|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

התוכנית הכלכלית לשנת 2019

התקציב אושר פה אחד בממשלה

ברפורמות הנכללות בתקציב הדו-שנתי של חצי טריליון שקל: צמצום מספר משרדי הממשלה; תוכנית הסיעוד הלאומית; הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה; מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור; הוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים
12/01/2018  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תקציב המדינה   |   תגובות
נתניהו וכחלון. ישיבה מרתונית [צילום: אלכס קולומויסקי]

תקציב המדינה ב-2019 יעמוד על 397.3 מיליארד ש"ח, תקציב החינוך יעמוד על כ-60 מיליארד ש"ח תקציב הבריאות על כ-38 מיליארד ש"ח, תקציב הרווחה וניצולי השואה על כ-13 מיליארד ש"ח, קצבאות הנכות על כ-2 מיליארד ש"ח, ותקציב משרד הביטחון על כ-63 מיליארד ש"ח. בשנת 2019 יעמוד הגירעון על %2.9 מהתוצר, ובשנת 2020 על 2.5% מהתוצר.

בין הרפורמות הנכללות במסגרת התקציב: צמצום מספר משרדי הממשלה; תוכנית הסיעוד הלאומית; הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה; מעבר מבנק לבנק בלחיצת כפתור; הוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים; קיצור שבוע העבודה; הרפורמה לקיצור החופשות; צמצום מספר משרדי הממשלה; צמצום השימוש במזומן; הגדלת היצע הדיור ועידוד השתלבות בשוק העבודה באמצעות מתן מענקי עבודה.

בשנים 2019-2014 נרשם גידול בתקציב החינוך של 38% (16.6 מיליארד ש"ח), בתקציב הבריאות חל גידול של 60% (14.1 מיליארד ש"ח), בביטוח הלאומי נצפה גידול של 37% (12.95 מיליארד ש"ח), בתקציב לניצולי השואה עלייה של 41% (1.4 מיליארד ש"ח) ובתקציב הביטחון גידול של 37% (15.4 מיליארד ש"ח).

הצעות החוק שאושרו כחלק מהתוכנית הכלכלית:

