|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

בצלם שוב חוזר בו מטענת שווא נגד צה"ל

ארגון בצלם מודה בטעות נוספת לאחר שהאשים את צה"ל בהריגת 5 שוטרים פלשתינים שלא היו מעורבים בלחימה קובע בצלם, כי השוטרים נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה לא ידוע אם בצלם שלח מכתב התנצלות לצה"ל על הסרת החשד לפשע מלחמה
24/07/2009  |   יהונתן דחוח הלוי   |   מאמרים   |   פרשת בצלם   |   תגובות
יאיר גולן. הואשם לשווא [צילום: דובר צה"ל]

   עידן יוסף
צה"ל שוקל לתבוע את בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מודה בטעות: לא היה טבח

   יהונתן דחוח-הלוי
"נהג המונית" של בצלם היה מחבל

   יהונתן דחוח-הלוי
הפוליטיקה מאחורי רשימות הרוגי בצלם

   יהונתן דחוח-הלוי
מחקר: בצלם משכתב את ההיסטוריה

   יהונתן דחוח-הלוי
חשיפה: בצלם ותפיסת 'המדינה האחת'

ארגון בצלם האשים את צה"ל בהרג בלתי חוקי של חמישה שוטרים/אנשי ביטחון פלשתינים בפעולה בכפר בית רימא שבוצעה ב-24 באוקטובר 2001, כשבוע לאחר רצח השר רחבעם זאבי ובעיצומה של מתקפת הטרור הפלשתינית ופיגועי ההתאבדות באנתיפאדת אל-אקצה. על הפעולה פיקד מח"ט הנח"ל, אל"מ יאיר גולן, כיום מפקד פיקוד העורף בדרגת אלוף.

גרסה א' של בצלם - צה"ל הרג שוטרים שלא לחמו

בסקירה מקיפה שהפיץ ארגון בצלם תחת הכותרת "בית רימא, 24.10.01 - הפרות זכויות האדם במהלך פעולת צה"ל בכפר בית רימא", טען ארגון בצלם כי פעולת צה"ל הייתה בגדר "פעולת שיטור יזומה לצורך מעצר חשודים", ולפיכך "יש לבחון את חוקיות הפעולה של צה"ל בכפר לפי הכללים החלים על כוחות משטרה בישראל וברחבי העולם" ולא כ"מצב לחימה".

יעל שטיין החתומה על המחקר שהפיץ ארגון בצלם מציינת, כי הירי שביצעו כוחות צה"ל ממנו נהרגו חמישה אנשי ביטחון בכפר בית רימא היה "ירי בלתי חוקי" ועצם הפקודה לירות לעבר השוטרים הייתה "בלתי חוקית על-פי המשפט הישראלי והכללים הבינלאומיים בנוגע לשימוש בנשק, לפיהם מותר לממונים על אכיפת החוק להשתמש בכוח קטלני רק במקרה של סכנת חיים ממשית ומיידית". לגבי נסיבות הירי בכפר בית רימא מציינת יעל שטיין, כי השוטרים הפלשתינים לא השתתפו בלחימה בעת שנהרגו או סיכנו את כוחות צה"ל, כפי שעולה מנוסח הדברים הבאים שכתבה במסמך:

"בצלם גבה עדויות לגבי שני מקרים בהם ירו חיילי צה"ל במהלך שהותם בבית רימא. במקרה הראשון נורה ירי מאסיבי ממסוק לעבר שלושה שוטרים שברחו מהמחסום המוצב בכניסה לבית רימא לתוך מטע זיתים סמוך. שניים מהם נהרגו והשלישי נפצע. במקרה השני ירו חיילי צה"ל לעבר שני פלשתינים שלא היו חמושים ולא נשאו נשק, אך לא פגעו בהם. זאת בניגוד לדבריו של אל"מ גולן כי ירי בוצע רק לעבר פלשתינים חמושים או לעבר פלשתינים שפתחו באש על החיילים".

בפרק הסיכום של המסמך, שבו מצוטטות עדויות של פלשתינים התומכות בטענות בצלם לגבי נסיבות האירוע, קובעת יעל שטיין, כי "פעולת צה"ל בבית רימא... הייתה כרוכה בהפרות רבות של זכויות האדם ושל כללי המשפט הבינלאומי. הפרות אלה כללו שימוש מופרז בכוח וירי באנשים שלא סיכנו את חיי כוחות הביטחון... פעולת צה"ל בבית רימא משקפת את מדיניות ישראל בשטחים במהלך האינתיפאדה הנוכחית... במסגרתה מופרות זכויות האדם של תושבי השטחים כדבר שבשגרה. ההוראה הגורפת שהתירה ירי בשוטרים פלשתינים רק בשל היותם חמושים וחידוש מדיניות הריסת הבתים כענישה קולקטיבית, מעלים חשש כבד כי מצב זכויות האדם בשטחים יתדרדר אף יותר".

