|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
אמירת סליחות בכותל [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90] כפרות בירושלים [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90] תשליך בירקון [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

יום הכיפורים תשע"ח

חשבון-נפש יהודי: חתימה לשנה טובה

כוננות בכל הגזרות לאבטחת המדינה בכיפור הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל העולם היהודי מתעטף בקדושה ובתפילה מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
29/09/2017  |   News1 News1   |   חדשות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
זמני הצום
צום יום הכיפורים: הצום נמשך משעת הדלקת הנרות ועד למחרת בערב, כ-35 דקות אחרי השקיעה. ירושלים - כניסת הצום ב-17:51, ויציאתו ב-19:02, בתל אביב ייכנס הצום ב-18:06 וייצא ב-19:04, בחיפה מ-17:57 עד 19:03, ובבאר-שבע מ-18:09 עד 19:04.

הצום השנה צפוי להיות קל יחסית בשל מזג האוויר הנוח. מן השירות המטאורולוגי נמסר כי יהיה מעונן חלקית. ייתכן טפטוף עד גשם מקומי קל בצפון הארץ ולאורך מישור החוף. הטמפרטורות יוסיפו להיות נמוכות מהרגיל לעונה.

מערכת News1 מאחלת לגולשיה ולכל בית ישראל גמר חתימה טובה. המערכת תשוב לפעול במוצאי כיפור לאחר שבירת הצום. במקרה חרום יועברו כאן עדכונים. מדור "תכנים ברשת" יעדכן באופן אוטומטי על הנעשה בחדשות (בעיקר מאתרי חדשות בחו"ל). שאר התוכן באתר יתעדכן אוטומטית.


המשטרה ערוכה בכוחות מתוגברים עד מוצאי יום הכיפורים, בעיקר באזור בתי הכנסת אליהם צפויים להגיע מאות אלפי מתפללים. בשל כך הורו מפקדי המחוזות לתגבר את השוטרים בערים ובישובים. לנוכח לקחי הפרעות שאירעו בעבר בעכו, תוגברה הפעילות בערים מעורבות. עם זאת, נמסר כי אין התראה ממוקדת והשוטרים ערוכים לתת מענה.

במשטרה עושים מאמץ למנוע התפרעויות ערבים בירושלים. על-רקע החשש המתמיד מפני פיגועים, שוטרים תודרכו לסייר ברחובות ומתנדבי משמר אזרחי חמושים אף יוצבו בכניסות לבתי הכנסת. במקביל, תוגברו הכוחות הפועלים לאורך קווי התפר כדי למנוע ניסיון של מחבלים להיכנס לשטח ישראל. השנה חל יום כיפור בשבת, ויום הכיפורים אינו נדחה מפניה.

בערב כיפור הוטל סגר על כל שטחי יהודה והשומרון. בהתנחלויות יאבטח צה"ל את הצירים כאשר בישובים עצמם עיקר האבטחה תתמקד סביב מוקדי ההתכנסות בבתי הכנסת, בדגש על ערנות מוגברת ותגבור לכיתות הכוננות בישובים. במקביל, הוגברה האבטחה גם סביב נציגויות ישראליות בחו"ל. במערכת הביטחון ערוכים לכל תרחיש אפשרי.

גם מגן אדום תגבר את כוחותיו הן בשל חשש מפיגועים והן בשל הצום, שכן מדי שנה מפונים עשרות אנשים לבתי חולים לאחר שחשו ברע או נפגעו בעת רכיבה על אופניים, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער.

רשות הכבאות והצלה הארצית מסרה כי ביום הכיפורים ייצאו כבאיות ורכבי חילוץ למשימות הצלת חיים וחרום בלבד תוך שימוש בפנסים מהבהבים ובסירנות, במידת הצורך. הציבור נדרש שלא להפריע להם בעבודתם.

למעט עבודה במקומות חיוניים ושירותי חרום, משביתה מדינת ישראל את כל שירותיה, לרבות התחבורה הציבורית, נמלי התעופה וכן את שידורי הרדיו והטלוויזיה.

פעילות האוטובוסים והרכבות מסתיימת בהדרגה מוקדם מן הרגיל, ותתחדש כשעה והלאה אחרי צאת הצום, נמל תעופה בן-גוריון יחדש את טיסותיו בשעה 21:30, תנועת הרכבות תתחדש רק מעט לפני חצות, ואילו תנועת הרכבת הקלה בירושלים תפעל החל בשעה 21:00. שידורי הרדיו והטלוויזיה יתחדשו בצאת הצום.

מעמד סליחות המוני בכותל
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מוקדם יותר קיימו המוני בית ישראל את מנהג הכפרות על התרנגולות, אולם רובם עשו פדיון-נפש במטבעות שנתרמו לצדקה.