1. יוקר המחיה


  • תוכנית נטו חופשות לקיצור החופשות בבתי הספר - התוכנית נועדה לצמצם את הפער בין ימי חופשת ההורים לבין ימי חופשות התלמידים. במסגרת התוכנית בימי חופשות חנוכה ופסח ייהנו התלמידים מחמישה ימי פעילות חינוכית. התוכנית החדשה היא תוכנית משלימה למהלך כולל שמובילים משרדי האוצר והחינוך במטרה להקל על נטל תשלומי ההורים, וכדי להרחיב את הסל החינוכי שמעניק המשרד גם בשעות הבלתי פורמליות.
  • סבסוד צהרונים - במסגרת תוכנית נטו משפחה, הוחלט על סבסוד צהרונים ברחבי הארץ. הממשלה אישרה את הארכת התוכנית עד סוף שנת הלימודים התשע"ט. המסגרות מספקות העשרה לימודית ופעילות העשרה חברתית וחינוכית, מתן סיוע בהכנת שיעורי בית וארוחה חמה ומזינה.
  • קיצור שבוע העבודה במשק - שבוע העבודה יקוצר ל-42 שעות, זאת כדי לשפר את האיזון בין עבודה לשעות הפנאי של העובד בחיק משפחתו. על-פי ההסכמות, קיצור שבוע העבודה יבוצע ללא הפחתה בשכר, וממועד כניסת השינוי לתוקף, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות לחודש עבודה, במקום 186 כיום. משמעות המהלך היא העלאת התעריף השעתי לעובדים, והגדלת ערך השעה לעובדים המשתכרים משכר המינימום.
  • מעבר בין בנק לבנק בלחיצת כפתור - במטרה לקדם את התחרות בשוק הבנקאות בישראל הוחלט על הסרת חסמי מעבר של לקוחות בין בנקים בלחיצת כפתור בלבד. זאת, באמצעות ביטול הביורוקרטיה המתישה הנדרשת בתהליך של מעבר לבנק חדש. התוכנית קובעת כי במסגרת מעבר לבנק חדש יועברו כל הוראות הקבע מול המוטבים השונים, ביטול כרטיסי האשראי, יוחלפו שיקים ששולמו מראש, תימסר הודעה למעסיק על שינוי החשבון ועוד. המהלך מבוסס על מנגנון טכנולוגי של "עקוב אחרי", שיקשר בין חשבון הבנק הישן של הלקוח לחדש. הלקוח יצטרך רק לבצע פעולות פשוטות שמסתכמות בפנייה לבנק החדש ויידוע שלו בדבר מספר חשבון הבנק הישן.
  • הסרת חסמים בייבוא אישי כאמצעי להפחתת יוקר מחייה - כחלק ממדיניות הממשלה להורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה, צעד זה נועד להסיר חסמים קיימים ליבוא האישי המהווה ערוץ להגברת התחרותיות והפחתת המחירים בשווקים ריכוזיים. צעדים אלה מבוססים על עבודת ועדת היגוי שעסקה בחודשים האחרונים בבחינת החסמים ביבוא אישי, וההצעות לפתרונם, במטרה להגביר את התחרות באמצעות היבוא האישי ולהוביל להפחתת יוקר המחיה. בין הצעדים בהחלטה שאושרה על-ידי הממשלה, נכללים קביעת כלל אחיד ודאי וברור לכמויות הניתנות לייבוא ביבוא אישי, יישום רפורמות משמעותיות במשרדי הממשלה השונים לטובת צמצום דרישות רגולטוריות לייבוא אישי, כדוגמת ביטול הצורך בקבלת אישור לייבוא מוצרי תקשורת אלחוטיים רבים, וכן יצירת מערכת שקופה, מקיפה ונהירה לצרכן שתספק לו את כלל המידע הרלוונטי לייבוא אישי.