על-רקע מסקנות אלה בדבר ירי בלתי חוקי לעבר שוטרים שלא השתתפו בלחימה קרא ארגון בצלם למערכת הביטחון "לשנות את הוראות הפתיחה באש כך שיאסרו ירי במקרים בהם לא נשקפת סכנת חיים לאנשי כוחות הביטחון". כמו-כן, דרש "לחקור את כל המקרים בהם נהרגו פלשתינים או נפצעו במהלך פלישת צה"ל לבית רימא ובמקרים בהם יתברר, כי נורו פלשתינים שלא סיכנו את חיי החיילים יש להעמיד את האחראים לדין".

ארגון בצלם עסק בסוגית הפעולה בבית רימא במסמך נוסף שהופץ במארס 2002, תחת הכותרת: "אצבע קלה - ירי בלתי מוצדק והוראות הפתיחה באש במהלך אינתיפאדת אל-אקצה". במסמך שחובר בידי רון דודאי ונערך בידי יעל שטיין נכתב כדלהלן: "במהלך פעולת צה"ל בכפר בית רימא באוקטובר 2001, פעלו החיילים לפי הוראה כזו [לירות לעבר חמושים בכניסה לכפרים פלשתינים] וירו על שוטרים פלשתינים, למרות שאלה לא היו מעורבים בלחימה וברחו מהחיילים".

גרסת בצלם לפיה חמשת השוטרים הפלשתינים שנהרגו בבית רימא לא השתתפו בלחימה בעת שנהרגו מצאה את ביטויה במסד הנתונים של הארגון המתעד את ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה. וכך מופיע תיאור נסיבות מותם של חמשת השוטרים ברשימת ההרוגים בשנים 2002 עד 2004:

  • עבד אל-מועטי זוואווה - בן 22, תושב קראוות בני זייד, במחוז רמאללה ואל-בירה, נהרג מירי צה"ל בבית רימא, במחוז רמאללה ואל-בירה שבגדה המערבית;

  • רפיק סאקר - בן 24, תושב בית להיה שבצפון רצועת עזה, נהרג מירי צה"ל בבית רימא, במחוז רמאללה ואל-בירה שבגדה המערבית;

  • כאמל ברר'ותי - בן 20, תושב דיר ר'סאנה, במחוז רמאללה ואל-בירה, נהרג מירי צה"ל בבית רימא, במחוז רמאללה ואל-בירה שבגדה המערבית;

  • קאסם אל-מור'ראבי - בן 26, תושב עזה, נהרג מירי צה"ל בבית רימא, במחוז רמאללה ואל-בירה שבגדה המערבית;

  • חריס חג'ו - בן 29, תושב בורקה, נהרג מירי צה"ל בבית רימא, במחוז רמאללה ואל-בירה שבגדה המערבית.

גרסה ב' של בצלם - השוטרים נהרגו בעת שלחמו

תפנית בגרסת ארגון בצלם לנסיבות הפעולה בבית רימא מתועדת לראשונה ב-9 בינואר 2005. ברשימת ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה מתאריך זה מציין ארגון בצלם, כי חמשת השוטרים הפלשתינים שנהרגו "השתתפו בלחימה בעת שנהרגו", וזאת בשונה מגרסתו הראשונה שטענה עד אז כי הם "לא היו מעורבים בלחימה וברחו מהחיילים". נוסח הרשומות של חמשת השוטרים שונה לגרסה החדשה הבאה:

  • עבד אל-מועטי זוואווה - בן 22, תושב קראוות בני זייד, מחוז רמאללה ואל-בירה, נהרג ב-24.10.2001 בבית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בזמן שצה"ל פעל בתוך הכפר;

  • רפיק סאקר - בן 24, תושב בית לאהיה, מחוז צפון עזה, נהרג ב-24.10.2001 בבית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בזמן שצה"ל פעל בתוך הכפר;

  • כאמל ברר'ותי - בן 20, תושב דיר ר'סאנה, מחוז רמאללה ואל-בירה, נהרג ב-24.10.2001 בבית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בזמן שצה"ל פעל בתוך הכפר;

  • קאסם אל-מור'ראבי - בן 26, תושב עזה , נהרג ב-24.10.2001 בבית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בזמן שצה"ל פעל בתוך הכפר;

  • חריס חג'ו - בן 29, תושב בית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, נהרג ב-24.10.2001 בבית רימא, מחוז רמאללה ואל-בירה, מירי. נהרג בעת שהשתתף בלחימה. פרטים נוספים: נהרג בזמן שצה"ל פעל בתוך הכפר.

