מרגישים שפערי המחירים בין חנויות הפארם לרשתות שיווק המזון גבוהים? על בסיס עבודה שערכו המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה, יש לכך הוכחות. מסקירה שבוצעה על-ידי המועצה לצרכנות ומשרד הכלכלה והתעשיה עולה כי רמת מחירי המוצרים השונים (טואלטיקה, היגיינה, מזון יבש, תינוקות וניקיון) ברשתות הפארם הגדולות בישראל ממשיך להיות גבוה ביחס לרשתות שיווק המזון הגדולות. נתוני הדגימה מצביעים על פערים של כ-8% בסל הקניות בין רשתות הפארם לרשתות שיווק המזון הגדולות.
הסקירה ההשוואתית של המוצרים מסתמכת על מחירים מעודכנים לתאריך 23.11.17 בהתאם לנתונים שהעבירו הרשתות למאגר המחירים האינטרנטי. המחירים הופקו באמצעות פלטפורמת פרייסז. איסוף המחירים בוצע עבור 25 מוצרים שונים מקטגוריית הטואלטיקה תינוקות, ניקיון, היגיינה נשית ומזון יבש. המוצרים בסל ההשוואה הנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.
תמונת המצב שהתקבלה מממצאי הבדיקה העלתה פער ממוצע סל הקניות ברשתות הפארם גבוה ב-8% ממוצע סל הקניות ברשתות המזון, כאשר בין הסל הגבוה ברשתות הפארם (465 שקל) לנמוך ביותר ברשתות המזון (390 שקל) קיים פער של 19%!
מחירי סל הקניות ברשתות השונות:
רשתות הפארם:
ניו פארם עם סל הקניות הגבוה ביותר - 465 שקל
בסופר פארם סל הקניות עמד בבדיקה על 445 שקל
רשתות המזון:
רמי לוי עם סל הקניות הנמוך ביותר - 390 שקל
יינות ביתן - 395 שקל
יוחננוף - 406 שקל
מחסני השוק - 407 שקל
שופרסל דיל - 408 שקל
סאלח דבאח - 421 שקל
שוק העיר - 424 שקל
שופרסל שלי - 431 שקל
חצי חינם - 430 שקל
ויקטורי - 437 שקל
ומגה בעיר עם סל הקניות היקר ביותר מבין רשתות המזון - 453 שקל
דוגמאות לפערי מחירים במוצרים:
בסכיני הגילוח "שיק"- הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-54%
בדאודורנט "ליידי ספיד סטיק" הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-%78
במשחת השיניים "קולגייט טואטל" הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון הגיע ל-81%
במבה אסם 80 גרם - הפער בין רשתות הפארם לרשתות המזון מגיע ל-137%
קוביות וופל "פסק זמן" - הפער בין רשתות הפארם הגדולות לרשתות המזון מגיע ל-%28.
משרד הכלכלה בשיתוף הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן, המועצה לצרכנות ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שיגבילו את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול והגברת השקיפות במחירים לצרכנים.
עיקרי הצעדים:
- ב-1.7 נכנס לתוקף חוק שקיפות המחירים גם ברשתות הפארם- חובת דיווח מחירים. מפורסמים באתר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.
- ביטול הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים
- החוק להגבלת כוחם של יבואנים בלעדיים - עולה לקריאה ראשונה ביום שני ה-11.12.17.
- צו שקיפות מחירים - חובת הצגת השוואה בינלאומית ברשתות הקמעונאיות.
- הגדרת גופים עסקיים גדולים כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הם אינם מונופול-הרשות להגבלים עסקיים מקדמת תיקון לפיו תגביל גופים בעלי נתח שוק גדול אשר מנצלים את מעמדם.
- תמיכה באפליקציות להשוואת מחירים לטובת צרכנות נבונה- משרד הכלכלה בשיתוף פעולה עם הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן יתמכו באפליקציות שיעודדו השוואת מחירים בין הרשתות השונות.