  • הסרת חסמים לייבוא מוצרי תקשורת - כחלק ממדיניות הממשלה להפחתת נטל האסדרה על המגזר העסקי, על-מנת להגביר את התחרות למען הורדת יוקר המחיה בתחום מוצרי הצריכה, אושרה היום רפורמה מקיפה בהליך ייבוא מסחרי של מוצרי תקשורת אלחוטיים. במצב הקיים האסדרה של משרד התקשורת מאופיינת בנטל רגולטורי רב, אשר חורג מהנהוג במדינות המפותחות. כך, עבור ייבוא של מוצר תקשורת אלחוטי כמו מחשב נייד, טאבלטים, נתבים (ראוטרים) וכדומה, נדרש קבלת אישור משרד התקשורת טרום הייבוא עבור כל דגם מוצר. הליך זה אורך תקופה ממושכת, דבר אשר מביא להשתת עלויות גבוהות על היבואנים, שמושתות בהמשך על הצרכן. במסגרת הצעדים, יוקם צוות לבחינת כלל המוצרים שחייבים היום בקבלת אישור משרד התקשורת, על-מנת לפטור כמה שיותר מוצרי צריכה מהצורך בכך. לגבי יתרת המוצרים, במסגרת המודל הרגולטורי החדש, יבואנים יוכלו לקבל את האישור לייבוא מוצר באופן אוטומטי ומקוון, בכפוף לכך שיגישו הצהרה על עמידת המוצר בדרישות הטכניות של המוצר ושקיימים בידיהם מסמכים המעידים על כך. לצד זאת, יוגברו סמכויות האכיפה של משרד התקשורת על-מנת לוודא שלא ייגרמו הפרעות לספקטרום תדרי הרדיו במדינה. הצעדים הללו צפויים להפחית באופן משמעותית את העלויות העודפות בהליך הייבוא של מוצרי תקשורת אלחוטיים ובכך להביא להפחתת יוקר המחיה. החיסכון המשקי המוערך לאור השינוי המוצע הינו של מאות מיליוני ש"ח בשנה.
  • הגברת התחרות בשוק הטלוויזיה - מטרת הרפורמה היא לצמצם בצורה משמעותית את האסדרה בשוק הטלוויזיה כך שזו תתמוך בתחרות בשוק ותוביל להורדת מחירים לצרכן. האסדרה על שוק הטלוויזיה מחולקת כיום בין מועצת הכבלים והלווין, המפקחת על חברות הכבלים והלווין ומועצת הרשות השנייה המפקחת על שידורי הערוצים המסחריים. כיום, הוראות המועצות נשענות על חקיקה ארכאית המטילה אסדרה הדוקה על שוק זה. עם השינויים הטכנולוגיים ופתיחת השוק לתחרות, נדרש להתאים את האסדרה כך שזו תאפשר כניסת שחקנים לשוק תוך יצירת מגרש המשחקים מאוזן כך שכל השחקנים יוכלו להתחרות.
  • הקמת מוסד ליישוב סכסוכים בין חברות הביטוח למבוטחים - מערכת היחסים שבין מבוטח שמבקש למצות את זכויותיו אל מול חברת ביטוח אינה סימטרית הן מבחינת איתנותו הפיננסית והן מבחינת פערי הידע הקיימים בין הצדדים. לצורך יישוב הסכסוכים בין חברת הביטוח לבין המבוטח תוקם מערכת ליישוב סכסוכים שתאפשר מתן טיפול הוגן, יעיל וענייני למבוטחים ולשם הפחתת העומס המוטל על בתי המשפט.
  • הקמת סביבת ניסוי לחברות טכנולוגיה פיננסיות - על-מנת להקל על חברות פינטק לפעול ולהציע את המוצרים שלהן בשוק הישראלי, יוקם צוות בין-משרדית שיבחן יצירת סביבה מאסדרת מקלה המותאמת לחברות שעושות שימוש בטכנולוגיות חדשניות, לצורך אספקת מוצרים ושירותים פיננסיים לצרכן הישראלי במגוון תחומים, כגון: אשראי, תשלומים, סליקה ואמצעי תשלום ניהול השקעות, ניהול פיננסי, שירותים בנקאיים וביטוח.

