|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"הממשלה תעביר לדיירים 70,000 דירות"

כאן11 הודיע על העסקה המתגבשת החידוש אינו גדול: רבבות דירות נמכרו בעבר לדיירים במחירים סמליים העובדות: בישראל רק 53,000 דירות בבעלות המדינה, הרשויות המקומיות וגופים ציבוריים משרד השיכון: הנושא אינו מוכר
10/04/2018  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   תגובות
משרדי עמידר [צילום: איתמר לוין]

הממשלה מקדמת הצעה להעביר לבעלות הדיירים 70,000 דירות בדיור הציבורי, שבהן הן מתגוררים כיום בשכירות. כך דווח (יום ג', 10.4.18) בכאן11. עוד נמסר, כי הממשלה תמחק חובות של הדיירים, בדרך כלל בגין אי-תשלום שכר דירה.

בעסקה עצמה, גם אם הפרסום נכון, אין חידוש מהותי: ב-15 השנים האחרונות מכרה עמידר, שהיא הבעלים העיקרי של דיור ציבורי [ראו בהמשך] חלק גדול מדירותיה לדיירים, שהתגוררו בהן בשכירות. הקונים שילמו מחירים סמליים, לעתים קרובות 10 אחוז בלבד משוויה הריאלי של הדירה.

על-פי נתונים רשמיים, בישראל 53,000 דירות בבעלות ציבורית. כלומר, המדינה ורשויות מקומיות. חברת עמידר, בבעלות המדינה, היא הבעלים של 39.700 דירות. עוד 13,000 דירות הן בעיקר בבעלות משרד השיכון וחברות עירוניות (דוגמה בולטת: חלמיש בתל אביב), וכן בתי חולים, כדוגמת שיבא בר"ג וסורסקי איכילוב) בת"א.

חברת עמיגור היא אומנם בעלים של 2,000 דירות נוספות. אולם חברה זו היא בבעלות הסוכנות היהודית, שאינה כפופה להחלטות ממשלה. בנוסף, הממשלה אינה יכולה לכפות על העיריות ובתי החולים להעביר לדיירים דירות ללא תמורה.

לגבי מאות דירות בשיבא, המושכרות לרופאים ולאחיות, הוחלט רשמית, לפני שבועיים, שהם יעברו לדירות חדשות, בדמי שכירות מופחתים. בית החולים איכילוב השכיר בניין דירות לעובדי בית החולים בחוזים לטווח בינוני.

מאות מדירות עמידר משמשות כבתי כנסת, כגני ילדים ולצורכי ציבור אחרים, ולא למגורים. לכן אין מה לדבר על "העברתן לבעלות הדיירים". מבקר המדינה התריע כבר בעבר על תופעה זו.

ההצעה היא של השר משה כחלון ולא של השר יואב גלנט, וכוללת על-פי הדיווח בטלוויזיה גם את הפרטים הבאים:

