|
"לא ניתן לכימות" [צילום: משה שי, פלאש 90]
|
|
|
|
|
המועצה לצרכנות - שהיא חברה ממשלתית - הוציאה הודעה לעיתונות על בקשה לתביעה ייצוגית שהגישה נגד אל-על, תוך שהיא יוצרת רושם מוטעה בדבר היקף הבקשה.
כותרת הקובץ ששלחה המועצה (18.10.17) לתקשורת אומרת: "המועצה לצרכנות הגישה תביעה ייצוגית כנגד אל-על בכ-40 מיליון דולר". זוהי כותרת מטעה פעמיים: מדובר בבקשה לתביעה ייצוגית שטרם נדונה וממילא טרם אושרה, והסכום - כפי שיתואר מיד - מופיע בבקשה רק במובלע.
בהודעה עצמה נאמר בצורה מדויקת יותר: "המועצה לצרכנות הגישה בקשה לתביעה ייצוגית כנגד אל-על שגבתה דמי ביטול שלא כחוק על כרטיסי טיסה מאלפי צרכנים. מדובר בקבוצה של אלפי נפגעים ובסכום שהוערך באומדן ראשוני של מעל ל-40 מיליון דולר". אולם גם כאן נעשה שימוש מגזים ומוגזם בסכום התביעה.
עיון בבקשה עצמה מעלה, כי נאמר בה "שווי הסעד המבוקש: אינו ניתן לכימות מדויק בשלב זה". רק בסעיף 61 שלה, המופיע בעמוד 18, מובא חישוב תיאורטי גרידא - שהפך בהודעתה של המועצה לסכום התביעה:
"לשם ההדגמה בלבד (ותהא זו הדגמה שמרנית ביותר), משעה שאין בידי המועצה נתונים מדויקים (הגם שאין כל ספק שאלה מצויים בידי המשיבה), ניתן לציין כי לו היו כל כרטיסי הטיסה בתקופה האמורה עולים 200 דולר ארה"ב לכרטיס בלבד... ודי אם 3% בלבד מהכרטיסים הנמכרים בוטל או הוסב על-ידי לקוחות באופן שגרר חיוב בדמי ביטול... ואף אם לצורך ההדגמה השמרנית, דמי הביטול אשר נגבו על-ידי המשיבה היוו 25% בלבד מערך הכרטיס
(50 דולר לכרטיס), הרי שכימות הנזק יגיע לסך של כ-40.5 מיליון דולר".