2. צמצום פערים

  • תוכנית סיעוד לאומית - במטרה להרחיב, לשפר ולייעל את שירותי הסיעוד הניתנים לקשישים אישרה הממשלה את תוכנית הסיעוד הלאומית. התוכנית תיכנס לתוקף כבר במהלך שנת 2018 ותכלול הגדלה משמעותית של שעות הסיעוד הניתנות לקשישים בביתם, הכנסת טיפולי שיניים לקשישים במסגרת סל הבריאות, הגברת המעורבות של קופות החולים בשיקום וטיפול הקשישים הסיעודיים בביתם והקלת נטל הביורוקרטיה.
  • הרפורמה להוזלת מחירי הניתוחים הפרטיים - על-מנת לצמצם את ההוצאה של משקי הבית על ניתוחים, להקל על יוקר המחיה ולחזק את מערכת הבריאות הציבורית, אישרה הממשלה החלת פיקוח על מחירי ניתוחים במערכת הבריאות הפרטית, כך שבשלב הראשון יתבקשו דיווחים על מחירים ורווחיות של הניתוחים בתחום, ולאחר מכן, ייבחן הצורך בקביעת מחירים מרביים לניתוחים פרטיים.
  • עידוד תעסוקה בקרב משפחות שבראשן הורה עצמאי - במשפחה חד-הורית יכולת ההשתכרות מוגבלת למפרנס אחד, ולכן רמת ההכנסה נמוכה יותר מזו של משפחה שבה שני הורים עובדים. על כן, מוצע להקצות תוספת לתקציב ההתאמות אשר יוקצו לטובת תוכניות לעידוד תעסוקה עבור אוכלוסיית ההורים העצמאיים. תוכניות אלו יכול שיכללו בין השאר מבחני תמיכה לעמותות וגופים הפועלים למען אוכלוסיית המשפחות החד-הוריות, לרבות שימוש באג"ח חברתי, והקלות בקריטריונים בקורסים להכשרה מקצועית במשרד הכלכלה והתעשיה.
  • הגדלת ההכנסה הפנויה של הורים עובדים באמצעות הרחבת מענק העבודה - מענק העבודה מהווה סיוע להורים עובדים שמשתכרים ברמות השכר הנמוכות במשק, תוך יצירת תמריצים חיוביים ותנאים כלכליים להשתלבות מלאה שלהם בשוק התעסוקה. במסגרת התוכנית, יגדל המענק לאב עובד ב-50%. בנוסף, לצורך עידוד תעסוקה מלאה של בני הזוג ככלי מרכזי לצמצום העוני, להגדיל את המענק של בני זוג עובדים ב-30%, במידה ובן הזוג הועסק בשכר של לפחות 3,540 ש"ח. לבסוף, כיום גובה השכר החודשי שמזכה במענק עבודה המרבי עומד על 4,780 שקלים. מוצע להגדיל את גובה השכר המזכה במענק המקסימלי ל-5,000 שקלים על-מנת להגדיל את מספר הזכאים למענק עבודה מלא.

