אם לאו. היא מתעלמת מן העובדה שבחירתו של המחוקק באשר לאי-התרת קיזוז הפסדים לאחור
הייתה כפי שהראיתי מודעת ומכוּונת".

קריאה להתחשבות של הרשות

ג'ובראן אומר גם הוא, כי לשון החוק ותכליתו אינן מאפשרות לבצע קיזוז לאחור. לדבריו, קבלת עמדתו של רובינשטיין משמעותה יצירת חוסר ודאות, שכן רובינשטיין יצר מבחן מורכב ודו-שלבי לקיזוז רטרואקטיבי, ולחוסר ודאות זה יתלוו עלויות כלכליות כבדות. "התרת קיזוז למפרע תוך קביעת קווים מנחים עמומים עלולה
אך להגביר את השימוש באמצעים בלתי כשרים לשם התחמקות מתשלום מס", סבור ג'ובראן. לבסוף אומר ג'ובראן: "הקשיים שאותם מעוררים המקרים שלפנינו, והדעות השונות שהובעו לאורך ההליכים
שהתנהלו בבית משפט זה, ראוי שיובילו לבחינה מחודשת של סוגיה נכבדה זו מצידה של הרשות המחוקקת".

גם חיות אומרת, שלשונו של סעיף 28 אינו מותירה מקום לספק, ואפילו אם היה כזה (והיא אינה סבורה כך) - הדרך בה מילאו רובינשטיין וסולברג את החסר מעוררת קשיים בלתי מבוטלים.
סולברג, שכאמור שינה את דעתו, אומר: "ייתכן שיש מקום לקבוע שעל אף שמנגנון קיזוז ההפסדים אינו מאפשר קיזוז לאחור, הרי שבמצבים מסוימים, כאשר פקיד השומה מטיל שומה בשלב מאוחר,
כשידוע לו על הפסד שאירע, יהא זה חוסר תום לב מצידו". מלצר הצטרף להערה זו.

רובינשטיין אומר בסיום חוות דעתו: "יש מקום ליתר גמישות בנושאי קיזוזים גם לאחור; ואולי יתנו רשויות המס, הגם שדעתן נתקבלה בסופו של יום, את ליבן לכך. איני – כך אני רוצה לקוות – שוטה שבעולם, וברי לי כי עיקר עניינן ושליחותן של רשויות המס הוא בגביה, בחינת 'מרובים צרכי עמך'. אבל בהיותן רשויות ציבור, עליהן לחפש דרכים לעשות כן בהגינות מלאה, ושכרן יהא
בצידן בנכונות טובה יותר של הנישומים לשלם אם יידעו הללו כי הרשות מתייחסת אליהם בהגינות, כך יש לפחות לייחל".

דמארי והירשזון חויבו כל אחד בתשלום הוצאות בסך 30,000 שקל. את רשות המיסים ייצגו עוה"ד יעל ורבה-זלינגר ועמנואל לינדר; את דמארי ייצגו עוה"ד מיכה ביסטריצקי, אמיר טנא וחן עשוש; ואת הירשזון - עוה"ד זיו שרון ועמית גליק.

דמ"א 2308/15, פקיד שומה רחובות, פקיד שומה כפר סבא נ' אילנה דמארי, אברהם הירשזון / פס"ד
ביהמ"ש העליון הופך בהרכב מורחב את הפסיקה הקודמת וקובע שלא ניתן לקזז לאחור הפסדים לצורכי מס, שכן לשון החוק מונעת זאת במפורש, וכך גם תכליתו וההיסטוריה החקיקתית שלו. שינוי הוא עניין למחוקק ולא לחקיקה שיפוטית

תאריך:  12/09/2017   |   עודכן:  12/09/2017
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לא ניתן לקזז לאחור הפסדים למס
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע .
13/09/17 14:14
2
מישקה 66
14/09/17 01:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כישלון בתחום הדירות לשר האוצר משה כחלון: למרות כל הדיבורים, ההבטחות והמבצעים, נרשמה בשנה האחרונה - יולי 2016 עד יוני2017 - ירידה של 4.6% בהתחלות הבנייה. בשנה זו הוחל בכל בארץ בבניית 50,330 דירות, לעומת 52,740 בשנה שקדמה לה, יולי 2015 עד יוני 2016.
12/09/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת בראק נ.ו., בשליטת טדי שגיא, רכשה 609 דירות להשכרה בשלוש ערים בגרמניה. היא תשלם 47 מיליון אירו. 91% מהדירות מושכרות, בדמי שכירות של 2.1 מיליון אירו לשנה. זוהי תשואה של כ-4.5%. רוב הדירות הן בבניינים בני כ-100 שנה, שעברו בשנים האחרונות שיפוץ מאסיבי.
12/09/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
רשות המיסים מצד אחד, וחברת הביטוח הפניקס מצד שני, נקטו (יום ב', 11.9.17) בהליכים נפרדים, שכל אחד מהם יכול למנוע את מכירת קניון סטאר, של ארנה גרופ, באשדוד. החברה, בשליטת מרכוס וובר, היא בעלת 75% בקניון, ושווי חלקה הוערך באחרונה בכ-470 מיליון שקל. החברה מבקשת למכור את חלקה בקניון, כדי לשפר מהותית את מצבה הכספי.
12/09/2017  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בשנת 2015 נמצאו חריגות שכר לכאורה ב-10% מהגופים הציבוריים, לעומת 9% בשנת 2014. כך עולה מדוח חריגות השכר לשנת 2015 שהגיש (יום ג', 12.9.17) לשר האוצר משה כחלון הממונה על השכר באוצר ערן יעקב. המגזר שבו נמצא שיעור החריגות לכאורה הגבוה ביותר הוא מגזר הגופים הנתמכים (13 גופים, המהווים 33% מתוך 40 גופים).
12/09/2017  |  עמירם ברקת  |   חדשות
ארגון ה OECD מפרסם (יום ג', 12.9.17) את הדוח השנתי של ה- Education at a Glance) EAG), אשר משווה בין מערכות החינוך החברות בארגון.
12/09/2017  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il