ועדת הכלכלה החלה (יום ג', 13.3.18) לדון בבקשת משרד האנרגיה לתקן את תקנות הגז, העוסקות בבטיחות ורישוי העוסקים בעבודות גפ"מ (גז ביתי). נציגי משרד האנרגיה הציגו את התקנות בפתח הישיבה, והסבירו כי התיקונים נועדו לשפר את מצב הבטיחות בענף. היו"ר
איתן כבל דרש לקבל נתונים על אירועי הגז שהתרחשו בשנים האחרונות, והאם נגרמו בעקבות טיפול של "חאפרים" או מתקינים מורשים. במהלך הישיבה התבררו נתונים קשים על הענף, לפיהם למעשה כיום המדינה לא מפקחת על הכשרת טכנאי גז. בעקבות דיון קודם שקיימה הוועדה בעניין הצוברים דרש כבל עידכון, ובעניין זה התברר כי בישראל קיימים 80,000 צוברים. עוד התברר כי לאחרונה יצא משרד האנרגיה במכרז למיפוי הצוברים, אולם המיפוי צפוי להסתיים בעוד 3 שנים.
בעקבות זאת מתח היו"ר ביקורת חריפה מאוד על משרד האנרגיה, ואמר כי "מדובר בשערורייה שאין כדוגמתה ובהזנחה פושעת של הבטיחות, המסכנת חיי אדם". הוא הוסיף כי בכל הנעשה בעניין הצוברים אין דין ואין דיין, ואם לא די בכך אז מתברר שאיש לא מפקח על לימודי טכנאי הגז. "זו שערורייה חמורה מאוד - מדובר בנזיפה הכי גדולה שאני יכול לגייס כלפי משרד האנרגיה. בכוונתו לפנות בעניין הכשרת הטכנאים ל
מבקר המדינה, בדרישה שיבדוק לעומק את הנושא. התמונה העולה בפנינו היא תמונה קשה של הזנחה, והעובדה שעד היום לא קרו אסונות גדולים היא לא יותר מנס. לא יכול להיות שטכנאים יוסמכו ללא תוכנית לימודים ברורה, מאושרת ומפוקחת על-ידי המדינה, כזו שעומדת בדרישות הבטיחות", אמר. לנוכח הדברים הוועדה לא אישרה היום את התקנות, והיו"ר כבל דרש תשובות מפורשות באשר למטלות שיוטלו על הטכנאים וכן לדעת מי אחראי על קביעת תוכנית ההכשרה, אישורה והפיקוח על יישומה.
מנהל אגף הנדסה ורישוי במשרד האנרגיה, אילן בנימין, אמר כי התקנות נועדו להקל לעומת המצב כיום, על-מנת להגביר בדיקות ולהעלות את הבטיחות בענף. מנהל אגף הפיקוח והבטיחות במשרד, אפרים צעידי, אמר כי רוב אירועי הגפ"מ נגרמו בגלל טעות אנוש של חיבור צנרת שנעשו על-ידי טכנאים לא מוסמכים. חברת מועצת עיריית הוד השרון, עדי בר מוחא, הזכירה כי הוועדה דרשה בעבר מיפוי של הצוברים וביקשה לדעת האם יש התקדמות בנושא. מנהל תחום גפ"מ במשרד האנרגיה, דקל שלמה, אמר כי המשרד יצא למכרז לקראת פרויקט מיפוי 80,000 צוברים, ולוח הזמנים לטיפול בנושא עומד על 3 שנים.
סמנכ"ל התפעול של פז גז, צור חרס, הביע התנגדות לתקנות ואמר כי הן יפגעו בבטיחות. לדבריו, תהליך הכשרת הטכנאים הוא עקום ולא מבוקר, והקורס לא מפוקח על-ידי משרד העבודה אלא רק הבחינה. מנכ"ל פז גז, אמיר ארז, הוסיף: "מורידים את הרמה בשם התחרות. אנחנו מפחדים מהסמכה של חברות אחרות, כי אירוע כזה פוגע לא רק בחברה בה הוא התרחש אלא בענף כולו". מנכ"ל גז גל, גדי וענונו, אמר מנגד כי פז גז מתנגדת לתקנות מאחר שכיום רק היא מכשירה טכנאים. לדבריו, במקרה של אירוע גז מנהלי החברות נדרשים להסברים, ולכן מן הראוי שהם יהיו האחראים על הכשרת העובדים שלהם לעבודות הפשוטות. היו"ר כבל העיר ואמר כי הוא מנסה להבין מה מתרחש מתחת לשולחן. מנכ"ל פז גז, אמיר ארז, אמר כי יש אגדה אורבנית שפז גז מחפשת עבודה למכללה שלה, אולם סמנכ"ל התפעול של אמישראגז, עומר גורדון, אמר בתגובה: "זהו בדיוק".
כאמור, בעקבות זאת מתח כבל ביקורת קשה על הנעשה בענף, ואמר כי המצב מסכן חיי אשם. ח"כ ברושי הוסיף כי המדינה צריכה להיות אחראית על בחינת ההסמכה, אך ההכשרה צריכה להיות בידי החברות.
מנכ"ל אמישראגז, עידן בן ארי, הביע תמיכה בתקנות ואמר כי המצב היום הוא שיש מחסור בטכנאים, וזה יוצר בעיה בטיחותית ממדרגה ראשונה. הוא הוסיף כי התקנות אמורות לשפר את המצב מכל הבחינות וכי נעשתה עבודה מקיפה עם משרד האנרגיה. לדברים הצטרף גם מנכ"ל דור גז,
עודד גולן, שאמר כי ניתן לאפשר הכשרה פשוטה יותר לבודקים, כמו שיש חובש המוסמך לבצע בדיקות למרות שהכשרתו פחותה מזו של רופא. מנהל השירות הארצי של חברת ברימאג, אלי אטיאס, אמר גם הוא כי מתקין כיריים נדרש רק לחבר צינור, ובשביל זה לא צריך הסמכה מסובכת.
עם זאת במהלך הדיון התגלו מחלוקות באשר לתפקיד הבודק, והיו"ר כבל שב ודרש ממשרד האנרגיה להגיש לו תיאור מדויק של הבדיקות שנדרש לבצע טכנאי במסגרת בדיקה תקופתית של מערכת הגז. "אם כבר הגיע בודק ראוי שהוא יבדוק באמת, אם לא נקבל את תקני הבדיקה לא נאשר את התקנות", אמר. הוא הוסיף ודרש לקבל גם את תוכנית הכשרת הטכנאים וביקש לדעת מי מאשר אותה, מי קובע אותה, מי מאשר אותה ומי מפקח שהיא אכן מיושמת, ואמר כי אם כל הפרטים יועברו לוועדה בהקדם ניתן יהיה לקבוע ישיבה נוספת בעניין בקרוב.