3. הגברת התחרות והצמיחה במשק

  • תוכנית "נטו תעשיה" - חיזוק כושר התחרות של התעשיה הישראלית - במסגרת התוכנית יוקצה סכום כולל של 1.15 מיליארד שקלים להגברת כושר התחרות של התעשיה המקומית ובפרט התעשיה הקטנה והבינונית, והעלאת רמת פריון העבודה במשק והפחתת נטל האסדרה על המגזר העסקי. המשאבים יוקצו לקידום הטמעת טכנולוגיות ייצור מתקדמות בתעשיה על-ידי עידוד מחקר ופיתוח בתעשיה, אימוץ טכנולוגיות מתקדמות קיימות, קידום הכשרת כוח אדם מיומן עבור המשק בכלל והתעשיה בפרט, וקידום התעשיה הקטנה והבינונית, הגברת פריון העבודה והייצוא של המגזר התעשייתי.
  • רפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית - הרפורמה במערכת ההשכלה הטכנולוגית, שהוסכמה עם פורום המכללות הטכנולוגיות בישראל, תאפשר העלאה משמעותית ברמת ההכשרה הטכנולוגית בישראל בהתאם לצרכי המשק, ותאפשר למכללות הטכנולוגיות לגדול מעבר להיקף הקיים וליהנות מתקציב מוגדל שיאפשר להן לממש את הפוטנציאל הלא ממומש הגלום בהשכלה הטכנולוגית. יתר על כן, הרפורמה מחזקת באופן משמעותי את הרגולטור המפקח על המכללות הטכנולוגיות לשם הבטחת איכות ורלוונטיות תוכניות הלימוד, וקובעת מסלול לימודים מרובד על-מנת לאפשר התאמה טובה יותר של הלימודים לשוק התעסוקה ולרווחת הסטודנטים.
  • האצת פריסת רשת חלוקת הגז הטבעי, ועידוד תחרות במשק הדלק והתקנת מתקנים סולאריים - על-מנת לקדם את המעבר לשימוש בגז טבעי, הוחלט להקצות משאבים להאצת פרישת רשת החלוקה. בנוסף, יוקמו מספר צוותי עבודה לבחון הקלות אסדרה לפרישת רשת החלוקה ולחיבור המגזר הביתי לגז טבעי. עוד במסגרת החלטה זו, יוגדל הפטור מהיטל השבחה על מתקנים סולאריים עד 6,000 מ"ר וזאת לעומת 200 מ"ר בפטור הקיים. צעד זה צפוי להוות תמריץ משמעותי לעידוד ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות כחלק מצעדי הממשלה בתחום.
  • הקמת רשויות תחבורה ציבורית מטרופוליניות במטרופולין ירושלים ובמטרופולין בבאר שבע - רשויות מטרופוליניות לתחבורה יוקמו בחוק ויהיו אחראיות על ניהול התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה בתחומי המטרופולין. הפעלת התחבורה הציבורית באמצעות רשות מטרופוליניות הינה המודל הנפוץ ביותר בקרב מטרופולינים במדינות ה-OECD, והיא מאפשרת לתת מענה איכותי ובר-קיימא לקשיים העומדים לפתחה של מדינת ישראל בהרחבת השימוש בתחבורה הציבורית ופיתוח תשתיות ואמצעים משלימים נדרשים. המודל המוצע, מאפשר את שימור סמכותו של משרד התחבורה לקביעת מדיניות תחבורה ציבורית והובלת מיזמי תשתיות משמעותיים, ובמקביל, ריכוז הטיפול בהיבטי תחבורה ציבורית מטרופוליניים בידי הרשויות המטרופוליניות, כגוף מקצועי שמכיר היטב את צרכי המטרופולין, תוך שיינתנו לו סמכויות מתאימות.
  • צמצום נזקי הגודש ועידוד נסיעה ברכבים מרובי נוסעים - הממשלה תתעדף התניידות לא ממונעת, תחבורה ציבורית ונסיעה שיתופית על פני תחבורה פרטית. מוצע לעשות שימוש בכלים כלכליים וטכנולוגיים מיטביים שנוסו בהצלחה בארץ ובעולם וביניהם: עידוד נסיעה ברכבים מרובי נוסעים ע"י פתיחת נתיבי תחבורה ציבורית לנסיעת רכבים מרובי נוסעים תוך שימוש באמצעי אכיפה טכנולוגיים הנהוגים בעולם. יישום ניסוי נעים לירוק (ניסוי שביסס שינוי התנהגותי בקרב נהגים שקיבלו תמרוץ כלכלי במידה והפחיתו השימוש ברכב פרטי בשעות העומס באזורי הגודש. לצד זאת, קידום פוליסות ביטוח לפי שימוש המעודדות שימוש מצומצם ברכב פרטי (pay as you drive).
  • מתן ודאות לתקציב הספורט באמצעות ניתוק התלות בהימורים והמשך הסדרה וייעול שוק של ההימורים החוקיים - במטרה להעניק ודאות לתקציב הספורט הוחלט לנתק את התלות שלו ברווחי ההימורים. לאור שיוך רווחי המועצה להסדר הימורים בספורט למשרד התרבות והספורט יוגדל תקציב המשרד בכדי להקצות לענפי הספורט את הכלים הדרושים להעצמתו. ניתוק רווחי ההימורים מהקצאתו לענפי הספורט יאפשר לממשלה ליישם את מדיניותה בשוק ההימורים החוקיים.
  • טיוב הליך רישוי עסקים - על-מנת להתמודד עם החשש שרשות מקומית תמנע באמצעות מנגנון רישוי עסקים את הקמתו של עסק שיש לו חשיבות לאומית, יש צורך, במקרים מסוימים, להעביר את סמכות הרישוי של הרשות המקומית, למשרד הפנים. במטרה לשמור על מנגנון המיועד למקרי קיצון בלבד, תידרש הכרזה של הממשלה על כל עסק בעל חשיבות לאומית, בכדי שרישויו יתבצע באמצעות משרד הפנים. הכרזה זו תינתן רק לאחר המלצה של צוות מנכ"לים, שיורכב ממנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד הפנים, אשר קבעו כי העסק המדובר הינו בעל חשיבות לאומית, וכן כי קיימת הצדקה בנסיבות העניין לכך שהרישוי להם יעשה על-ידי משרד הפנים.
  • מערך האסדרה ברשות הכבאות וההצלה - תיקון לחוק רישוי עסקים וחוק רשות הכבאות וההצלה. רשות הכבאות וההצלה קובעת דרישות בטיחות אש במאות אלפי נכסים במדינת ישראל. דרישות הבטיחות מתמקדות במספר תחומים עיקריים: עסקים טעוני רישוי, נכסים שאינם טעוני רישוי (בתי ספר, בתי חולים, תחנות משטרה, משרדי ממשלה, בסיסי צה"ל וכדומה) ובנייני מגורים. על-פי ההצעה תוקם ועדה לבטיחות באש שתהיה אחראית על האינטרס הציבורי המאזן בין שיקולים בטיחותיים לשיקולים נוספים, באמצעות אימוץ תקני בטיחות אש בינלאומיים והתאמתם לישראל ותוך הפחתת הסיכונים לנזק כתוצאה משריפות מחד ובחינת התועלת בדרישות מאידך. הוועדה תמליץ ותייעץ על אימוץ דרישות המניעה לנציב הכבאות, לשר לביטחון הפנים ולשר האוצר. הוועדה תביא להגברת השקיפות ותוביל להעלאת הרמה המקצועית בבטיחות אש.

