|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מבקר המדינה יתלונן במשטרה בגין הפרת צו <br>

בצעד תקדימי: המבקר יגיש תלונה בגין הפרה של צו הגנה שניתן למבקר פנים ברשות מקומית הוועדה לביקורת תזרז התקנת תקנות להגנה על עצמאות המבקרים
10/01/2018  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
עמיחי שי [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

"גם כאשר אנו נותנים צווי הגנה זמניים או קבועים הם לא אחת מופרים". כך אומר עמיחי שי, יועץ המבקר לעניינים מיוחדים והאחראי על המאבק בשחיתות. הוא דיבר בדיון שקיימה (יום ד', 10.1.18) הוועדה לביקורת המדינה בנושא החשש להתנכלות ולפגיעה במעמדם של מבקרי הפנים בגופים השונים, ועל הדרכים להגן עליהם מפני תביעות השתקה. הדיון עסק באנומליה שבה המבוקר הראשי הוא גם מעסיקו של המבקר, במעמדם של מבקרי הפנים, ובהגנות שהם זקוקים להן על-מנת לעשות את עבודתם נאמנה ובלא מורא. הדיון התקיים לאחר שלאחרונה הגיש ראש המועצה המקומית מבשרת ציון תביעת דיבה נגד מבקרת הפנים במועצה.

שי לא ציין באיזה ראש רשות מדובר, אולם כרגע נמצאים רק שני מבקרי רשויות תחת צו הגנה, במבשרת ציון ובמועצה האזורית מרחבים. במבשרת מדובר בהליכים מתקדמים לצווי הגנה קבוע למבקרת אילנית גוהר.

"הפרה זו היא עבירה פלילית", אמר שי. "בהקשר זה, החלטנו כי משרד מבקר המדינה יגיש בעצמו תלונה בנושא זה לראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה - צעד תקדימי שלא נעשה מעולם. כמו-כן אנו שוקלים כי במקרים המתאימים משרד המבקר יקבע פיצויים לחושף שחיתויות באופן של חיוב אישי מטעם הגורם המתעמר. יושב-ראש הוועדה שלי יחימוביץ' אמרה כי זו אמירה מאוד דרמטית וצעד שלא ננקט בעבר, המוכיח כי מלאכת ההגנה נעשית כראוי.

יועץ המבקר ציין כי בשנת 2010 יצא דוח מבקר המדינה, אשר הצביע על חולשות המבקרים הפנימיים מול הדרג הנבחר. הדוח שהוגש הדגיש את הצורך בשמירה על עצמאותו של המבקר כמו גם על סביבת עבודה תומכת שתאפשר לו לבצע את עבודתו. "אנו רואים שההתנכלויות מהן סובלים המבקרים נעשות יותר ויותר מתוחכמות עם הזמן, והינן בעלות היבטים לא רק כלכליים, אלא גם נפשיים. כך למשל, הובאו לידיעתנו מספר מקרים בהם ראשי רשויות פנו לממונים על השכר בבקשה שיפתחו בבדיקה בעניין שכרם של המבקרים העובדים תחתם, בניסיון ברור להלך אימים", סיפר שי.

שי הוסיף כי כיום ישנם שני צווי הגנה זמניים, אשר ניתנו לאילנית גוהר, מבקרת הפנים בעירית מבשרת ציון, וליהודה רגב, מבקר הפנים במועצה האזורית מרחבים. בעניינה של גוהר אמר שי: "אין לנו סמכות להפסיק תביעת דיבה, אך ההליכים למתן צו הגנה קבוע מתקדמים. התעמרות דרך תביעות דיבה היא למעשה תביעת השתקה".


