ועדת הפנים אישרה פה אחד (יום ב', 19.2.18) לקריאה שנייה ושלישית, במסגרת הצעת חוק התוכנית הכלכלית, את תיקון חוק מקווה ישראל, באופן שיאפשר בניית מסילת רכבת נוספת (מספר 4), בנחל איילון, על שטח של עד 80 דונם משטחי בית הספר החקלאי, ובעתיד יאפשר גם בנייה תת-קרקעית, ללא בניית תחנות, לצורך הוספת מסילות 5 ו-6 לרכבת הארצית. כן תתאפשר הקמת מפעל ניקוז, לצורכי אותן מסילות.
יו"ר הוועדה, ח"כ
יואב קיש: "הוועדה מאשרת שינוי ייעוד של 80 דונם למסילה הרביעית, כולל הזזת הכביש לשם כך. למסילות 5 ו-6 אין כמעט תכנון, אבל הן יעברו מתחת לפני האדמה. להסדרת הניקוז יש משמעות יותר גדולה – 1,500 דונם".
ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי): "לא לחינם חוקק לפני 40 שנה חוק מקווה ישראל. יש להיזהר מלפגוע. החוק הזה לא קשור לחוק ההסדרים. ח"כ
דב חנין לא מפספס הזדמנות לתקוף את חוק ההסדרים, ודווקא הפעם הוא בעד הסעיף הזה בחוק. זה אמבוש, בשבועיים וחצי שכולם באטרף האוצר מבקש להכניס מחטף, ללא דיון אמיתי. ביקשתי נתונים – בכמה אחוזים משטח בית הספר מדובר?"
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת): "אתם תוקעים את הרכבת בגלל חשבונות אחרים".
ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה): "מי שחושב שאין לח"כ דב חנין דת, טועה. הדת שלו זה תחבורה ציבורית ואני מצדיע לך. גם אני חושב שהנושא הזה לא היה צריך להגיע לחוק ההסדרים. האם הוצגה לנו תוכנית אב לגרמושקה וירטואלית שנראה אם מדובר רק על מסילה או גם על מתקנים? קשה להבין איפה הירוקים. חשוב שנדע באיזה מתקנים מדובר".
אסף וסרצוג, אגף התקציבים: "המתקנים לא יוקמו על השטחים האלה. לא הצלחנו להתקדם עם הליך האישור. תיקון החקיקה מאפשר להסדיר זאת בלי המנגנון הביורוקרטי הקבוע בחוק. הנוסח המתוקן הוא גם על דעת 'מקווה ישראל'. זו פגיעה מינימלית ואין כוונה להרחיבה".
הראל שליסל, אגף התקציבים: "על שינוי היעוד בשביל המסילה הרביעית אין מחלוקת. העניין, שאם לא נשנה את החוק, ההסכמה שלהם לא מסכימה, וללא תיקון החוק נזדקק להליך ביורוקרטי של הסכמת 4 שרים ואחר כך ועדת משותפת לוועדת החינוך ולוועדת הפנים של הכנסת".