|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

דוח המבקר: מטה בנימין

ניגוד עניינים ומשוא פנים של אבי רואה

יו"ר מועצת מטה בנימין היה גם יו"ר מועצת יש"ע - שקיבלה מיליונים מהמועצה האיזורית העדפה פסולה של החברה לפיתוח מטה בנימין ושל עמותות אליהן קשורים רואה ומי שהיה עוזרו
21/11/2017  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
רואה. תבחינים תפורים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

הקשר של סמוטריץ
יוזמתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ' להגביל בצורה משמעותית את סמכויותיו של מבקר המדינה, באה במקביל לממצאים של המבקר יוסף שפירא הקשורים לעמותת רגבים - שסמוטריץ' היה ממקימיה ושימש כמנהל הפעילות שלה. הממצאים מתייחסים לתמיכתה של מועצת מטה בנימין ברגבים, בניגוד לכללים ועל-פי תבחינים שנתפרו למידותיה.

סמוטריץ' אמר בתגובה, כי הוויכוח שלו עם המבקר לגבי תפקידיו וסמכויותיו נמשך למעלה משנה. עוד הוא אומר, כי ממצאי המבקר אינם מותחים ביקורת כלשהי על רגבים. "לכל חובבי ז'אנר תיאוריות הקונספירציה - אם כבר אז אני מציע לכם לבחון את ההקשר, רק בכיוון ההפוך - האם ייתכן שמשרד מבקר המדינה שרבב את שתי העמותות לדוח כדי לנקום בי על המהלכים שאני מוביל מולו", הוסיף.

ראש המועצה האיזורית מטה בנימין, אבי רואה, היה נתון בניגוד עניינים מוסדי כאשר כיהן במקביל גם כיו"ר מועצת יש"ע. בנוסף לכך, עמותות עימן היה לו קשר, קיבלו מהמועצה תמיכות ניכרות על-פי תבחינים שנתפרו לצרכיהן. כך קובע (21.11.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על השלטון המקומי.

בשנים 2016-2012 קבעה המועצה 16-13 תבחינים לתמיכה בעמותות. חלק מהתבחינים מנוגדים לנוהל של משרד הפנים המסדיר את תמיכותיהן של הרשויות המקומיות במוסדות ציבור, ובהם שמירת קרקעות וגאולת קרקעות - ולכן התמיכה בהן הייתה פסולה.

אחד התנאים שקבעה המועצה כתנאי לקבל תמיכה על-פי תבחין "גופים הפועלים לשמירה על קרקעות" הוא, כי "העמותה לקחה חלק בלא פחות מ-15 הליכים משפטיים הנוגעים לסוגיה זו". לבקשת התמיכה שהגישה עמותה רגבים למועצה בשנים 2016-2015 צורפה רשימה של 15 עתירות לבג"ץ, שאת כולן הגישה העמותה נגד המדינה. בכך קבעה המועצה תנאי לקבלת תמיכה שמשמעו בפועל הגשת עתירות נגד המדינה - המממנת שני שלישים מתקציבה של המועצה.

בחלק מהמקרים קבעה המועצה תנאים רבים וספציפיים כל כך, עד שמלכתחילה מעט מאוד גופים יכלו לעמוד בהם, כמו בתבחינים "מכוני מחקר", "מוסדות מחקר בנושאי בנימין" ו"ארגוני בריאות". כך למשל, מכון מחקר קיבל תמיכה במשך חמש שנים משום שהוא היחיד שעמד בכל התנאים: מחקר המשלב מחקר אקדמי ותורני ביחס למשפט הישראלי הנוהג, לפחות שלוש שנות פעולה בתחומי המועצה ופרסום של לפחות משלושה ספרים, שמספר העמודים בכל אחד מהם עולה על 300.

נוסף על כך, התנאים שקבעה המועצה, המציבים דרישות ספציפיות ודווקניות מאוד, בתבחינים "גופים הפועלים לשמירה על קרקעות" ו"גופים הפועלים לגאולת קרקעות ביו"ש", מעלים את החשש כי הם נתפרו למידותיהן של שתי עמותות - שרק הן ביקשו וקיבלו תמיכה.

