בעקבות תלונות רבות שהגיעו לוועדת החינוך מהורים שהתבקשו על-ידי מוסדות חינוך ממלכתיים לשלם אלפי שקלים בשנה עבור חינוך, קיימה (יום ג', 26.9.17) ועדת החינוך דיון בנושא תוכניות לימוד נוספות ורכישת שירותים מרצון. לדברי יו"ר הוועדה ח"כ
יעקב מרגי, הסעיפים בטבלת תשלומי ההורים העוסקים ברכישת שירותים מרצון ותוכניות לימוד נוספות אינם נדרשים את אישור ועדת החינוך.
"הסיחו את דעתנו בתשלומי הרשות והחובה כשלמעשה עיקר הגביה מתבצע היום תחת שני הסעיפים הללו", אמר ח"ג מרגי. הוא קרא לפורום ועדי ההורים היישוביים להרחיב את מרד תשלומי ההורים גם לתשלומים הנוספים ולא רק לגבי התשלומים הנוגעים לסל תרבות, טיולים שנתיים, מסיבות ושל"ח.
גור רוזנבלט מנהל מינהל רישוי בקרה ואכיפה ממשרד החינוך הציג את מדיניות משרד החינוך בנושא הבקרה והאכיפה של תשלומי ההורים שעיקריה הורדת נטל התשלומים על ההורים, שקיפות של מערכת התשלומים ו"המנעות מיצירת בתי ספר לעשירים בלבד". על-פי המצגת, חובת בית הספר לקבל אישור מוועד הורים עבור גביית תשלומי ההורים באמצעות חתימה על פרוטוקול; להקליד באפיק ולקבל אישור מאת המפקח הכולל; לקבל אישור המפקח הכולל על טיוטת החוזר להורים; לפרסם חוזר להורים הכולל את מעמד התשלום (רשות, בחירת שירותים מרצון); להחתים כל הורה בנפרד על רכישת תל"ן ולנהל את חשבון ההורים בהתאם להנחיות החוק והמשרד.
"אנחנו לא מעודדים תשלומים עודפים במערכת. המציאות בשטחה הייתה שבבתי הספר הדתיים התקיימה גביה עודפת שאנחנו מנסים להוריד אותה". לשאלת היו"ר מרגי מהו תאריך היעד של הירידה בגבייה השיב רוזנבלט כי הוצב יעד של שלוש שנים לפני שלוש שנים אך הוא חלף, והיעד המחודש הוא שלוש שנים מהיום. "לא הצלחנו לעמוד בכל היעדים ויש עוד עבודה לפנינו".
אורלי ארביב, יו"ר ועד הורים עירוני רמלה אמר בוועדה: "תושבי העיר רמלה עסוקים בהישרדות ותשלומי ההורים מהווים נטל כלכלי גדול מאוד. לא ניתן להסתכל על כל ההורים בארץ כמקשה אחת. ההורים ברמלה לא מסוגלים לשלם את התשלומים האלה. היכן האחריות של המדינה? האם מדינת ישראל מכוונת את תלמידיה רק לתעודת בגרות? אנו ההורים מכירים בחשיבות הטיולים וההצגות אך לא מסוגלים לממן זאת עבור עצמנו. אך רובנו עסוקים בהישרדות כלכלית, אל תגזלו את זה מילדנו".
ח"כ
יוסי יונה אמר כי על ועדת החינוך לפעול כדי לעצור את הכרסום המתמיד באחריות המדינה לממן את שירותי החינוך עבור תלמידי ישראל. "תפקידה של המדינה הוא להבטיח שכל ילדה וילד יקבלו הזדמנות שווה כדי לפתח את היכולות הגלומות בהם לשם מימושם העצמי ולשם תרומתם המיטבית לחברה".
בתום הדיון קרא היו"ר מרגי למשרד החינוך להעביר לוועדת החינוך לקראת הישיבה הבאה רשימה שמית של כל המוסדות שאושרה בהם גביית תשלומים חריגה. עוד קרא לבטל לאלתר את האישור שניתן לבתי ספר לגבות כספים עבור יום לימודים ארוך משום שלדבריו מדובר בגבייה כפולה שכן הארכת יום הלימודים מתבצעת כבר בכספי התל"ן. עוד אמר כי מערכת האכיפה והפיקוח של משרד החינוך לוקה בחסר: "למרות ההתחייבות שלכם להיכנס לעובי הקורה ולא לאשר גבייה לא חוקית, הדבר עדיין מתרחש". לעניין הגבייה המאושרת על-ידי משרד החינוך עבור תוכניות יחודיות ותורניות אמר היו"ר כי על ההורים לדעת על-פי אלו קריטריונים נגבה והאם מומשו בהתאם להצהרות.
"זהו דיון ראשון מתוך סדרת דיונים שמטרתם להבין כיצד נפרצו הגבולות ומדוע מתאפשר לבתי ספר לגבות כספים עבור תוכניות חינוכיות שלאו-דווקא מיושמות בשטח, אך בעיקר מחדדות את הפערים בין תלמידים במדינת ישראל".