4. ייעול המגזר הציבורי

  • מדיניות הממשלה בנושא העסקת עובדים זרים בהיי-טק - מוצע להקל על העסקתם של מומחים זרים בענף הטכנולוגיה העילית, על-ידי קביעה כי גם הבאת מומחים זרים לתקופה של עד שנה תיעשה לפי הנוהל המקוצר, בשינויים המחויבים. כמו-כן, רישיון השהייה והעבודה של עובדים כאמור יוארך באופן מהיר מדי שנה, וזאת עד לתקופה של עד 63 חודשים, למעט במקרים בהם יימצא שאין מקום להארכה. מוצע לייעל את המנגנון למתן היתרי העסקה לעובדים בעלי ידע בטכנולוגיה באופן שיקנה ודאות למציעים הפוטנציאליים בטרם הגשת הצעתם במכרז, בפרויקטים שמתבצעים בהתאם לחוק חובת המכרזים, ויבטיחו את העסקת העובדים הזרים רק כאשר הדבר הכרחי לביצוע הפרויקט, כדי לעודד תעסוקת עובדים ישראלים. עדיין תידרש הסכמת משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, רשות האוכלוסין וההגירה ואגף התקציבים במשרד האוצר, בפרויקטים שמתבצעים מכוח חוק חובת מכרזים ובמיזמים אחרים, ולא יידרש אישור השרים.
  • שיפור טוהר המידות בשלטון המקומי - שינוי הרכבה ותפקידה של ועדת המכרזים ברשויות המקומיות באופן שיידמה לדין החל בשלטון המרכזי. ועדת המכרזים בשלטון המקומי מורכבת מגורמים פוליטיים. בהינתן כי ההחלטות המובאות לפתחן של ועדות מכרזים צריכות להתבסס על שיקולים מקצועיים בלבד ובמטרה שחברי המועצה לא יהיו נתונים לשיקולים וללחצים פוליטיים ומניגודי עניינים, מוצע כי ועדת מכרזים בשלטון המקומי תכלול גורמים מקצועיים רלוונטיים.
  • שיפור בהליכי בחינות ומכרזים לכוח אדם בשירות המדינה - מטרת החלטה זו הינה לשפר ולייעל את תהליכי הבחינות והמכרזים לכוח אדם בשירות המדינה, כך שהמשרדים השונים יקבלו בעלי תפקידים מתאימים עבור תפקידים פנויים מהר ככל האפשר. לדוגמה: הבחינה הקוגניטיבית הממוחשבת במכרזי כוח אדם והסינון לפי תנאי הסף ייערכו במקביל, ובמקביל גם יימשך פרסום המכרז, כך שאדם שהגיש מועמדות לפני המועד האחרון יוכל להתחיל בהליך המיון. בנוסף, יוחל פיילוט במשרדי האוצר, האנרגיה והמשפטים לשלב ב' בהליך המיון, שייתן משקל רב יותר למשרד המגייס בבחירת המועמד. זאת, על-מנת לייצר התאמה טובה יותר לצרכי המשרד.
  • צמצום מספר משרדי הממשלה - במטרה לתמוך במאמצי הממשלה בביצוע התאמות לשם התכנסות למסגרות התקציב לשנת 2019 ולשם עמידה במסגרות הפיסקאליות, מיום כינונה של הממשלה הבאה יצומצם מספר משרדי הממשלה ל-17 משרדים.
  • העברת פארק אריאל שרון לאחת הרשויות הגובלות בפארק - מטרת ההחלטה להביא לפיתוח אחד המרחבים החשובים ביותר בגוש-דן, תוך שימור אופיו כפארק עירוני הכולל טבע ושבילי אופניים. לשם כך יוקם צוות משותף למשרדי האוצר, הפנים והגנת הסביבה שעתיד לבחון את העברת השטח הגלילי לשיוך מוניציפלי וניהולי לאחת הערים הסמוכות לפארק.
5. הגדלת היצע הדיור

  • עירוב שימושים - מתן אפשרות לבניית דיור להשכרה, מעונות יום ומעונות סטודנטים במתחמי תעסוקה לצורך המשך יישום מדיניות הממשלה לייעול התהליכים בתחום התכנון והבנייה, מוצע לאפשר עירוב שימושים של מבני ציבור באזורי תעסוקה ומגורים, לקצר את הליכי הוצאת היתרי בנייה ושינוי מערך התמריצים בעבודות הפיתוח לתוכניות למגורים. בנוסף תינתן אפשרות לשלב מוסדות ציבור וגני ילדים בבנייני מגורים ומסחר בדומה לנהוג בערים מובילות בעולם.
  • ייעול הליכי הוצאת היתרי בנייה לתשתיות לאומיות - במטרה לקצר את משך זמן הבנייה בנדרש ולצמצם ככל הניתן את הביורוקרטיה הקיימת.