המקוואות התמלאו בגברים שבאו לטבול ערב יום הכיפורים כדי להיטהר מטומאה וגם משום תשובה. בחלק מקהילות ישראל אף התקיים מנהג המלקות בו אנשים היכו את חבריהם קלות בשוט ככפרה על עוונות.

לפני תחילת הצום - סעודה מפסקת. הרבנים פסקו באשר לאדם חולני, כי מוטב לצום ביום הכיפורים ולשכב במיטה מללכת לבית כנסת, אם כדי להחזיק מעמד יש צורך באכילה ושתייה, כי הצום הוא מצווה מן התורה וחמור יותר מהתפילה.

לקראת החג מדליקים רבים נרות נשמה, ויש אף שהדליקו נרות ליום הכיפורים.

אמש ולפנות בוקר התקיימו סליחות המוניות בכותל המערבי. המקום היה גדוש בהמון אדם וכן סביבות העיר העתיקה, כמו גם בתי הכנסת שהיו מלאים.

עם תחילת הצום מתחילים המונים לזרום ולגדוש את בתי הכנסת לאמירת "כל נדרי" ותפילת ערבית של יום הכיפורים. בחלק מן המקומות אף מתקיימות תפילות במתנ"סים ובמקומות ציבוריים.

מניין ייחודי לכיפור יתקיים מעל הכותל במתחם המשמש את משטרת ישראל כתצפית על הר-הבית. המניין נוסד על-ידי הרב שלמה גורן וכ-120 מתפללים קבועים מצטופפים בו ומתפללים בנוסח שהיה מקובל בהר-הבית, על-פי פסיקת הרב גורן. אין עונים 'אמן' ו'ברוך הוא וברוך שמו' בברכות. במקום 'ברוך אתה ה' המלך הקדוש' אומרים 'ברוך אתה אלוהי ישראל מן העולם ועד העולם, ברוך אתה ה' המלך הקדוש', והקהל עונה 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' במקום ה'אמן'. ההשתחוויות פרקדן נעשות ללא חציצת מחצלת בדיוק כפי שהיה מקובל בבית המקדש.

ברחבת מערת המכפלה בחברון הוקם מאהל ענק בו יתארחו מאות מבקרים במהלך יום כיפור. המאהל כולל: אוהלים, מיטות שטח, כסאות וכן שולחנות לסעודה המפסקת.

צה"ל נערך ליום הכיפורים
סליחות במירון [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

קודם לכניסת הצום מתקיימת בבסיסי הצבא סעודה מפסקת בשרית עשירה, המסתיימת בפרק זמן המאפשר לטבחים הצבאיים לסיים את הניקיונות קודם לכניסת הצום.

באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל נערכו ליום הכיפורים. בערב היום אוכלים החיילים שתי ארוחות הכוללות מגוון רב של אבות מזון. את הסעודה המפסקת פותח מרק אטריות צח, בורקסים הממולאים בתפוחי אדמה ומבחר סלטים. במנה העיקרית בחרו החיילים בין צלי בקר ברוטב פטריות, ירכי עוף בעשבי תיבול ושום, אורז עם לקט ירקות ותפוחי אדמה אפויים. לפני הצום, המליצו באט"ל, לשתות חצי כוס מים עם תמצית תה, ללא סוכר.

חדרי האוכל הצבאיים והשק"ליות (קנטינות צבאיות) סגורים במהלך כל החג. צה"ל מאפשר לחיילים אשר אינם צמים קבלת מנות אוכל אישיות קודם הצום. לרוב המדובר במנות קרב, ואולם רוב החיילים שאינם צמים מעדיפים להיות ניזונים ממזון שקנו, או הביאו מביתם קודם לצום.

הרבנים הצבאיים וסגל הדת הצטוו להישאר בכל בסיסי הצבא, ולצורך המשימה אף גויסו 150 חיילים מישיבות ההסדר הנמצאים בשירות ללא תשלום בגיוס מילואים. אליהם יצטרפו מורים חיילים שיתגברו בתפילות את אנשי הרבנות הצבאית.

הרב הצבאי הראשי, תא"ל איל קרים, הורה לדאוג לשליח-ציבור בכל בסיס, והרבנויות השונות אף דאגו להקמת עזרות נשים לחיילות ונשות אנשי הקבע וחיילי המילואים, בבתי כנסת בהם מתפללים במהלך שאר ימות השנה רק חיילים. באיגרת ששלח ליחידות הצבא כתב בין היתר: "הצבתי בנשימה אחת גם את התביעה לקירוב לבבות ולהעמקת האחדות בקרב חיילי צה"ל ומפקדיו. מאז ומקדם הייתה האחדות תנאי הכרחי לקיומו של עם ישראל, אך בימינו אנו אני חש כי מדובר על צו השעה של ממש. לא פעם אנו עדים לאווירת מחלוקת, המבקשת לעמת ולהעצים את המחנאות והפלגנות. יום אחד בשנה מאפשר לנו להתעלות מעל לאווירה זו, ולהתייצב לפני הקב"ה יחד".

