צוות מכון על משמר הכנסת (מבית התנועה המסורתית - הקונסרבטיבית), המבצע מעקב אזרחי אחר עמדות, התבטאויות, הצעות חוק והצבעות של נבחרות ונבחרי ציבור בתחום הדת והמדינה, מצא כי בסיום מושב הקיץ הונחה הצעת חוק חדשה: הצעת חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין) (תיקון - דיון בבקשת בעל להיתר נישואין לאחר מתן צו הגבלה לאישה), על-ידי חברי הכנסת יואב בן-צור ומיכאל מלכיאלי (
ש"ס) ו
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי), המבקשת לקבוע כי אדם המבקש לתת גט לאשתו והיא מסרבת לקבלו, יוכל לקיים דיון בבית הדין בבקשה לשאת אישה שנייה, במקביל לבקשה מבית הדין על החלת צו הגבלה לאישה המסרבת.
החוק החדש, כפי שהוסבר לצוות המכון על-ידי יועצו של ח"כ בן-צור, מבקש לתקן את הסעיף הקיים, הקובע כי אדם יוכל לקיים דיון בבקשה לשאת אישה נוספת רק בתום שלוש שנים מרגע שישנו צו הגבלה על האישה שמסרבת לקבל ממנו את הגט. בעקבות ההגבלה על מספר השנים, עד כה, הופעל המנגנון המאפשר לגבר לשאת אישה שנייה ללא גירושין מספר מועט מאוד של פעמים. כעת, על-פי הצעת החוק החדשה, יוכל הגבר שאשתו מסרבת לקבל ממנו את הגט לקיים דיון בבקשה לשאת אישה נוספת באופן מידי מרגע בו היא מוכרזת על-ידי בית הדין ובמקביל לבקשה של צו הגבלה בעקבות סירובה להתייצב, מבלי להמתין שלוש שנים. בעקבות החוק צפוי לגדול משמעותית מספר הגברים שיקיימו דיון בבקשה להיתר נישואין, מה שיפעיל לחץ על האישה לקבל את הגט.
במקביל לחוק הזה, בסוף המושב הגישו חברי הכנסת המוזכרים, יחד עם חברי כנסת נוספים מהקואליציה ומהאופוזיציה ובסיוע מכון פוע"ה - 'לפוריות על-פי ההלכה', הצעת חוק המציעה מענה לנשים מסורבות גט ועגונות בדמות מימון הקפאת ביציות והפרייתן, לאחר קבלת הגט על-ידי האישה, או על-פי החלטת בית הדין. הצעת חוק זו כאמור לא מעניקה לאישה זכות להתחתן עם גבר אחר בדומה להצעה המקבילה, כיוון שהדבר אסור על-פי ההלכה היהודית, ולכן הפתרון שמציעים חברי הכנסת הוא שאיבת ביציות, הקפאתן והפרייתן עם סיום הליך הגירושין, זאת כדי "לנטרל את המנוף הלחץ באמצעות שימור פוריות לנשים עגונות ומסורבות גט על חשבון המדינה", לשון הצעת החוק.
לטענת הקונסרבטיבים, "בעוד הגבר יוכל לזרז את הליך הגירושין ואף לדלג מעליהם על-ידי נישואים שניים, על-פי החוק האחד, ההליך המוצע לנשים בדמות הקפאת ביציות בחוק השני, הוא פולשני רפואית ובעל סיכויים נמוכים להצליח ובעיקר עשוי לעכב עוד יותר, באופן משמעותי, את מתן הגט לאישה, כיוון שבית הדין יוכל לטעון שהשעון הביולוגי של האישה לא מתקתק מאחר שהיא עברה הליך הקפאת ביציות".
מנגד להצעתם של ח"כ בן צור, סמוטריץ' ואחרים בעניין הקפאת הביציות, הוצעה הצעת חוק נוספת על-ידי ח"כ
עליזה לביא ואחרים, המבקשת להתיר מימון והליך תרומת זרע לנשים מסורבות גט, לאור פסק הלכה בנושא של הרב
יצחק יוסף הקובע כי ילד שיוולד מתרומת זרע בזמן שאמו מסורבת גט, לא יהיה ממזר. הצעת החוק הזו אומנם פותרת את בעיית ההמתנה לסיום ההליך הנדרש בהקפאת הביציות ומגבירה את הסיכויים להצלחת ההריון, אבל גם היא עלולה לעכב מתן גט על-ידי בית הדין שלא ימהר לטפל בגט לאישה שיכולה להיכנס להריון.
עו"ד יזהר הס, מנכ"ל התנועה המסורתית, מסר בתגובה: "הצעת החוק החדשה של חברי הכנסת סמוטריץ' ובן צור היא המרצע שיצא מהשק. בעוד בהצעה אחת הם מרחיקים את הנשים מהגט המיוחל ודואגים לילודה היהודית על-ידי הקפאת הביציות שלהן, לגברים הם מציעים אפשרות נוחה בהרבה - קחו אישה שניה. במקום שמדינת ישראל ובתי הדין יתקדמו אל המאה ה-21 ויציעו לאזרחיות ולאזרחים פתרונות הלכתיים חדשניים דוגמת הסכמי קדם נישואין או חתונה יהודית שוויונית, הם מסיגים אותנו אחורה אל ימים בהם הנשים היו לא יותר מכלים לילודה וגידול ילדים".
ח"כ סמוטריץ' הגיב והסביר את הצעת החוק שלו בכך ש"אחד האמצעים היחידים שנשאר מול נשים סרבניות זה לאפשר לגבר להינשא ולהתחיל חיים חדשים באופן שלמעשה שומט את השטיח מתחת לניסיון של האישה לפגוע בו באמצעות סרבנות הגט.". סמוטריץ' כתב כי "האפשרות הזו קיימת גם היום אלא שנדרש להמתין בשבילה שלוש שנים מאז שבית הדין חייב את האישה בקבלת הגט. חשוב לציין שלמרות שהכלי הזה קיים מעט מאוד גברים מסכימים לקבל את האישור. יש מחסום פסיכולוגי גדול מאוד וגברים יראי שמיים נשארים עגונים ולא מתחילים חיים חדשים למרות שבית הדין מציע להם את האפשרות של היתר נישואין. אני חושב שאם הכלי הזה קיים אין סיבה לחכות שלוש שנים שבהם אותם גברים מעטים שכן יסכימו להסתמך על ההיתר יהיו אומללים סתם (וכמובן, השימוש בו בכל מקרה נתון לשיקול דעת של בית הדין ששוקל כל מקרה לגופו. החוק לא קובע את ההיתר אלא רק מאפשר אותו בכפוף לשיקול הדעת של הדיינים). העובדה שלא ניתן לעשות שימוש בכלי מקביל בסיטואציה הפוכה (כי על-פי ההלכה אישה לא יכולה להינשא בשנית ללא גט) היא אכן כואבת ומתסכלת אבל לא בגלל שהכלי הזה לא יכול לעזור לנשים אומללות נמנע אותו גם מגברים אומללים. זו ממש מידת סדום של 'גם לי גם לך לא יהיה'. צריך לאפשר את הכלי הזה למי שהוא מועיל ובמקביל לעשות כל מאמץ כדי לחפש כל כלי אפשרי במסגרת ההלכה כדי להקל על נשים מסורבות גט".
בסוף הפוסט ציין כי "ברור לי שאחטוף מחלק מארגוני הנשים שאצלם הכל הוא גברים נגד נשים. לא מפחיד אותי. אני הולך את האמת ומי שרוצה לצעוק שיצעק".