היו"ר יחימוביץ' אמרה: "מבקרי הפנים ברשויות המקומיות חשופים דרך קבע לפרקטיקות מסמרות שיער. הנה רשימה חלקית של אותן התנכלויות - כולן התרחשו במציאות: חרם, בידוד פסיכולוגי ומקצועי, איום בפיטורין, מעקב צמוד, מניעת השתתפות בהכשרות מקצועיות, הכפשות, פריצה למחשב, העמדה לדין משמעתי, הפחתות שכר, קיצוץ תקנים ותקציבים, עד כדי הגשת תביעות דיבה נגדם בשל דוחות שהגישו מתוקף תפקידם. מדובר בהתקפה על טוהר המידות, שלטון החוק, ועל שומרי הסף, שבמקרים רבים פשוט נרדפים על-ידי מי שהם מבקרים. זה קורה ברמה הלאומית אבל קורה גם בזעיר אנפין ברשויות המקומיות. האיומים, הפעלת הלחץ, הצרת הצעדים וההתעמרות - מזכירים לי מאוד את מה שחוות נפגעות ונפגעי תקיפה מינית.

"כשמבקר מתחיל לעשות את העבודה שלו - לפתע הוא עשוי להפוך בעיני ראש העיר, גם אם הוא עצמו מינה אותו - לאויב. זו פגיעה לא רק בשלטון החוק אלא גם בהגנה על האינטרס הציבורי: גם המבקר שקוע עד צוואר בחקירות ולא יכול לעשות את תפקידו, וגם הציבור מממן את ההגנות המפוקפקות על ראש הרשות, שעושה זאת על חשבון כספי הרשות".

היא סיפרה כי קיבלה פניות רבות לביטול הדיון - משפטיות ופוליטיות - לרבות מח"כים ממפלגתו של ראש הרשות במבשרת ציון.

בני אליהו, מבקר הפנים של עיריית טבריה: "בשנת 2006 ערכתי ביקורת גלויה על עניין שראש העירייה דאז התנגד לו. לאחר שלא הסכמתי להפסיק את הליך הביקורת הוא פרץ למחשב שלי, ועל בסיס החומר שמצא שם הגיש נגדי תביעה עם 113 סעיפים, נגדם הייתי צריך להתגונן בעצמי. השקעתי בהגנה המשפטית שלי 300 אלף ש"ח, מכספי האישי. מבקר המדינה לא התערב, כיוון שמרגע שהוגשה תביעה הוא לא יכול להעניק צו הגנה. ניסיתי להתריע מבעוד מועד על הגשת התביעה, אך הוצאת צו הגנה בטרם תוגש התביעה לא הסתייעה ומצאתי עצמי מול שוקת שבורה. היום אני בהליכים בבית הדין לעבודה להשבה של הכספי שהוצאתי על הגנתי המשפטית. גם הליכים אלה הם בעייתיים כי מדובר בכספי ציבור בהם השתמש ראש העיר כדי להתעמר בי התעמרות משפטית ועכשיו הקופה הציבורית צריכה להשיב גם את כספי ההגנה שאני השקעתי. אני מזהה את אותם דפוסי התעמרות שהופעלו כלפי במקרה שנבחן עכשיו בעיריית מבשרת. היום ראש עיר שרוצה לפתוח בהליך מול מבקר הפנים שלו יכול לעשות זאת מבחינת הדין המשמעתי הנהוג. זה משהו שיש לשנותו מהיסוד. לא יכול להיות שמבוקר ינהל הליך משמעת נגד המבקר שלו".

מירי גלס, מבקרת העיר שדרות: "עבדתי שנתיים וחצי תחת צו הגנה לאחר שראש העיר ניסה לפטר אותי ולמנות לתפקיד מישהו שיהיה לו יותר נוח איתו. ראש העיר סגר לי את המחשב, עקב ובלש אחרי, איים והתנכל לי. היום ראש העיר התחלף אך אנשי שלומו של ראש העיר הקודם עדיין נותרות בעירייה והם ממשיכים להתנכל לי".