על-פי פקודות מטכ"ל, כל חייל הרוצה בכך, מורשה לנעול נעליים שאינן נעלי עור, כמתחייב מן ההלכה היהודית. לקראת סיום הצום יתקעו בכל בסיסי צה"ל בשופרות, שנשארו בבתי הכנסת מהימים שקדמו לראש-השנה.

כמתחייב בפקודות הצבא, הרבנות הצבאית החלה במסע התעוררות נרחב ביחידות הצבא השונות עוד בתחילת חודש אלול. מעבר לפעילות ההסברתית חילקה מחזורים ליחידות השונות, ודאגה לפזר בעלי תפילה ברוב בתי הכנסת. המטרה היא שלפחות ביום כיפור, בכל מקום שיהיה בו מניין יתאפשר לספק גם שליח ציבור ראוי.

תאריך:  29/09/2017   |   עודכן:  29/09/2017
מחלקה ראשונה
+זכויות ליום הדין
12:33 29/09/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
רוב ימות השנה אנחנו מצביעים על מומים וחטאים. ערב יום הכיפורים הוא הזמן להפנות את הזרקור לתופעות חיוביות נרחבות שהתרגלנו אליהן - אך הן כל כך ייחודיות לישראל ולעם היהודי. גמר חתימה טובה
(ייחודי לנו [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חשבון-נפש יהודי: חתימה לשנה טובה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הערכי יואב יצחק
29/09/17 16:22
2
דתיים יחריבו!!!
30/09/17 16:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
רוב ימות השנה אנחנו מצביעים על מומים וחטאים. ערב יום הכיפורים הוא הזמן להפנות את הזרקור לתופעות חיוביות נרחבות שהתרגלנו אליהן - אך הן כל כך ייחודיות לישראל ולעם היהודי. גמר חתימה טובה
29/09/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
רק החלטה על שיפור קל, משהו שנוכל לעמוד בו ולהתמיד לאורך השנה. כשמצליחים בכך קל לחוות את העונג שמציע לנו יום הכיפורים. בדרך כלל זה קורה דוקא לקראת סוף היום הקדוש. תהליך ההתקרבות שלנו אל הקב"ה נמשך ארבעים יום, מתחיל בראש חודש אלול ומגיע לסיומו ולשיאו ביום הכפורים. ימים אלו מקבילים לימים שבהם שהה משה רבנו בהר סיני בפעם השלישית. בפעם הראשונה הוא עלה לקבל את התורה בשביעי לחודש סיון, כשירד עם לוחות הברית בשבעה עשר בתמוז, ראה את העגל והמחולות ושבר את הלוחות. למחרת הוא הודיע לעם שיעלה שוב אל ה' כשהמטרה היא: אוּלַי אֲכַפְּרָה בְּעַד חַטַּאתְכֶם. וזה נמשך ארבעים יום עד שהקב"ה נתרצה חלקית; עוד לא סלח אבל הורה לו לרדת ולהכין לוחות במקום אלו ששבר, להעלות אותן להר וה' יכתוב עליהן את עשרת הדברות. העלייה הזאת הייתה בראש חודש אלול והשהיה שלו נמשכה עד יום הכפורים.
29/09/2017  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
גדול עלי היום הזה.
29/09/2017  |  יצחק מאיר  |   שירים
אחד הדברים הקבועים בקרבת יום הכיפורים הוא הריטואל האיובי של גירוד הפצעים בחרס. והפצעים הם פצעי מלחמת יום הכיפורים. שוב ושוב אנו נידונים לשמוע מה אמר משה ליעקב במטכ"ל, ב-12:53, ועדות על כך שב-13:50 "ישבו בתעלה ודגנו דגים". שוב פעם ויכוחי ראשומון על קרב "החווה הסינית" וסיפורי שבי ושכול לעשרות.
29/09/2017  |  יגאל כנען  |   מאמרים
יום הכיפורים. דומה שאפילו לשמע הזכרת שמו של היום עולה רעד בלב יהודי. יום הכיפורים הוא יום השיא של שלושת הרבדים - "עולם", "שנה" ו"נפש" (מקום זמן ואדם): עולם - המקום הכי קדוש, זה קודש הקודשים בבית המקדש, לשם נכנס הכהן הגדול - האדם המקודש ביותר (נפש), ביום הכי קדוש - יום כיפור (זמן) להקטיר קטורת ולהתפלל עבור עם ישראל. גם בימינו זהו זמן השיא של קדושה ורוחניות, של חיבור האדם עם הנצח והפנימיות.
28/09/2017  |  יוסף גערליצקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il