שעות ספורות אחרי
הודעת משרד התחבורה לכנסת על כך שבעוד כמה שבועות יציד תוכנית להסדרת התחבורה השיתופית בישראל, הטיל שר התחבורה, ישראל כ"ץ, פצצה וחתם (יום ב', 4.12.17) על תקנה חדשה המאפשרת לראשונה לבעלי רכב פרטי שיעמדו בתנאים שקבע משרד התחבורה, לבצע נסיעות שיתופיות שלא למטרות רווח בכלי הרכב שברשותם.
על-פי התקנה החדשה, בעל רכב פרטי יוכל לבצע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום ברכבו הפרטי. מספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על ארבעה נוסעים, מלבד הנהג (חמישה סך-הכל). כמו-כן, בעל הרכב לא יוכל להסיע נוסעים מזדמנים, אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש, אף אם התיאום נעשה באמצעי ממוחשב.
בהתאם לתקנה החדשה, הסכום המירבי לכל קילומטר של נסיעה יעמוד על שני שקלים לכל היותר, וההוצאות הישירות יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב באותה נסיעה, לרבות הנהג. כמו-כן, ניתן יהיה לשלם שלא באמצעות כסף - במוצר שווה ערך.
כ"ץ אמר כי התקנה החדשה צפויה להגדיל את מספר הנוסעים בכל רכב ולהפחית את מספר כלי הרכב בכבישים, זאת במסגרת הצעדים שמשרד התחבורה מקדם להפחתת הגודש בדרכים. לפני מספר חודשים חתם השר על תקנה המאפשרת למוניות מיוחדות (ספיישל) לבצע נסיעות שיתופיות כך שהנוסעים במונית יוכלו לחלוק את הנסיעה עם אנשים נוספים המבקשים לנסוע לאורך אותו מסלול.
התקנות ייכנסו לתוקף בתוך 30 יום מיום פרסומן ברשומות.
ח"כ מירב בן-ארי (כולנו): "חוק עידוד תחבורה שיתופית שלא למטרת רווח עבר כבר ביולי בוועדת השרים, מאז חיכינו חודשים רבים. פתאום התבשרנו כי השר חתם על תקנות. לאחר קריאת התקנות ובעיקר לאור האחריות הפלילית המוטלת על הנהגים, נראה שהן לא ברורות ובעיקר אינן ניתנות לאכיפה. אני קוראת לשר התחבורה לשקול מחדש את התקנות ולהביא תקנות נכונות".