שר התחבורה ישראל כ"ץ מסביר את החתימה החפוזה על תקנת הנסיעות השיתופיות, שתוארה כמחטף שנועד למנוע דיון בעניין. בראיון לוילנסקי וברדוגו ל
גלי צה"ל, הסביר כ"ץ: "חזרתי מארה"ב, הגיעה היועצת המשפטית של המשרד מלי סיטון, הגיעה מנכ"לית שחזרה מחופשת לידה.
"הביאו לי מסמך, הסבירו לי שיש גם חוק של חברת הכנסת
מרב מיכאלי בנוסח דומה, ושנאמר בוועדת שרים לחקיקה שהמשרד יכין תקנה שתייתר בעצם את הצעת החוק, והם הכינו אותה, הם עשו חישוב כלכלי, בדיקה משפטית להתיר את אותה תחבורה כמו ווייז ודברים כאלה, שבאמת תחבורה שיתופית ולא פעילות כלכלית מסחרית, במסווה של נסיעה ביחד, ובאיזון הזה חתמתי על הצעד הזה, שהוא באמת מאפשר להכניס גם ממד בנוסף של שיתופיות בנסיעה לעבודה, פעמיים ביום לעבודה, חזרה, 4 אנשים ברכב, עם מידתיות בנושאים האלה".
כזכור, ביום שני חתם כ"ץ על תקנה שעות ספורות אחרי דיון שהתקיים בוועדת המדע והטכנולוגיה בו התחייב נציג בכיר במשרדו להציג בתוך כמה שבועות תוכנית לתחבורה שיתופית. יו"ר הוועדה ח"כ
אורי מקלב אמר כי מדובר בזריית חול בעיני הציבור.
בתוך כך, החלה ועדת הכלכלה להכין לקריאה ראשונה את הצעת החוק לעידוד נסיעה שיתופית, של חברות הכנסת מרב מיכאלי ומירב בן-ארי. יו"ר הוועדה, ח"כ
איתן כבל, מתח על כך ביקורת קשה כבר בפתח הישיבה. "לא ברור לי כיצד תקנות שיש להן השפעה בסדר גודל כזה לא מובאות לאישור ועדת הכלכלה", אמר. הוא אף הודיע כי יפנה ליועמ"ש הכנסת
איל ינון, לבקש את חוות דעתו בעניין וכן לפנות באמצעותו ליועמ"ש לממשלה
אביחי מנדלבליט, לבחון האם התקנות נדרשות להגיע לאישור הוועדה. לביקורת שהשמיע הצטרפו חברי כנסת נוספים. בן-ארי אמרה כי "התקנות הובאו כנראה לאישור באישון לילה", וח"כ
יעקב פרי שאל האם השר מיהר כדי לחסל את אובר ואמר: "זה נראה כמו מחטף".
מיכאלי אמרה כי הצעת החוק שהגישה נועדה להסדיר נסיעה שיתופית - צוותאית ("קארפול") - ולא להסדיר את אובר או כל דבר אחר. לדבריה, "הרעיון הוא לצמצם עד כמה שניתן את מספר המכוניות ולהפחית גודש בכבישים, ולא לצרכי רווח, והתקנות הובאו רק משום שהוגשה הצעת החוק". בן-ארי אמרה: "התקנות מוזרות, לא ברור כיצד הן ייאכפו, למה שרק נוסע אחד ישלם? ואיך יבדקו שלא בוצעו שלוש נסיעות? אם רוצים להסדיר את התחבורה השיתופית, חייבים לבצע עבודה רצינית". פרי הוסיף כי צריך למחוק את האיסור על נסיעה לא-עירונית, שמוציא את העוקץ מהעניין, לדבריו.
ח"כ
יעקב אשר אמר כי
משרד התחבורה קבע עובדה ועשה חיבוק דב לעניין הזה. לדבריו, "התקנות רק יבלמו את הרעיון של נסיעה שיתופית ולא יעודדו. כדי לעשות את זה נכון המדינה תצטרך להכניס את היד לכיס, למדינה אין אומץ להתמודד עם העומס בתחבורה הציבורית ובכבישים, ועשו משהו רק כדי שיפסיקו עם הביקורת. נסיעה שיתופית היא חובה בישראל, אבל צריך לעשות את זה בצורה רצינית". ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי אם לא נעשה תחבורה שיתופית כמו שצריך, נישאר תקועים בפקק. ח"כ
יעל כהן-פארן אמרה: "אם המדינה לא תעשה משהו דרמטי נישאר תקועים בפקק אחד ארוך. צריך לקרוא לציבור להצטרף לקארפול".
"אעקוב אחריהם ואשים להם רגל"
יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר-אור, אמר כי כל עניין הפיקוח והביטוח נמצא בערפל, וצריך קודם כל לאפשר נסיעה שיתופית במוניות. הוא טען כי מדובר ב-30 אלף איש בענף שמפרנסים 100 אלף בני משפחה שעומדים לקחת להם את העבודה. באשר לביטוח איים בר-אור: "בלי ביטוח הם לא יוכלו לנסוע, כי אני אעקוב אחריהם ואשים להם רגל". יו"ר ארגון מוניות השירות, פריד אברהם, אמר: "אנחנו חוששים לפרנסה של עשרות אלפי נהגים שקנו מספר ירוק ב-243 אלף
שקל".
נציגת התאחדות הסטודנטים, מירב סלע, אמרה כי תופעת הצוותאית רחבה מאוד בקרב סטודנטים בערים, וצריך לאפשר להם לעשות את זה גם במרחב הבין-עירוני. נציג חברת ווייז, שמעון שמואלי, אמר כי החברה מברכת על התהליך ורוצה לוודא שהיא עושה משהו חוקי. לדבריו, כל תרבות הצוותאית בחיתוליה, בישראל ובעולם, "וצריך לוודא שהמגבלות לא יפגעו בה - המגבלה על נסיעה בתוך העיר מיותרת". נציג חברת מוביט, איתי גיל, אמר כי מקריאה ראשונית של התקנות עולה שנכון יותר היה לעשות זאת ללא הגבלת התשלום.
רכז תחבורה ציבורית באגף התקציבים באוצר, אסף וסרצוג, התייחס גם הוא למחיר ואמר כי המחיר שקבע משרד התחבורה מגביל ביחס למה שקיים כיום. הוא הוסיף: "לא צריך להקפיא את התקנות, אפשר לתקן את זה די מהר". מנגד, נציג הרשות להגבלים עסקיים, יונתן צוויקל, אמר כי החשש הוא שהצעת החוק והתקנות יקבעו את התחבורה הציבורית למצב הנוכחי שהוא לא אופטימלי.
סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הגיבה לטענות ואמרה כי עמדת הממשלה היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, ולא עידוד שימוש ברכב פרטי. היא הסבירה כי צוותאית היא נסיעה שמתבצעת ממילא, מבלי להוסיף כלי רכב על הכביש ולא למטרת רווח, וכל מה שחורג מזה יעלה את מספר כלי הרכב על הכביש. לדבריה, העבודה על התקנות החלה מאז הוגשה הצעת החוק על שולחן הכנסת והן לא הפתיעו איש. "לא מדובר במחטף", אמרה.
כאמור, היו"ר כבל הודיע בסיכום הישיבה כי יפנה ליועץ המשפטי. "אם נעשה את זה עקום שום דבר טוב לא יצא מהמהלך", סיכם היו"ר כבל.