  • עם העברת הדירה לבעלות הדייר, יימחקו כל או רוב חובותיו, בדרך כלל שכר דירה שלא שילם במשך תקופה.
  • דיירים לא יוכלו בדרך כלל למכור את הדירות שקיבלו. אין כוונה לאפשר לעשות ספקולציות במתנה שהמדינה נותנת.
  • כל מי שירצה למכור את דירתו החדשה יצטרך לקבל אישור מוועדה ממשלתית מיוחדת, שתבדוק כל מקרה.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר: "הנושא אינו מוכר לנו".
דירות דיור ציבורי שהושכרו שלא לזכאי דיור ציבורי / דוח מבקר המדינה
ורוב הדירות במאגר הדיור הציבורי הן בבעלות המדינה והן מושכרות במחיר מסובסד. קהל היעד של דירות אלו הוא בדרך כלל אוכלוסייה חלשה המתקשה לעמוד בנטל הכלכלי הכרוך בקניית דירה או בשכירתה בשוק החופשי ועומדת בתנאי זכאות שקבע משרד הבינוי והשיכון (להלן - משרד השיכון או המשרד). הזכאות לדירה בדיור הציבורי נקבעת על פי מצבו הסוציו-אקונומי של המבקש ובכלל זה רמת תפקודו הפיזי ופוטנציאל השתכרותו (להלן - זכאי דיור ציבורי או זכאים). האחריות לדיור הציבורי מוטלת על המשרד ולניהול הדירות אחראיות חברות האכלוס הפועלות מטעמו. על פי נתוני המשרד, כ-2,500 משפחות ויחידים זכאים ממתינים כיום לקבלת דיור ציבורי. רבים מהם ממתינים לדירות שנים רבות, לעתים אף יותר מעשר שנים. מאגר דירות הדיור הציבורי עמד בסוף שנת 2011 על כ-63,500 דירות; מהן כ-2,300 מושכרות לגופים ציבוריים, ובהם רשויות מקומיות, מוסדות לימוד, משרדי ממשלה, עמותות, בתי חולים וקיבוצים עירוניים. דירות אלה משמשות ליעדים ציבוריים (להלן - דירות המושכרות ליעדים ציבוריים או דירות המושכרות שלא למגורי זכאים), בעיקר למגורים של דיירים מטעם הגופים השוכרים, כמו סטודנטים ותלמידי ישיבות, חוסים, מורים חיילים, צוות בית חולים, חברים בקיבוצים עירוניים ובגרעיני התיישבות; מקצתן משמשות משרדים, בתי כנסת ומועדונים. מדינת ישראל, באמצעות מתן אפשרות לזכאים להתגורר בדיור הציבורי, מגשימה הלכה למעשה את חובתה החוקתית להבטיח את הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד, המצויה בלבה ובגרעינה של הזכות החוקתית לכבוד האדם המעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. חוק היסוד אינו קובע אך אידאל יפה או רעיון נשגב, אלא הוא קובע חובה משפטית אופרטיבית שכל רשות מרשויות השלטון חייבת לכבד ולהגשים. נפסק כי "כבוד האדם בישראל אינו מטאפורה. זו מציאות נורמאטיבית, ממנה מתבקשות מסקנות אופראטיביות" . במסגרת זו, בית המשפט העליון פסק כי "מחובת המדינה על פי חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו נגזרת החובה לקיים מערכת שתבטיח 'רשת מגן' למעוטי האמצעים בחברה כדי שמצבם החומרי לא יביאם לכלל מחסור קיומי. במסגרת זו עליה להבטיח... מקום מגורים שבו יוכל לממש את פרטיותו ואת חיי המשפחה שלו ולחסות מפגעי מזג האוויר..." . עוד נפסק כי "כבודו של האדם כולל בחובו... הגנה על מינימום הקיום האנושי... אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע... אדם הנאלץ לחיות בתנאים חומריים משפילים, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע..." . אך לאחרונה חזר ופסק בית המשפט העליון, בהרכב מורחב, כי "הזכות למינימום של קיום אנושי בכבוד מצויה בליבו ובגרעינו של כבוד האדם. חיים בחרפת רעב, ללא קורת גג, תוך חיפוש מתמיד מנין יבוא עזרו של אדם, אינם חיים בכבוד. מינימום של קיום בכבוד הוא תנאי לא רק לשמירה ולהגנה על הכבוד האנושי, אלא גם למיצוי יתר זכויות האדם. אין כל פואטיקה בחיים בעוני ובמחסור. ללא תנאים חומריים מינימאליים, אין לאדם יכולת ליצור, לשאוף, לבחור את בחירותיו ולממש את חירויותיו" . הדיור הציבור הוא מרכיב חיוני ומרכזי ב"רשת המגן" שהמדינה פורשת לאוכלוסיות החלשות בחברה. מבקר המדינה שם דגש מיוחד על הצורך להבטיח ולשמור את זכויות האוכלוסיות החלשות בחברה; דוח זה עוסק בחובה לספק את הצרכים הבסיסיים ביותר של הזכאים ומדגיש את חשיבות ההקפדה על כך שזכויותיהם החוקתיות של החלשים בחברה לא ייפגעו.
נתונים על סיוע בשכר דירה ודיור ציבורי לציבור הערבי / מסמך
מוצגים במסמך זה נתונים על מקבלי סיוע בשכר דירה ודיור ציבורי ביישובים ערביים ומידע על התוכנית "משכנתא רוכשת" שמשרד הבינוי והשיכון מגבש בימים אלו. הנתונים במסמך זה מבוססים על מידע שמסר משרד הבינוי והשיכון, לבקשת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, על מענקי סיוע בשכר דירה שניתנו בספטמבר 2016 ועל הדיור הציבורי נכון לסוף חודש ספטמבר 2016
מסמך: התמורות בדיור הציבורי -2011-1998
מסמך זה נכתב לבקשתה של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס, ומובאת בו סקירה של התמורות המרכזיות בדיור הציבורי מאז חקיקת חוק הדיור הציבורי ועד היום. מן המסמך עולים, בין היתר, הממצאים האלה; - חוק הדיור הציבורי היה אמור להיכנס לתוקף בשנת 2001 , אך תחילתו נדחתה בחוק ההסדרים פעמים אחדות. כיום הוא אמור להיכנס לתוקף ב- בינואר 2013. משנת 1999 ועד היום נערכו ארבעה מבצעי מכר של דירות הדיור הציבורי; "הבית שלי" בשנים 2000-1999 , "קנה ביתך" בשנים 20004-2000 , "כאן ביתי" בשנים 2010-2005 ו"דירה משלי" בשנים 2010-2008 . במבצעים אלו יכלו דיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחה. - בהחלטת הממשלה מס' 746 מדצמבר 1999 נקבע כי ההכנסות ממכירת הדירות ייועדו למימון פתרונות דיור קבע או פתרונות דיור ארוכי טווח. - מנתוני משרד הבינוי והשיכון, משנת 1999 ועד אוגוסט 2011 נמכרו כ 37,500- דירות – 44,511 דירות במבצעי המכר ו-5,211 שלא במבצעי המכר. מתוך הדירות שלא נמכרו במבצעי המכר כ 2,160- נמכרו בשוק החופשי לכל מרבה במחיר. על-פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, בשנת 1999 היו כ-108,000 דירות בדיור הציבורי. בתחילת שנת 3122 – לאחר מבצעי המכר, מכירת דירות שלא במבצעים ובנייה או רכישה של 2,111 דירות לזכאים ו 5,111- דירות דיור מוגן לעולים חדשים – יש 75,500. דירות בדיור הציבורי. כלומר, ב 12- השנים האחרונות ירד מספר הדירות בדיור הציבורי ב-30% יצוין כי משרד הקליטה מחזיק 22,711 דירות במקבצי דירות בעבור עולים. - מנתוני חמש חברות משכנות, בשנים 2011-1999 נמכרו 34,610 דירות – 32,228 דירות במבצעי המכר ו 2,382- דירות במכירה ישירה, כלומר לכל המרבה במחיר, ולא לזכאי המשרד. - הפער בין נתוני משרד הבינוי והשיכון לנתוני החברות המשכנות הוא יותר מ 3,000- דירות. לא כל החברות המשכנות נכללות בנתונים אלו, וגם לא מכירת הדירות בשנת 3122 , אולם נראה כי אלה אינם מסבירים את הפער הניכר בנתונים. - מנתוני משרד הבינוי והשיכון עולה כי ההכנסות ממכירת דירות הדיור הציבורי הסתכמו ב - 2.75 מיליארד ש"ח. 1.54 מיליארד ש"ח, שהם 67% מההכנסות, הועברו למשרד הבינוי והשיכון, ו-1.081 מיליארד ש"ח, קרוב ל- 51% מההכנסות, הועברו לסוכנות היהודית בעקבות הסכם שנחתם בין משרד האוצר לסוכנות. - מהסכום שהועבר למשרד הבינוי והשיכון, 680 מיליון ש"ח הוקצו לפרויקטים בתחום השיכון, ובהם רכישת דירות בסכום של 205 מיליון ש"ח, שהם 7.5% מהתקבולים בגין מכירת דירות. 298 מיליון ש"ח הועברו לשתי חברות ממשלתיות-עירוניות, "חלמיש" ו"פרזות", ו 549- מיליון ש"ח הועברו למשרד האוצר. יתרת הסכום – 348.6 מיליון ש"ח – היא בקופת משרד הבינוי והשיכון. - על פי ההסכם שחתמה המדינה עם הסוכנות, המדינה תפצה את הסוכנות בגין הנחות שנדרשה הסוכנות לתת במבצעי המכר וכן תרכוש את יתר הדירות שבבעלות הסוכנות, שלא ימכרו במבצעים אלו. עד כה העבירה המדינה לסוכנות: 61 מיליון שקלים. (מכספים שהועברו לאוצר בגין מכירת הדירות וממקורות נוספים). כמו כן, מחויבת המדינה לרכוש בשנים הקרובות עוד כ 5,111- דירות מהסוכנות, בסכום של כ-חצי מיליארד ש"ח.