6. צמצום ההון השחור

  • צמצום השימוש במזומן ועידוד אמצעי תשלום דיגיטליים - במטרה לצמצם את היקף הכלכלה השחורה בישראל, המוערך בכ-22% מתוצר המקומי הגולמי, מוצע להגביל את תקרת השימוש במזומן. התוכנית תחולק לשני שלבים כשבשלב הראשון במגזר העסקי יהיה ניתן לבצע עסקות בהיקף של-8,000 ש"ח במקום 10,000 ש"ח ובמגזר הפרטי ב-25,000 ש"ח במקום ב-50,000 ש"ח. בשלב השני במגזר העסקי יהיה ניתן לבצע עסקות ב-5,000 ש"ח ובמגזר הפרטי ב-12,500 ש"ח במקום ב-15,000 ש"ח. הנזק למשק ולחברה בישראל מקיומה של כלכלה שחורה אינו מסתכם בפגיעה בהכנסות ממיסים, שכן הכלכלה השחורה פוגעת בלכידות החברתית ובחוסן הלאומי ומערערת את לגיטימיות שלטון החוק וסדרי הממשל, פוגעת בשוויון בכלל, ובשוויון בחלוקת הנטל האזרחי בפרט. לאור ההשפעה הרבה של השימוש במזומן על הכלכלה השחורה. ישנה חשיבות בצמצום הכלכלה על-מנת להגדיל את הצמיחה, לקדם את התחרותיות בכלכלה, להקטין את היקף הפשיעה הכלכלית והפשיעה הביטחונית, להקטין את נטל המס על אזרחי המדינה.
  • קידום מסילת רכבת נוספת באיילון - הקמת מסילת רכבת כבדה נוספת בפרוזדור איילון שתתמודד עם הגידול הצפוי בכמות הנוסעים ברכבת ישראל במעבר צה"ל הצפוי לנגב. על-מנת להקים את המסילה הרביעית, קיים תנאי הכרחי והוא יצירת שטחי הצפה שיהוו פתרון ניקוז לנחל איילון על בסיס שטחים המצויים בחלקם בשטח מקרקעי בית הספר מקווה ישראל (בהתאם לתוכנית המתאר המאושרת). נוסף לשטחי ההצפה שאינם דורשים הפקעה, נדרש להפקיע שטח בהיקף של כ-60 דונם חקלאיים עבור שטח המסילה החדשה. על-מנת לאפשר את קידום התוכנית, נדרש לבצע שינויי חקיקה המובאים במסגרת חוק ההסדרים.
  • ניהול ביקושים במערכת המשפט - במטרה להבטיח שמערכת המשפט תהיה נגישה יותר עבור אלו שזקוקים לשירותיה ושהנושאים בהם היא דנה הולמים את היכולות והערכים המוספים הייחודיים שלה. ניהול ביקושים יגרום לחלק מסכסוכים הנידונים כיום במערכת בתי המשפט להתיישב במנגנונים אלטרנטיביים ליישוב סכסוכים. לדוגמה: בוררות, גישור וערכאות מנהליות. בנוסף, המלצה להקמת צוות בין-משרדי שיבחן העברה של חלק מהעבירות הנדונות היום בבית המשפט לתעבורה לבחינה בפני גורם מנהלי.

שר האוצר, משה כחלון: "תקציב 2019 הוא תקציב חברתי שממוקד בהצמחת המשק הישראלי וחיזוק הכלכלה. הצמיחה היא שמאפשרת לנו להביא את הבשורות החברתיות בתקציב. שר אוצר הוא לא גזבר, התפקיד שלו הוא להצמיח את המשק ולנתב את פירות הצמיחה למקומות הנכונים ולאוכלוסיות שנשכחו במשך יותר מדי שנים. התקציב הזה ממשיך את המהפכה החברתית וקובע סדר חלוקתי חדש".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד: "תקציב שנת 2019 אשר מוגש לאישור ממשלת ישראל היום הינו תקציב אחראי ומאוזן בעל מנועי צמיחה כלכליים משמעותיים ועם זאת הינו אחד מהתקציבים החברתיים ביותר בתולדות מדינת ישראל. משרד האוצר מוביל מדיניות כלכלית אחראית, תומכת צמיחה, לצד צמצום הפערים החברתיים ושיפור הרווחה של האזרח. התקציב נושא בשורות כלכליות וחברתיות רבות. הוא כולל צעדים ורפורמות שמטרתם להפחית את הרגולציה, להגביר את התחרות ולהגדיל את הצמיחה, ומן הצד השני להקטין את יוקר המחיה ולהביא לצמצום הפערים החברתיים באמצעות מגוון רפורמות ותוספות תקציביות בעלי השפעה ארוכת טווח. נמשיך להצעיד את המשק הישראלי קדימה ושמור על כלכלת ישראל חזקה ויציבה".

הממונה על התקציבים, שאול מרידור: "אגף תקציבים מגיש היום את הצעת התקציב לשנת 2019. אחרי עבודה רבה באגף, אני חושב שאנחנו מגישים היום תקציב טוב, שכולל רפורמות חשובות שיצעידו קדימה את הכלכלה הישראלית. מדובר בתקציב מאוזן ששומר על המסגרות הפיסקליות ובו בעת נותן מענה לאתגרים משמעותיים הניצבים אל מול המדינה בטווח הנראה לעין ובמקביל כולל תכנון אחראי לטווח הרחוק".