רואה נמנה עם ארבעת מקימי אחת מאותן עמותות בשנת 2013, והיה גם חבר הוועד המנהל ויו"ר האסיפה הכללית שלה. עם מקימי העמותה נמנה גם מי שהיה עוזרו בשנים 2016-2008. מינואר 2010 שימש העוזר במקביל גם כמנכ"ל רגבים. מצב זה עלול לחזק את החשש, כי התנאים לתבחינים שקבעה המועצה נועדו להבטיח שעמותות אלו הן שיזכו בתמיכה. שתי עמותות אלו קיבלו יחדיו 750,000 שקל בשנים 2016-2012.

בשנים 2017-2013 שימש רואה גם בתפקיד יו"ר מועצת יש"ע. בשנים 2016-2012 זכתה מועצת יש"ע לתמיכה ממועצת מטה בנימין בסך 2.5-2 מיליון שקל, שהיו 42%-24% מכלל הוצאות המועצה האזורית על תמיכות. רואה פעל בניגוד עניינים מוסדי בכל הנוגע למעורבותו בהענקת התמיכות של המועצה למועצת יש"ע, קובע שפירא.

התבחין שקבעה המועצה האזורית ועל פיו קיבלה מועצת יש"ע את התמיכות הוא "ארגוני שדולה למען המועצה". אלה הוגדרו ברשימת התבחינים שפרסמה המועצה בשנים 2016-2012 כ"גופים המאגדים בתוכם רשויות מקומיות ואזוריות בלבד ביש"ע ואשר מבצעים פעילות שדולה לצורך חיזוק ההתיישבות ביש"ע, בין היתר מול משרדי ממשלה שונים". תנאי הסף שנקבעו הם אלה: שהגופים יפעלו למעלה מ-5 שנים; שהיקף פעילותם לא יפחת מ-5 מיליון שקל בשנה; ושהתמיכה תהיה נמוכה מ-40% מסך הפעילות הכוללת של הגוף. לאורך שנים אלה הייתה מועצת יש"ע הגוף היחיד שזכה לתמיכה מכוח תבחין זה.

בדיון שקיימה מליאת המועצה בפברואר 2012 אמר רואה, כי מועצת יש"ע "פועלת על קבלת 'מענק ביטחוני' כשאנו כמועצה מקבלים אותו. כשהמענק מתקבל אנחנו נותנים אחוז מסוים ל[מועצת] יש"ע". משמעות הדברים היא, כי המועצה האיזורית משמשת מעין צינור להעברת כספים מהמדינה למועצת יש"ע - התנהלות פסולה בתכלית.

הדוח מצביע על ליקויים מהותיים בתחום התקשרויות המועצה, אשר היקף ההוצאה עליהן בשנים 2016-2012 היה 1.2 מיליארד שקל. בשנים 2016-2012 שילמה המועצה האזורית לחברה לפיתוח מטה בנימין, אשר למועצה 3% ממניותיה והיא הממנה את היו"ר שלה, 485 מיליון עבור שירותי הסעות ועבודות בנייה ושיפוצים. סכום זה הוא 40% מכל התקשרויותיה של המועצה עם ספקים בשנים אלו; למועצה יש 1,100 ספקים בשנה. רואה עומד בראש דירקטוריון החברה לפיתוח והוא אחד מארבעת מורשי החתימה שלה.

בשנים 2013 ו-2016 שינתה המועצה תנאי מהותי במכרז לשירותי הסעת תלמידים, ללא קבלת אישור משרד החינוך כנדרש. השינוי הבטיח את המשך ההתקשרות עם החברה לפיתוח, שסיפקה לה שירותים למעלה מ-30 שנים, ופגע בעקרון שוויון ההזדמנויות העומד בלב ליבם של דיני המכרזים. הדברים חמורים עוד יותר מאחר שהיועץ המשפטי החיצוני של המועצה כיהן גם כיועץ המשפטי של החברה לפיתוח, דבר העלול להעמידו במצב של ניגוד עניינים. שפירא קובע, כי כל אלו יוצרים חשש ממשי למשוא פנים.

