ועדת הכלכלה התכנסה (יום ג', 21.11.17) כדי למצוא פתרון לזמני ההמתנה הארוכים של תלמידי הנהיגה למבחן המעשי (טסט). היו"ר
איתן כבל הודה כי הוועדה לא הצליחה למנוע את המהלך, אך הוסיף כי מרגע שהבוחנים פנו לבג"ץ לא ניתן היה לעשות הרבה. עם זאת הוא הבהיר כי "חובת
משרד התחבורה הייתה לדאוג שעד להפרטה הנבחנים לא יפגעו, אבל במקום זאת הוא ריסק לגמרי את הבוחנים".
כבל התייחס לפרסומים בתקשורת על ההפרטה, והודיע כי יפנה ל
מבקר המדינה בדרישה שיבדוק את תקינות המכרז, וכן דרש ממשרד התחבורה לבצע היערכות חרום עד שההפרטה תצא לדרך.
הדיון התקיים לבקשת חברי הכנסת
איימן עודה (הרשימה המשותפת) ו
חמד עמאר (
ישראל ביתנו) וזכה לנוכחות של חברי כנסת רבים שמתחו ביקורת על משרד התחבורה. עודה אמר כי זמני ההמתנה עומדים על 3 עד 4 חודשים בין טסט לטסט, והוסיף כי אין שום דבר טוב בהפרטה. ח"כ עמאר אמר כי משרד התחבורה הודה שהוא נכשל כישלון חרוץ לנהל את נושא מבחני הנהיגה, ולכן הלך להפרטה. הוא מתח ביקורת קשה על המכרז ותהה איך יכול להיות שכבר לפני שנה וחצי הוא ידע מי הולכים להיות הזוכים בו. ח"כ
אילן גילאון (מרצ) אמר כי זה מקרה קלאסי של ייבוש מערכת בשביל להפריט אותה והוסיף: "יד זדונית זרקה סתם 100 אנשים, רק כי מישהו אמר שמה שמופרט זה טוב". ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) הוסיף: "לא מפריטים בתי משפט, לא מפריטים משטרה ולא מפריטים טסטים. מה שיקרה בפועל זה שכמות הטסטים לתלמיד תעלה וכולם יהיו עבדים נרצעים של אותם זוכים במכרז". ביקורת נוספת נשמע גם מצג ח"כ
עיסאווי פריג' (מרצ), שאמר: "היום כבר לא אומרים צדק צדק תרדוף אלא כסף כסף תרדוף". מנגד, ח"כ
אמיר אוחנה (ליכוד) הגן על החלטת משרד התחבורה ואמר כי הרפורמה תביא לקיצור זמני ההמתנה ולתיעוד הבחינות, וצריך לקדם אותה לטובת הציבור.
סגן מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, חנן אהרון, אמר כי ההפרטה היא הפקרות מוחלטת ברמה מקצועית. הוא הוסיף כי כיום הבוחנים מבצעים כ-400 אלף טסטים בשנה, וגם אחרי ההפרטה יבצעו 400 אלף מבחנים. לדבריו, "כלום לא השתנה חוץ מזה שהחברות הזוכות יקבלו 400 מיליון
שקל". יו"ר ועד הבוחנים, ברנרד גרוסמן, אמר כי ההפרטה מיותרת לחלוטין ויצאה לדרך רק כי הבוחנים רצו הסכם קיבוצי. יו"ר מועצת התלמידים הארצית, יובל חלביה, אמר כי עד שההפרטה תצא לדרך צריך למצוא פתרון לתלמידים.
סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, השיב לטענות ואמר כי ההפרטה התעכבה בגלל העתירה לבג"ץ. פלור הציע לח"כ עמר לפנות למשטרה אם הוא חושב שיש בעיה עם המכרז ואמר: "גם לפני שנה לא התלוננת וזה לא מקובל להאשים עובדי מדינה, יש גופים שאפשר לפנות אליהם שיחקרו - הכל נעשה לפי דין". הוא הוסיף כי התלמידים ימשיכו לשלם את אותם אגרות כמו היום, 138 שקלים אגרת טסט ועוד 229 שקלים להעמדת רכב לטסט, וזמני ההמתנה לטסט ראשון יהיו יומיים עד 5 ימים ולטסט הבא 7-14 ימים. באשר לעובדים הוא ציין כי הוצעו להם פתרונות, כאשר 25 מהם יוכלו להמשך בשירות המדינה כמפקחים על החברות הפרטיות ועוד 10 בתפקידים אחרים. עוד הוא ציין כי כל זכיין יצטרך להעסיק למעלה מ-70 בוחנים, כך שיצטרכו להעסיק בוחנים נוספים, ולעובדים שירצו לפרוש הוצעו תנאי פרישה נדיבים.
היו"ר כבל סיכם את הישיבה ואמר כי יפנה למבקר המדינה לבדוק את הטענות שעלו בפרסומים בעיתון
דה מרקר על ההפרטה, ודרש ממשרד התחבורה מענה בכתב בתוך שבוע כיצד בכוונתו להיערך היערכות חרום לצמצום הפערים. הוא הוסיף כי הוועדה תדרוש משר התחבורה, ישראל כ"ץ, להגיע ולהציג בפני הוועדה את עמדתו. "השר צריך לבוא לתת הסברים", אמר.