עינב פרץ, יו"ר איגוד המבקרים ברשויות מקומיות: "מבקרי הפנים עובדים בקונפליקט מובנה. אנו מקבלים תקציב מהרשות ומבקרים אותה; בנוסף, אנו נמצאים במערכת פוליטית. בשביל לשמור על הביקורת כגוף עצמי אנו צריכים תקינה ותקציב שלא תלוי בהחלטה של הרשות. שר הפנים צריך להתקין תקנות לעניין הזה. כיום זה נתון לשיקול דעתו של ראש הרשות, והמבקרים נותרים חשופים להתעמרות בנושאים אלה. אזכיר שיחד עם התנועה לאיכות השלטון עתרנו נגד משרד הפנים להתקין את התקנות. הייתה מחיקה של העתירה בתנאי שמשרד הפנים יתקין את התקנות; לצערנו, זה עדיין לא קרה. הצעה נוספת של האיגוד היא ליטול מראש הרשות את הסמכות להגיש תובענה וקובלנה נגד מבקר הפנים. צריכה להיות ועדה עצמאית מטעם משרד הפנים שתהיה אמונה על הגשת קובלנות נגד מבקרי הפנים, ושזה לא יהיה בידיים של ראש הרשות".

תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה לביקורת המדינה: "חוק הסיוע המשפטי תוקן, כך שמבקר פנים יוכל לקבל סיוע משפטי מהמדינה בהגנה מול תביעות שמנהל נגדו ראש העירייה, וזאת בלי להיזקק למבחני הכנסה. הדין המשמעתי זו סיטואציה ייחודית ברשות המקומית. נזכיר שהדין המשמעתי ברשות המדינה הוא על-ידי הנציבות ולא בתוך המשרדים עצמם, ובהחלט ראוי לשקול להוציא את הדין המשמעתי נגד מבקרי פנים מהרשות המקומית לוועדה עצמאית. בנושא התקנות - אכן הוגשה טיוטת תקנות. יו"ר הוועדה הקודמת, קארין אלהרר, סירבה להביא אותן לשולחן הדיונים, ובצדק, כיוון שאפילו לא היו ראויות למו"מ. משרד הפנים מתמהמה בעניין והוועדה צריכה להתריע ולקדם את העניין. בנושא תביעות השתקה - תביעות דיבה משמשות כלי להשתקה של גורמים רבים מעורבים. בתי משפט מתחילים להתייחס לזה ולתת מענה בפסיקת פיצויים לדוגמה כשהתביעה חסרת בסיס. יש לקיים בישיבה הנוספת דיון עם משרד הפנים כגורם מאסדר, כי היום הוא יושב על הגדר והיה ראוי שגם הם יהיו מעורבים בנושא".

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד): "מבקרי הפנים אינם יכולים להיות מעל החוק. הם אינם רשאים להוציא דיבה., מחובתנו להעניק להם סוג של הגנה בעיקר מההוצאות הכלכליות שיגרמו להם מעבודתם. אם למבקר היה ביטוח שיאפשר מימון תביעה, אזי המבקר לא היה צריך לחשוש לומר את דברו. הזכות לנבחר הציבור צריכה להישמר. אי-אפשר לתת לחסינות למבקר לומר מה שהא רוצה. צריכה להיות הגנה לפחות ביטוחית. במבשרת, מהנתונים שקבלתי. יש צעד מסוים שבחר ראש המועצה לעשות מהתחושה ששמו הטוב נפגע".

ח"כ חיים ילין (יש עתיד): "כראש רשות, ביקורת פנים ופניות ציבור כלים חשובים בתנאי שראש הרשות לא מפחד מביקורת ומבין שהיא תקדם אותו ואת הרשות. ברוב הרשויות כך זה עובד. לא צריך לפחד. ברגע שמתחילים לפחד מתגוננים. חייב להיות מישהו שיבקר את המבקר".

ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני): "אנחנו שומעים שזו עבודה עם סיכון גבוה. זה לא הגיוני שאיש לא מגן עליהם. המועצה ממנה וקובעת את השכר של המבקרים, אמור להיות 90 אחוז משכר מנכ"ל יש בעיתיות גדולה ביותר. צריכים להיות עובדים של משרד מבקר המדינה".

