עובדי חברת התחבורה הציבורית
סופרבוס המאוגדים בכוח לעובדים חתמו על הסכם קיבוצי ראשון עם הנהלת החברה, לאחר כשנה של משא-ומתן ובתיווך הממונה על יחסי העבודה במחוז ירושלים של משרד הכלכלה עו"ד מירב הלוי. ההסכם יהיה תקף לארבע שנים.
מפרטי ההסכם:
- עלייה בשכר עבור עבודה בשבתות וחגים ובמוצאיהם (170%) ועל עבודה בשעות מפוצלות, כשעבודה בימי שישי תחשב כעבודה בשעות נוספות מהשעה הראשונה - 125% עבור השעתיים הראשונות ו-150% על יתר השעות;
- מנגנון המבטיח ביטחון תעסוקתי מלא לכלל העובדים ותקנון משמעת ייחודי המאפשר לכל הנהגים לצבור עד 468 ש"ח נוספים בחודש על נהיגה תקינה והענות לבקשות בסידור העבודה;
- מתן קרן ההשתלמות הגבוהה בענף התחבורה הציבורית;
- באשכול בית שמש יינתן מענק מיוחד של 5 שקלים לשעת עבודה אשר יעלה את שכר העבודה השעתי ל-44 ש״ח - השכר הגבוה בענף;
- שכר פנסיוני ושכר לזכויות סוציאליות מינימלי על 186 שעות עבודה (7,254 שקל במקום 6,000 היום);
- גידול בהחזרי הוצאות על נסיעות;
- גידול בדמי הכלכלה והסלולר;
- תוספת מנקו - בגין כל מכירה באמצעות הנהג - נהג יקבל 0.8% מערך המכירה לא כולל מע"מ. בגין כל תיקוף - נהג יקבל 3 אג';
- 300 שקל מענק לכל רבעון ללא תאונות;
- נהגי ההסעות יזכו לתוספת של כ-10% למשכורתם ולראשונה יזכו נהגי ההיסעים ועובדי המנהלה לקרן השתלמות.
נושאי הרווחה (ערבי חברה ונופש) אינם נכללים בהסכם זה, והם יידונו רק ב-2019.
יו״ר סופרבוס,
אלי בליליוס: ההסכם הזה הוא מיוחד במינו בתחום התחבורה הציבורית בישראל, הן בשל העובדה שהוא משקף העלאה בשכר נהגי החברה לשכר השעתי הגבוה בענף, והן משום שלראשונה, הוא משלב בתוכו מנגנון של קנסות ובונוסים בגין איכות עבודתו של הנהג, דבר שללא ספק יסייע לנו להעלות את רמת השירות לנוסעים ולהעניק להם חוויית נסיעה טובה ובטוחה״. מנכ״ל סופרבוס, איל ווקס: ״אחרי תקופה ארוכה של סכסוך עבודה ומשא-ומתן, הגענו להסכם שהוא הטוב ביותר עבור שני הצדדים ועתה עלינו לשלב כוחות ולוודא שסופרבוס תספק לציבור הנוסעים הנאמן שלה את רמת השירות הגבוהה ביותר, לה הוא זכאי”.
יו"ר ועד העובדים, הארון שובש: "ההסכם הקיבוצי הוא הערוץ המרכזי לשיפור תנאי העבודה של הנהגים והעובדים. להיות נהג אוטובוס זו עבודה קשה מאוד, הכרוכה בשעות רבות מחוץ לבית. היה לי חשוב מאוד שלפחות נקבל את התנאים המקסימליים שמגיעים לנו ושנישא באחריות על עתידנו. המאבק ארך כמעט שלוש שנים, ואנו מאמינים כי חתימת ההסכם מהווה תחילתו של עידן חדש ביחסי ההנהלה והעובדים, לטובת החברה עובדיה והנוסעים".
רכזת ענף נהגי התחבורה הציבורית בכוח לעובדים מאיה פרץ: "אל מול הקשיים החמורים בגיוס עובדים והשארת הקיימים, מגיע הסכם ששם דגש על מעורבות העובדים בהצלחת החברה. במקום המנגנון הישן הקיים ביתר ההסכמים שלא הוכיח את עצמו, יזמנו מנגנון חדשני שמתמרץ את העובדים לסייע לתפעול העבודה מעבר לעבודתם הרגילה, תוך שהם נהנים מפירות השיפור. אנו גאים בעובדים שעמדו איתנים מאחורי ועד העובדים, בזכותם הצלחנו להגיע להישג כה משמעותי!".
בחברת סופרבוס מועסקים כ-800 עובדים מהם 730 נהגי תחבורה ציבורית.