בעצם הטענה שחמשת השוטרים "נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה" קובע ארגון בצלם הלכה למעשה, כי עדויות הפלשתינים עליהם הסתמך בסקירה שהפיץ על הפעולה בבית רימא היו בלתי מהימנות.

בצלם בודק שוב את הנתונים ומאשר אותם

גרסה זו נותרה תקפה מאז ועד עתה ללא שינוי. ב-22 ביולי 2009 הפיץ ארגון בצלם הודעה רשמית חריגה בה ציין, כי בתקופה האחרונה ערך הארגון בדיקה מקיפה של מהימנות מסד הנתונים שהוא מנהל על ההרוגים הפלשתינים באינתפיאדת אל-אקצה וקטלג מחדש 23 רשומות על בסיס מידע מעודכן שהגיע לידיו. סביר להניח, כי יעל שטיין שכתבה את הסקירה על פרשת בית רימא וכיום עומדת בראש אגף המחקר של ארגון בצלם, פיקחה על ביצוע הבדיקה המקיפה. וכך בין היתר כותב הארגון בהודעתו:

  • "בצלם ערך בדיקה מחודשת של המידע שברשותו אודות כל הפלשתינים שנהרגו מאז 29 בספטמבר 2000 ועד 26 בדצמבר 2008. הבדיקה כללה התייחסות למקורות מידע שלא היו קיימים בעבר, בהם אתרי אינטרנט של ארגונים פלשתינים חמושים, של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטאריים, של ארגונים פלשתינים לזכויות האדם ושל דובר צה"ל. פריטי מידע שנמצאו בנוגע להרוגים נבדקו והוצלבו עם מקורות מידע אחרים.

  • "בכל מקרה שבו התגלתה אי התאמה בין המידע החדש למידע שברשות בצלם, בדקו תחקירני בצלם מחדש את נסיבות האירועים. בעקבות זאת, שינה בצלם את קטלוגם של 23 פלשתינים שנהרגו בתשע תקריות, זאת מתוך 4,860 פלשתינים שנהרגו בתקופה זו. הנתונים עודכנו במאגר המידע של בצלם.

  • "סיווג ההרוגים - הנתונים המופיעים באתר בצלם כוללים את שמות ההרוגים, גילם, מינם, מקום מגוריהם, תאריך ומקום מותם ומי הרגם. בנוגע לישראלים שנהרגו מצוין האם הם היו אזרחים או אנשי כוחות הביטחון. בנוגע לפלשתינים שנהרגו מצוין, ככל שהדבר ידוע לבצלם, האם הם נהרגו תוך כדי לחימה או לא".

גם לאחר הבדיקה המקיפה שביצע ארגון בצלם (כך לדבריו) בכל מסד הנתונים של ההרוגים הפלשתינים באיתיפאדת אל-אקצה נותר ארגון בצלם דבק בגרסתו, כי חמשת השוטרים מבית רימא "נהרגו בעת שהשתתפו בלחימה".

סיכום

במשך שלוש שנים האשים ארגון בצלם את צה"ל בהריגה בלתי חוקית (עצם הפקודה והמעשה) של חמישה שוטרים פלשתינים "שלא היו מעורבים בלחימה וברחו מהחיילים", ובמשתמע - בפשע מלחמה אשר מחייב העמדת האחראים מדרג החייל הזוטר ועד לפיקוד הבכיר לדין. משנת 2005 מודה בצלם בטעותו כפי שבא לידי ביטוי בתיקון הרשומות המופיעות במסד הנתונים של הרוגי האינתיפאדה ובאי שינוי הרשומות מאז ועד עתה כולל לאחר הבדיקה המקיפה שבוצעה לאחרונה של נסיבות המוות של כל 4,860 ההרוגים הפלשתינים באינתיפאדת אל-אקצה.

מקרה זה ממחיש פעם נוספת את הצורך לגלות זהירות ומידה רבה של ביקורת ביחס לדוחות שמפרסם ארגון בצלם ולבדוק היטב את מהימנותם ואת שלמותם.

