|
[צילום: אסף שילה/ישראל סאן]
|
|
|
|
|
אלסטום ונת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) חתמו על חוזה בהיקף של למעלה מ-90 מיליון אירו. במסגרתו החוזה תספק אלסטום לנת"ע את התכנון, הפיתוח, היצור, הרכש, האספקה, ההתקנה, הבדיקה, הזיווד, האחריות והתחזוקה של מערכת האיתות והבקרה ל-90 קרונות עבור מיזם הקו האדום של הרכבת הקלה החדשה בתל אביב. שירותי התחזוקה למערכת יסופקו על-ידי אלסטום לתקופה של 10 שנים בתוספת אופציה ל-6 שנים נוספות. בנוסף תקבל אלסטום אופציה לאספקת המערכות האמורות עבור 30 קרונות נוספים.
החוזה כולל את הבקרה ואת רכיבי הבקרה של הרכבות החשמליות שינועו לאורך הקו האדום, לרבות תיאום עם מערכת הרמזורים, וכן מעבר לנהג אוטומטי במנהרות. אלסטום תספק את Urbalis 400, שהוכיח את יעילותו במיזמים רחבי-היקף ועובר שדרוגים מתמידים. Urbalis 400, גרסה מתקדמת למערכת בקרת רכבות מבוססת תקשורת (CBTC), מהווה את הפתרון המיטבי למפעילי תחבורה עירונית החותרים להשגת ביצועים, קיבולת וזמינות מירביים. ארכיטקטורת המערכת של Urbalis גמישה, מדורגת, ומבוססת על עיקרון הנקרא Moving Block, המאפשר ניצול מרבי ובטוח של קיבולת רשת המסילות, כמו גם פעולה במערכות תחבורה מורכבות ומעורבות, דוגמת השילוב בין נסיעה במנהרות תת-קרקעיות וגובה פני הקרקע בקו האדום.
הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב צפוי להתחיל לפעול באוקטובר 2021 ולשרת כ-200 אלף נוסעים מדי יום. הקו יעבור בחמש רשויות עירוניות (בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה) לאורך 24 ק"מ, מהם כ-12 ק"מ במנהרה מתחת לערים תל אביב, רמת גן ובני ברק. תוואי הקו הוא בין פרוזדורי התנועה העמוסים ביותר במטרופולין תל אביב, וצפיפות האוכלוסין לאורכו היא בין הגבוהות בגוש-דן.
מנכ"ל נת"ע, יהודה בר-און, אמר כי זוהי אבן דרך משמעותית בדרך לקו האדום שיפעל בעוד ארבע שנים. דידיה פלג'ה, סגן נשיא בכיר לענייני המזרח התיכון ואפריקה באלסטום, אמר כי אספקה של מערכות איתות ובקרה באיכות גבוהה היא אחת מאבני היסוד של פעילותה של אלסטום, ופתרון Urbalis נמצא בשירות כבר 15 שנים בכ-80 קווי מטרו ברחבי העולם.
מיזם מערכת האיתות של הקו האדום בגוש-דן מחולק לשני חלקים: הקמה ותחזוקה. הקמת המערכת צפויה להימשך כ-44 חודשים בהם יבוצע תכנון המערכת ופיתוח מוצר, רכש וייצור, התקנות של ציוד ייעודי לאורך הקו ועל קרונות הרכבת המיוצרים בסין ובדיקות ובקרה. השלב הראשון של תכנון המערכת ופיתוח המוצר, יתחיל כבר בשבוע הבא, בהתאם לצו תחילת העבודה שהתקבל מנת"ע. צוות המיזם יכלול כ-50-40 איש ישראלים שיעבדו מישראל ועוד עשרות עובדים באתרים של אלסטום בצרפת, באיטליה, בטורקיה, בסין, בספרד ובהודו.
לאלסטום נוכחות יציבה ורציפה בישראל, של למעלה מ-25 שנה. היא שותפה במיזמים משמעותיים בארץ, לרבות שותפויות עם חברות מקומיות והעסקה של מאות עובדים ישראלים.