לבסוף מציין הדוח, כי בשנת 2015 פעלו בתחום שיפוטה של המועצה 154 עסקים ללא רישיון עסק (52% מכלל העסקים טעוני רישיון). עם עסקים אלה נמנים 63 עסקים בתחום המזון וכן עסקים רבי-קהל, דבר היוצר סכנה לשלום הציבור, לבריאותו ולביטחונו. הליכי הרישוי במועצה נמשכים זמן רב, לעתים שנים רבות. המועצה לא הפעילה את סמכותה לאכוף את חוק רישוי עסקים על בתי עסק הפועלים ללא רישיון.


המועצה האזורית מטה בנימין: היבטים בהתנהלות המועצה / דוח מבקר המדינה
ניגוד עניינים של ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה; חלוקת תמיכות לפי תבחינים תפורים; העברת מיליוני שקלים למועצת יש"ע; ליקויים בפיקוח על הבנייה ורישוי העסקים

תאריך:  21/11/2017   |   עודכן:  21/11/2017
איתמר לוין
+דוח המבקר: חשש לפגיעה בטוהר מידות
מצד בכירים במועצת באר יעקב
16:04 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שפירא מפנה את תשומת ליבו של מנדלבליט לממצאים המעלים פגיעה בטוהר המידות מצד בכירים במועצת באר יעקב  ▪  בין הממצאים: נפוטיזם נרחב, ניגודי עניינים, תמיכות פסולות ונכסים שניתנו לחברי מועצה  ▪  עידכון (20.02.22): המשטרה קיימה חקירה. תיק החקירה נגנז.
גוזלן. לשקול חיוב אישי
עו"ד דמול. ניגוד עניינים
+פגיעה במינהל תקין בצמרת עיריית חולון
16:03 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המנכ"ל היוצאת, חנה הרצמן, הייתה מעורבת בשורה של התקשרויות פסולות  ▪  היועצת המשפטית של העירייה, יונת דיין, הכינה פרוטוקול פיקטיבי  ▪  משרד המבקר קיבל מהעירייה תשובות כוזבות
(ששון. מידר בכירים [צילום: יח"צ])
+עיריות בנו אלפי מ"ר בניגוד לחוק
16:02 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עיריות בני ברק ורהט הרחיבו את בנייניהן ללא היתרים  ▪  עיריית הרצליה בנתה אלפי מ"ר שלא כדין באצטדיון העירוני  ▪  עיריית אשקלון אכלסה את השוק העירוני המשופץ ללא האישורים הנדרשים
(המבקר מעיר בחומרה)
+הכובע הכפול של יו"ר עירוני נהריה
16:01 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ניסים אלפסי הוא עוזרו של ראש העירייה - שהעניקה תמיכה נדיבה לקבוצת הכדורסל שבראשותו  ▪  עיריית צפת מזלזלת ברכוש הציבור  ▪  משרד הפנים אינו ערוך לאיומי סייבר
(שימוש בהיכל הספורט [צילום: טל לב])
+ראש עיריית בית שמש כיזב למבקר
16:01 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
משה אבוטבול מסר בצורה שקרית שליקויים תוקנו  ▪  נפוטיזם נרחב בעירייה: 53% מעובדיה הם קרובי משפחה  ▪  סגן ראש העירייה ממשיך לעסוק בנושאי כוח אדם למרות שהדבר נאסר עליו
(אבוטבול. "תופעה חמורה" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+מתנות שלא כדין בעיריית פתח תקוה
16:00 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
עובדים ונבחרים בעירייה קיבלו מתנות בניגוד לחוק והעירייה אינה יודעת היכן הן  ▪  ועד העובדים מקבל מהעירייה מיליונים בלא תיעוד מלא - לצד נפוטיזם של כמה מחבריו
(נפוטיזם בעירייה)
+זלזול בכספי ציבור במועצת נאות חובב
16:00 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המועצה הוציאה 82 מיליון שקל על מבנה משרדים ומרכז מבקרים - פי שלושה מהמתוכנן - אך הפרויקט נתקע, בין היתר בשל בחירת קבלנים בלתי מתאימים וביצוע עבודות בניגוד לתוכניות
