"התוצאה אליה מובילה הצעת החוק קשה ביותר ואין לקבלה" - סבור היועץ המשפטי לממשלה,
אביחי מנדלבליט, בנוגע לחוק הצרפתי ולפיו לא ניתן יהיה לנהל חקירות פליליות נגד ראש ממשלה מכהן.
מנדלבליט מזכיר, כי כבר כיום יש בחוק יסוד הממשלה נוהל מיוחד לחקירה ולכתב אישום נגד ראש ממשלה מכהן, ולפיו רק היועץ המשפטי אישית מוסמך להורות על כך. לדעתו, נוהל זה מאזן בין עקרון השוויון בפני החוק לבין הצורך לאפשר לראש הממשלה למשול כשהוא משוחרר מטרדות של חקירה בלתי מוצדקת.
חסימה מוחלטת של יכולת חקירה, כפי שמציע ח"כ דוד אמסלם, לא מאזנת בין האינטרסים הציבוריים - טוען מנדלבליט. היא מובילה לתוצאה בלתי סבירה, לפיה לא ניתן יהיה לחקור את ראש הממשלה גם אם יעלו נגדו חשדות לשוחד או לעבירות חמורות אחרות. "הסדר כזה שאין בו גמישות ואיזון, פוגע קשות באינטרס של השלטת שלטון החוק, אמון הציבור והשוויון בפני החוק, ועל כן מדובר בהסדר קשה שאין לאמצו", הוא ממשיך.
לטענת מנדלבליט, "ההצעה משקפת לכאורה עמדה לפיה אין לסמוך על רשויות החקירה ועל היועץ המשפטי לממשלה שיימנעו, במסגרת שיקול הדעת הניתן להם כיום, מפתיחה בחקירה נגד ראש ממשלה בעניין לא משמעותי. איננו רואים בסיס לעמדה כזו.
"בנוסף, דחיית פתיחה בחקירה פלילית למשך מספר שנים עלולה לפגוע משמעותית בטובת החקירה וביכולת להגיע לחקר האמת. כך למשל, לחלוף הזמן עלולה להיות משמעות שלילית ביחס ליכולת איסוף הראיות וגביית העדויות. לפיכך, דחייה שכזו עלולה להוביל, הלכה למעשה, לפגיעה משמעותית באפשרות לנהל הליכים פליליים כנגד ראשי ממשלה וכתוצאה מכך לפגיעה בעקרון השוויון בפני החוק, שלטון החוק ואמון הציבור".
לדעת מנדלבליט, דווקא הימנעות מחקירה תפגע קשות באמון הציבור בראש הממשלה, שיפעל תחת עננה של חשדות שלא יתבררו עד תום כהונתו, בלא שקיימת אפשרות להסיר אותה. כיוון שלא תהא מניעה לחקירה נגד הנחשדים להיות שותפים לעבירה של ראש ממשלה,
יכול להיווצר מצב שבו שותפים אלה ייחקרו, יועמדו לדין ואף יורשעו, ומובן שהדבר יפגע קשות באמון הציבור.
"נקודת המוצא העקרונית היא שכל האזרחים שווים בפני החוק. בית המשפט העליון עמד בעבר על כך ש'שוויון הכל בפני החוק הוא כלל בל יעבור בשיטתנו המשפטית' וכי עקרון שוויון החוק הוא 'מנשמת אפו של המשטר החוקתי שלנו כולו'", ממשיך מנדלבליט. הצעת החוק של אמסלם תפגע קשות בעקרונות יסוד אלו, ולכן אין להסכים לה - הוא מסיים.