תאריך:  12/01/2018   |   עודכן:  12/01/2018
עידן יוסף
+תקציבי הישיבות לא יוחרגו בתקציב
10:49 12/01/18  |  
בסיכום בין ראשי המפלגות החרדיות לראש הממשלה נתניהו נקבע כי כל תקציבי הישיבות ותלמודי התורה ייכללו בבסיס התקציב לשנת 2019 ולא יוחרגו כפי שהתכוונו מלכתחילה באוצר. מן המפלגות החרדיות נמסר: "כדי להגן על צרכי הציבור החרדי ולשמור על מה שנחתם בהסכמים הקואליציוניים, החליטו ראשי הסיעות החרדיות לשאת באחריות ציבורית ולהצטרף לסיכום עם כל ראשי סיעות הקואליציה לפיו לא יועלו דרישות תקציב נוספות מעבר למה שסוכם. בכך בוטל הקיצוץ שהוצע בתקציבי הישיבות, תוך ביטול הצורך המיותר להיראות כסחטנים הדורשים שוב ושוב כסף מחדש כביכול, ותקציב המדינה יכלול את כל התחייבות הממשלה כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים עם הסיעות החרדיות".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התקציב אושר פה אחד בממשלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
7_7_7.
12/01/18 09:18
2
מוטי הקרייתי
12/01/18 10:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תקציב המדינה
לאחר השגת הסכמות תקציביות לשנת 2019 מול משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה יוכל להוציא לפועל שלוש תוכניות לאומיות משמעותיות חדשות להפחתת זיהומים וסיכונים סביבתיים, בתקצוב כולל חדש של למעלה מ-150 מיליון שקל. בנוסף, תקציב הבסיס והפעולות של המשרד להגנת הסביבה גדל בכ-10% בשנת 2019 ויעמוד על כ-400 מיליון שקל.
11/01/2018  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
תקציב החינוך לשנים 2019-2018 יעמוד על כ-60 מיליארד שקלים, זאת לאחר תוספת של 2.5 מיליארד שקלים. תוספת זו הופכת את תקציב החינוך לשני בגודלו במדינה, אחרי תקציב מערכת הביטחון.
11/01/2018  |  אריאל י' לוין  |   חדשות
הממשלה צפויה לאשר הלילה את תקציב המדינה לשנת 2019, העומד על 479 מיליארד 427 מיליון ו-411 אלף שקלים. עקרונות התקציב מתמקדים בהפחתת יוקר המחיה, צמצום פערים, הגברת התחרות והגדלת הצמיחה והפריון במשק. תקציב המדינה יכלול תוספות תקציביות משמעותיות למשרדים החברתיים.
11/01/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס (יום ה', 11.1.18) לאישור תקציב המדינה במסגרת מליאת פתיחת היום השני של "וועידת ישראל לעסקים" של העיתון גלובס, המתקיימת בבנייני האומה. "אני הולך להעביר את התקציב היום בממשלה. נביא תקציב מצוין וחוק הסדרים שישרת את אזרחי ישראל. בתוך חודשיים קריאה שנייה ושלישית. אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית. אי-אפשר להפריד בין השניים. כאשר מישהו בעד דבר אחד או שניים אני שואל מי משלם".
11/01/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
שר האוצר משה כחלון ושר הביטחון אביגדור ליברמן סיכמו (יום ה', 11.10.18) על הקמת צוות מקצועי משותף שיבחן את הדרישה לתוספת תקציב לביטחון ויביא את המלצתו להכרעת הקבינט המדיני ביטחוני. בנוסף, סוכם כי משרד האוצר יקצה סכום של 150 מלש"ח בשנת 2018 לטובת חיזוק ומיגון של מבנים בצפון.
11/01/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
הרצל ובלפור חקק עם הפרופ' נורית גוברין 2024 [צילום: יאיר בן-חיים]
נורית גברון
אין אלה "שירי תשבץ" המורכבים מפסוקים כלשונם המונחים זה ליד זה, אלא התכה חדשה, והרכבה חדשה של שירים שחומרי הגלם שלהם לקוחים מספרות הדורות, ויוצרים יצירה עצמאית ומקורית, אם כי לא פעם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il