|
ח"כ מועלם-רפאלי.
בעד גילוי נאות [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
ללוועדת הכלכלה אישרה (יום ד', 14.2.18) את תקנות הגנת הצרכן שהגיש משרד הכלכלה, העוסקות בגילוי נאות באשר לאספקת מוצר או שירות. התקנות נועדו להביא ליישום התיקון לחוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ומקומות ציבוריים, של ח"כ שולי מועלם רפאלי.
ח"כ שולי מועלם רפאלי, שעמדה בראשות הישיבה, הזכירה כי תיקון החוק, שבעקבותיו הוגשו התקנות לאישור הוועדה היום, נועד לטפל במצב שאנשים סגרו עסקות, ביצעו הזמנות ואז גילו שזמן המשלוח ממשוך ממה שנאמר בתחילה, או שעלותו כפולה או שבעל העסק מבצע את המשלוח רק עד המחסום הקרוב. "אנחנו לא מכריחים אף אחד למכור או לקנות שום דבר, אבל אם מישהו רוצה שיעשו איתו עסקה הוא חייב בגילוי נאות של מדיניות האספקה", אמרה.
היועץ המשפטי של חברת שופרסל, עו"ד ערן מאירי, ביקש כי השלט שחייבים העוסקים להציב ימוקם בכניסה לחנות, ולא ליד כל קופה כפי שהוצע בתקנות. הוא הסביר כי אם האדם יגלה את מדיניות המשלוחים רק בקופה, אחרי שהוא מילא עגלה ובזבז את זמנו יגרם נזק גם ללקוח, שעלול לנטוש את העגלה, וגם לבית העסק שצריך לסדר מחדש את המוצרים. מנהל תחום רשתות המזון באיגוד לשכות המסחר, נמרוד הגלילי, אף הוסיף כי הדרישה להציב שלט בכל קופה ופרט בו את המדיניות מצטרפת לדרישת נוספות והעוסקים נאנקים תחת נטל הרגולציה. הוא קרא לא להכביד יתר על המידה על העוסקים, והזכיר כי רק השבוע פנו מנכ"לי רשתות המזון לשר הכלכלה בטענה שאינם מסוגלים יותר לשאת בנטל הרגולציה.
נציגת הרשות להגנת הצרכן, עו"ד אילנה מזרחי, אמרה גם היא כי היא לא בטוחה כמה אנשים ישימו לב לשלט קטן שהוצב למשל בכניסה לרשת ריהוט גדולה. ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי הצבת השלט בכניסה לחנות תעקר את התקנות, שכן במקרים רבים ובבתי עסק רבים אחרים הצרכנים בכלל לא ישימו לב לשילוט. לדבריה, המקום הנכון לגילוי הוא בקופה, לפני שעושים את העסקה. "כל החוק הזה נולד לאחר שעסקים אחרים חילקו את הארץ. בכנסת הקודמת קיבלתי פנייה מתושבת בקעת הירדן שביצעה הזמנה באינטרנט מרשת אופנה וקיבלה אישור עסקה, אבל אחרי שעה קיבלה גם טלפון בו נאמר לה שאין אספקה לבקעת הירדן. אם זה המצב אז כל נשות בקעת הירדן צריכות לדעת אם החברה מספקת להן מוצרים או לא", אמרה.
בהתאם לכך אישרה היום הוועדה את התקנות שיחייבו עוסקים לגלות לצרכן את מדיניות השירות וההובלה עוד לפני עשיית העסקה, וכן להציב שלט, במקום בולט לעין וסמוך לכל קופה, המפרט את המדיניות. חובות הגילוי יחולו גם בעסקות מכר מרחוק ועסקות טלפוניות, עוד בטרם עשיית העסקה.
עוד אושר כי עוסק הנותן שירות לצרכן, שלא בבית העסק, יגלה לצרכן בטרם עשיית העסקה באיזה מקום הוא אינו מספק את השירות או מהם הסייגים החלים על השירות באותו מקום, במסגרת מדיניות מתן השירות. יישום החובה יהיה, בין היתר, באמצעות הצבת שלט, סמוך לכל קופה במקום בולט לעין, ובו פירוט עיקרי מדיניות ההובלה או מתן השירות. גודל השלט לא יפחת מגודל דף A4, בראשו תופיע כותרת "מדיניות שירות הובלה" או "מדיניות מתן שירות" שתודגש בקו תחתי, וגודל האותיות שלה לא יפחת מגודל גופן 65 או 1.2 סנטימטרים. גודל האותיות בתוכן השלט לא יפחת מגודל גופן 26, או 4 מילימטרים. עוד נקבע כי בעסקת מכר מרחוק תחול על העוסק חובה לגלות את המדיניות במקום בולט לעין ובאותיות ברורות וקריאות, בעסקה טלפונית תחול החובה לגלות זאת במהלך השיחה וכן לציין זאת בחוזה בכתב או בטופס הזמנה, ואם אין כזה אז לצרף לעסקה מסמך או טופס גילוי.
נציגי רשתות המזון ביקשו שתינתן להם תקופת היערכות של חצי שנה, אולם ח"כ מועלם רפאלי אמרה כי מדובר בתקופה ארוכה מידי וקבעה כי התקנות החדשות יכנסו לתוקף 90 יום לאחר פרסומן ברשומות.