ועדת הרפורמות של הכנסת החלה לדון (יום ד', 21.2.18) בהצעת חוק פרטית של ח"כ
מיקי זוהר, שלפיה תועלה פרמיית ביטוח החובה של רכב פרטי, כדי לממן ביטוח חובה לאופנועים. הדיון הוא לקראת קריאה ראשונה בהצעת החוק.
נציג רשות שוק ההון, ניר ברטל, אמר כי בישראל 130 אלף אופנועים, ו-40 אחוז מהם, כלומר כ-50 אלף אופנועים, אינם מבוטחים בביטוח חובה. לדבריו, זהו מצב מטריד. נראה כי בעלי אופנועים רבים אינם מבטחים את רכבם בגלל הפרמיה הגבוהה יחסית. נתון דומה מופיע בדוח
מבקר המדינה על הנושא.
מנכ"ל "הפול", אילן שמיר, אמר כי הפול הפסיד אשתקד 380 מיליון שקל בגלל תשלום תביעות לרוכבי אופנועים ואחרים שנפגעו בתאונות. ה"פול" משלם את רוב הנזק הגופני. ה"פול" הוא גוף בבעלות כל חברות הביטוח, המכניסות כספים מדי שנה. לכיסוי ההפסדים.
חלופה: העלאת ההעמסה ל-8.5% בלבד
ברטל אמר כי שר האוצר מציע לשרת המשפטים להקים צוות משותף שיבחן את הנושא. אחת ההצעות היא להעלות את ה"העמסה" ל-8.5% בלבד, ולא ל-11% כפי שמציע ח"כ זוהר. לדבריו, העלאה זו של 2% תשית על בעלי הרכב הפרטי 100 מיליון שקל לשנה, שהם העלאת פרמית ביטוח חובה ב-30 עד 40 שקל. לשנה לכל בעל רכב.
בעלי הרכב הפרטי משלמים כיום תוספת של כ-6.5% ("העמסה") לפרמיית ביטוח החובה, כדי לכסות אופנועים. התברר שלא די בהעמסה זו. לכן מציע ח"כ זוהר להכפיל, לערך את התשלום, ל-11% מפרמיית ביטוח החובה. בישיבת הוועדה אתמול נאמר כי מדובר בהעלאת פרמיית ביטוח החובה לרכב בכמה עשרות שקלים לשנה.
אולם מנתוני ברטל מרשות שוק ההון עולה לכאורה, כי אם ההעמסה תועלה ל-11%, ולא ל-8.5% כפי שמציע האוצר, יביא הדבר להתייקרות הפרמיה לכל בעל רכב פרטי בשיעור גבוה בהרבה יותר מ"כמה עשרות שקלים לשנה".