יחימוביץ' דרשה ממשרד הפנים לדווח לוועדה בתוך שבוע היכן עומדת התקנת התקנות בכל הנוגע לתקציבה של לשכת מבקר הפנים ברשות ולתקניה. בנוסף, משרד הפנים מתבקש לספק לוועדה בתוך חודש את חוות דעתו בעניין תלונות משמעת נגד המבקרים - "שהן כר פורה להתעמרות במבקר, לאיום עליו ועל עצמאותו, ולהצרת צעדיו".

תאריך:  10/01/2018   |   עודכן:  10/01/2018
עידן יוסף
+הסיעות עושות בכספי המימון כבתוך שלהן
16:01 10/01/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
המימון השוטף משמש לכיסוי גרעונות מתקופת הבחירות במקום לפעילות השגרתית ולקשר עם הציבור  ▪  קנס של 350,000 שקל לליכוד בשל אי-רישום ה"ליכודיאדה" כתרומה
(תועלת לסיעה מה"ליכודיאדה" [צילום: רבקין פנטון, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבקר המדינה יתלונן במשטרה בגין הפרת צו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לורשן
11/01/18 11:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור פונה לציבור על-מנת לקבל את התייחסותו לנושא איכות הנסיעה והשירות בתחבורה הציבורית בישראל. זאת לצורך דוח ביקורת בנושא זה שיתפרסם במהלך שנת 2018.
19/12/2017  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה, יוסף שפירא, קורא לשמור על שוויון הזדמנויות והעדר משוא פנים במינוי דירקטורים בחברות הממשלתיות, "תוך ניתוק הבחירה משיקולים בלתי ענייניים ומהקשרים פוליטיים, לרבות אינטרסים פוליטיים-מפלגתיים כפי שנעשה בעבר, שבסופו של דבר פוגעים בתפקוד החברות הממשלתיות, ובמשתמע באינטרס הציבורי". הדברים אמורים בדוח שמפרסם שפירא (6.12.17) על מינוי הדירקטורים.
06/12/2017  |  איתמר לוין  |   חדשות
לא ניתן להתעלם מהמצב הקשה אליו נקלענו. דומה שמאז קום המדינה לא זכור מצב בו הממשלה מנסה בכל כוחה להחליש ולקעקע את מוסדות המדינה בחברה הישראלית בפרט הרשויות האכיפה ובהם בתי המשפט, לרבות בית המשפט העליון, נשיא המדינה, מבקר המדינה, הצבא, והתקשורת, מבלי להבין כלל שהמוסדות הללו נוסדו כדי להגן ולאזן את כוחה של הממשלה בישראל. מוסדות אלו פועלים למען המדינה ואזרחיה. מי שישלם את מחיר הפגיעה וחלשתם יהיה בסופו של דבר האזרח, כלומר כולנו.
מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם באחרונה שני דוחות שצריכים להדאיג אותנו: האחד עוסק בהיערכות המדינה מפני האיומים שמביאים אתם הרחפנים, והשני בסיכוני סייבר ברשויות המקומיות, כחלק מדוח כולל על הנעשה בהן. בדוח החריף הזה, שפורסם השבוע, התריע המבקר על העדר אבטחה מספקת של מאגרי המידע הרבים הנצברים ברשויות - מחיישנים, מסמארטפונים ומאמצעים נוספים, ועל כך שאותם מאגרים חשופים למתקפות מקוונות.
26/11/2017  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
גם אחרי 27 שנים בעיתונות, מתברר שיש דברים ודיבורים שיכולים להפתיע את הח"מ - ובמיוחד כאשר הם באים בכתב, לעיתים בבתי המשפט, וכאשר אין המדובר בפליטות פה. כמה דוגמאות מהשבוע האחרון
24/11/2017  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il