(סכנה לפגיעה באמון הציבור)
+ליקויים כספיים חמורים בעיריית טבריה
15:59 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חובות לספקים נמחקו ללא הנמקה וכך יופו הדוחות הכספיים  ▪  מנכ"ל העירייה לשעבר הפר את חובת הצינון  ▪  מנכ"ל משרד הפנים אישר בתפקידו הקודם תמיכות שלא כדין
(כהן. בניגוד לכללים [צילום: משרד הפנים])
+בכירים בחברה חיפאית קיבלו כרטיסי חינם
15:59 21/11/17  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הדירקטורים בחברה לאומנות, תרבות וספורט קיבלו את הכרטיסים למרות שמדובר בטובת הנאה אסורה  ▪  מנכ"ל החברה הכלכלית ביתר עילית המשיך בתפקידו למרות הרשעה בהסדר כובל
(כרטיסים למשחקים [צילום: פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניגוד עניינים ומשוא פנים של אבי רואה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כנען
21/11/17 17:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
עיריות בני ברק ורהט ותאגידים עירוניים שבבעלות עיריות הרצליה ואשקלון ביצעו עבירות בנייה או השתמשו בקרקעות ללא היתר כדין. הוועדות המקומיות לא טיפלו בעבירות אלו, ובכך הפלו לטובה את העיריות לעומת עברייני בנייה אחרים - קובע (21.11.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על השלטון המקומי.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
עיריית נהריה: יו"ר קבוצת הכדורסל עירוני נהריה, ניסים אלפסי, משמש כעוזרו של ראש העירייה, ז'קי סבג. הוא מטפל בענייני העמותה בשעות עבודתו בעירייה, תוך ניצול שירותי מזכירות והוצאות אחזקת רכב שהוא מקבל ממנה. היועץ המשפטי של העירייה לא חיווה את דעתו לפוטנציאל ניגודי העניינים של אלפסי.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"ממצאי ביקורת המעקב העלו שורה ארוכה של ליקויים, חלקם חמורים וחלקם אף מתחום טוהר המידות" - מסכם (21.11.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, את הביקורת על עיריית בית שמש בראשותו של משה אבוטבול.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
נבחרי ציבור ועובדי עיריית פתח תקוה קיבלו מתנות במסגרת עבודתם בלי לקבל היתר לקבלתן, ולמותר לציין שבלי לשלם עבורן, ובכך לא פעלו על-פי הנדרש בחוק המתנות. לעירייה אין מושג היכן נמצאות כלל המתנות שקיבלו נבחריה ועובדיה במשך השנים, כיצד השתמשו בהן ואם הן אכן נמצאות בחזקתה. כך מגלה (21.11.17) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח על העירייה בראשה עומד יצחק ברוורמן.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
"משרד מבקר המדינה רואה בחומרה רבה התנהלותה הבלתי אחראית של המועצה והעומד בראשה בכל הנוגע להוצאת כספי ציבור, כסף לא להם, המעידים על זלזול בחובתם לשמור על הקופה הציבורית. התנהלות כזאת עלולה להביא לידי פגיעה באמון הציבור במערכת השלטונית". כך אומר (21.11.17) מבקר המדינה על המועצה המקומית נאות חובב ועל מי שעמד בראשה, אנדריי אוזן.
21/11/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
"העקרונות המוסכמים" שעליהם מרבים לדבר בשנה האחרונה אינם מגילת עצמאות - הצהרת הכוונות של האבות המייסדים, חוקי-יסוד וחוקים שחוקקה הכנסת הנבחרת על-ידי העם. בארגון דמוקרטי אלה העקרונות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il