|
מנהרות הכרמל [צילום: עידן יוסף]
|
|
|
|
|
משקיעים מוסדיים ירכשו 45% מחברת כרמלטון, הבעלים של מנהרות הכרמל חיפה, כן ירכשו 40% מחברת נתיבי הצפון. המוכרת היא שיכון ובינוי, בשליטת
שרי אריסון. הרוכשים ישלמו 580 מיליון שקל. על-פי הערכה, הקונים הם חברת הביטוח מנורה-מבטחים וחברת עמיתים, המאגדת את פעילות ועסקי קרנות הפנסיה הוותיקות. שתי החברות זהו במכרז שהוציאה שיכון ובינוי. העסקה תניב לשיכון ובינוי רווח הון של 300-250 מיליון שקל.
לאחר המכירה, יישארו בידי שיכון ובינוי 5% מכרמלטון ו-20% מנתיבי הצפון. שיכון ובינוי ביקשה תחילה למכור 50% מנתיבי הצפון, אך במו"מ הסופי הוקטן היקף העסקה במקצת. הדבר גם הביא להקטנת סך כל התמורה בעסקה.
העסקה, שעיקרה הוא רכישת מנהרות הכרמל, מתאימה לשני הקונים - מנורה המנהלת את קרן הפנסיה החדשה הגדולה ביותר, ועמיתים המנהלת את קרנות הפנסיה הוותיקות. זאת, משום שאופי הפעילות של המנהרה מבטיח הכנסה שנתית קבועה לתקופה ארוכה מאוד, התואמת את הצרכים של קרן פנסיה. לא מן הנמנע שמנורה ועמיתים מכניסים או יכניסו חברה נוספת לעסקת הרכישה.
אלייד השקעות, שהיא בין היתר החברה-האם של אשטרום מחזיקה ביתר המניות בשתי החברות. על-פי החוזים, יש לאלייד זכות סירוב ראשונה, ואם תציע מחיר זהה, תרכוש היא את המניות, ולא מנורה-עמיתים.