מליאת הכנסת אישרה (יום ב', 22.1.18) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ
איתן כבל (
המחנה הציוני) לתקן את חוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות הגובות "תשלום קבוע" בעסקות מתמשכות, לפרט בדיוק עבור מה נגבה התשלום.
התיקון שאושר קובע כי בעסקה מתמשכת בעל עסק יוכל לגבות "דמי שימוש קבועים" אך ורק אם יפרט בחשבונית את המרכיבים שעבורם נגבה התשלום ואת עלותם. כמו-כן נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף חמישה חודשים לאחר פרסומה ברשומות, ותחול על חשבונות והודעות תשלום שיופקו מאותו יום ואילך, וחברה שתפר את החוק צפויה לעיצום כספי בסך 22 אלף שקלים. 27 חברי כנסת תמכו בהצעת החוק. איש לא התנגד.
ועדת הכלכלה קיימה מספר ישיבות בהצעה, על-רקע התנגדות נציגי חברות התקשורת והגז וכן התנגדות מצד רגולטורים בהם נציגי רשות החשמל ורשות המים, על-אף זאת החוק עבר בוועדה וכעת במליאת הכנסת.
ח"כ כבל אמר במליאת הכנסת: "התשלום הקבוע הוא לא איזה סוד צבאי או הנוסחה של קוקה קולה. לא יכול להיות שצרכן לא ידע על מה הוא משלם, אם אתם לא יודעים להסביר לי את התשלום הקבוע אז תבטלו אותו. לא ביקשנו שתחזירו כסף לצרכן, בסך-הכל ביקשנו הסבר. כשאני נכנס לחנות אני משלם ואני יודע מה אני מקבל, לעומת זאת בחשבונית כתוב "דמי שימוש קבועים" ואין לנו מושג מה נכנס תחת הסעיף הזה. החברות נעמדו על הרגליים האחוריות והתנגדו לחוק, שנים של מאבק מול הממשלה כדי שבסך-הכל נדע על מה אנחנו משלמים ולמה גובים. מקרים רבים הגיעו אלי, שבחשבונות הגז והטלפון דמי השימוש הקבועים גבוהים יותר מהשימוש עצמו. מעתה הצרכנים ידעו על מה גובים להם וגם יוכלו להתמקח על כך".
ח"כ כבל הזכיר כי כל הצעת החוק הזו נולדה בגלל בזק, שגבתה ממש עד לאחרונה, בתוך אותו "תשלום קבוע", תשלום עבור מכשירי הזמיר והעפרוני שיצאו משימוש לפני שנים. "כבר לפני שלוש שנים החברה התחייבה להוריד את זה, אבל הפסיקה את הגבייה רק לפני מספר חודשים ובמשך שנים לקחה על זה מיליונים", אמר.