ארגון בצלם מסרב לשתף פעולה

ב-20 ביולי 2009 פניתי בדוא"ל אל מנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, ולדוברת בצלם, שרית מיכאלי, על-מנת לברר את הסוגיה. להלן נוסח הפניה:

"ברצוני להפנות מספר שאלות ליעל שטיין, מנהלת אגף המחקר של ארגון בצלם, בנושא הנוגע באופן ישיר לעבודתה על-מנת לברר סוגיה הנמצאת בימים אלה בשלבים מתקדמים של בדיקה ומחקר. אודה לכן אם תוכלו לחבר אותי לשיחה עם יעל שטיין או עם גורם אחר מאגף המחקר של בצלם עד יום חמישי (23 ביולי 2009). ניתן להשיג אותי בטלפון: 057-6666-444 שלוחה: 5083 או באימיילים הבאים: jdhalevi@gmail.com או ydh@netvision.net.il. התחקיר אמור להתפרסם ביום שבת הקרוב ולכן קיימת חשיבות עליונה לקבל את עמדת ארגון בצלם ותגובתו לממצאים על-מנת שהתמונה תהיה שלמה".

רציתי להפנות ליעל שטיין שתי שאלות פשוטות לברור:

  • מדוע שינה בצלם את קביעתו לגבי נסיבות המוות של חמשת השוטרים בבית רימא?

  • האם בצלם שלח התנצלות לצה"ל על האשמת השווא בדבר "ירי בלתי חוקי" שהפנה כלפיו מאז האירוע באוקטובר 2001 ועד ינואר 2005?

ארגון בצלם בחר מטעמיו שלא להשיב לפנייתי. זכות התגובה שמורה ותישמר לארגון בצלם.

הגרסה המקורית (צילום מסך מעובד מאתר בצלם)
תאריך:  24/07/2009   |   עודכן:  25/07/2009
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם שוב חוזר בו מטענת שווא נגד צה"ל
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי19
25/07/09 09:31
2
מרק טווין
25/07/09 09:47
3
מרק
25/07/09 10:05
4
מוצ'קו
25/07/09 10:50
5
yehda66
25/07/09 11:15
6
yehda66
25/07/09 11:29
7
מני יריב
25/07/09 12:07
8
לורנס איש ערב
25/07/09 12:13
9
מוטי1111
25/07/09 12:31
10
פרימן
25/07/09 13:22
11
סתם אזרח
25/07/09 14:18
 
יהושפט
25/07/09 14:57
 
סיישל
26/07/09 09:53
 
דינ-טל
26/07/09 10:18
12
סולד ממהרסי פנים
25/07/09 16:00
13
צה''ל חייב לטבוע
25/07/09 20:47
14
יוסלביץ
25/07/09 21:51
15
"שאין לו אחות"
25/07/09 22:14
16
נתין מדמנת ישראל
25/07/09 22:43
17
תרגיע את העלוקות
26/07/09 01:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך השנתיים האחרונות לתקופת כהונתו של הנשיא האמריקני הקודם, ג'ורג' וו. בוש, ציפו רבים לשינוי אמיתי שיוציא את אמריקה מהבוץ אשר אליו נכנסה במלחמתה נגד הטרור האיסלאמי.
24/07/2009  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
שר האוצר-העל האסטרטגי וראש הממשלה בנימין נתניהו, אינו מאפשר לדעות כלכלנים בכירים בעולם לבלבל את משנתו הסדורה והמודלים הכלכליים ההזויים שלו, שנועדו אך ורק להיטיב עם חבריו הגבירים, להמשיך לצמק את המעמד הבינוני, ולעשוק את החלשים. על ההודעה המרעישה ממטבחו של "שר האוצר האסטרטגי על", או כיצד שמכנים אותו, ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, על ביטול הגזירה של הטלת מע"מ על ירקות ופירות, הזלתי דמעות תנין משמחה! הידד! המניפולציה הפוליטית שבה למחוזותינו, בתחפושת של שפיות!
24/07/2009  |  יעל ארצי  |   מאמרים
מינכהאוזן
24/07/2009  |  נחום שחף  |   מאמרים
בנושא תאונות הדרכים יש לנו מומחים לרוב, לכל אחד מהם רשימת המלצות מכאן ועד פתח תקוה, הוא יסביר מדוע המלצותיו הן שתובלנה למיגור התופעה, ומדוע ההמלצות של חברו לא שוות את הנייר עליהן הן רשומות, אבל רוחות ונשיאים וגשם אין - הקטל בדרכים נמשך ומתגבר. בבית הספר שלי לימדו אותי שיטה אחרת לפתור של בעיות.
24/07/2009  |  אפרי הלפרין  |   מאמרים
בְּמַעֲלֶה הַדֶּרֶך לְאֵלוֹן מוֹרֶה
24/07/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעינ...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
בסוף נהייה שורה קטנה, יותר ממילה יחידה, אות בודדה, תג יחיד, פסיק קטן. נהייה שורה קטנה, שורה בעמוד הריק של ההיסטוריה היהודית עתיקת היומין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il