חברת סימנס הגרמנית היא הזוכה במכרז
רכבת ישראל לאספקת כ-330 קרונות חשמליים בהיקף של 3.2 מיליארד שקל. הקרונות יספקו מקומות ישיבה ל-33 אלף נוסעים.
עוד תקבל החברה כ-400 מיליון שקל עבור שירותי התחזוקה, וכ-230 מיליון שקל עבור הקמת מתקן תחזוקה בארץ - באשקלון. בסך-הכל, היקף המכרז כ-3.83 מיליארד שקל.
סימנס גברה על אלסטום הצרפתית בשלב הסופי של המכרז, שכלל את פתיחת המעטפות המכילות את ההצעות הכספיות. ההליך המכרזי הממושך הסתיים שנה לאחר נעילת המכרז להצעות.
מכרז הקרונועים החשמליים הוא הראשון בישראל ומהמורכבים במשק וכלל רכש מספר רב של רכבות, תחזוקתם למשך 15 שנים והקמת מוסך יעודי במתחם האחזקה באשקלון. לצד פרמטרים מקצועיים רבים, כשלכל אחת מהן ניתנה מלוא תשומת הלב המקצועית בשלושת המרכיבים.
הקרונועים מכילים עד כ-1,700 מקומות ישיבה ומהווים גידול של כ-37% בצי הקרונות של רכבת ישראל, הכולל היום כ-520 קרונות.
על-פי תוכניות רכבת ישראל, הקרונות הראשונים מתוכננים להגיע ארצה בסוף שנת 2020 ויפעלו, בין היתר, בקו המהיר לירושלים. הקרונועים שיסופקו, יתוחזקו על-ידי החברה הזוכה במכרז, במוסך שתקים באשקלון.
הבחירה בקרונועים דו-קומתיים, המבוססים על הטכנולוגיה המתקדמת בעולם לרכבות, שכוללת הנעה חשמלית עצמאית לקרונות ללא צורך בהפעלתם על-ידי קטרים, ונעשתה לאחר עבודה מאומצת, ניתוח מגמות שוק והתאמתן לפרופיל הנסיעה הנהוג ברכבת ישראל המאופיין בביקוש גבוה - תוך ניצול מרבי של הספקי התנועה האפשריים. טכנולוגיה זו מאפשרת ביצועי האצה ועצירה גבוהים וניצול שטח רציף מקסימלי לנוסעים.
מיזם הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות, בעלות של כ-13 מיליארד שקל, הינו מיזם-דגל של רכבת ישראל, בעל משמעות תחבורתית ולאומית עצומה. המיזם, בקנה מידה שלא היה כמותו ברכבת ישראל, כולל הנחת תשתית חשמל לאורך מאות ק"מ של מסילת הרכבת. רכבת ישראל החלה בתהליך אסטרטגי של הסבת הרשת הרכבתית לחשמלית, במקום רכבות הדיזל הפועלות כיום, כאשר יתרונות הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בהפעלת רכבות שקטות וידידותיות לסביבה, הגדלת מהירות הרכבות וקיצור בזמני הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת שדרוג יכולת ההאצה והבלימה וחיסכון משמעותי בתחזוקה ואנרגיה.