תאריך:  10/04/2018   |   עודכן:  11/04/2018
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"הממשלה תעביר לדיירים 70,000 דירות"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חלם זה כאן
11/04/18 12:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המדינה קיבלה פחות מחמש יממות לאשר, כי ניתן להרחיק בכפייה מסתננים למדינה ששמה נאסר בפרסום (ואשר בדיון בבג"ץ נאמר שמדובר באוגנדה). כך קובע (יום ג', 10.4.18) בית המשפט העליון.
10/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
מייקל כהן, עורך דינו הוותיק של הנשיא דונלד טראמפ, חשוד בעבירות של הונאה בנקאי, הונאה מקוונת והפרות של חוקי מימון הבחירות - מדווח (יום ג', 10.4.18) וושינגטון פוסט מפיהם של שלושה מקורות המעורים בחקירה.
10/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
"נדמה לי שתהיה לנו יותר ויותר פרנסה בתחום הזה; אולי מתישהו בעתיד הגלגל יתהפך". כך אומרת (יום ג', 10.4.18) שופטת בית המשפט העליון, ענת ברון, על עבירת השוחד. היא דיברה בהשקת ספרו של מאור אבן-חן "עבירות השוחד" בלשכת עורכי הדין. ברון ציינה, כי גם סיקור תקשורתי אוהד עשוי להיות בגדר שוחד.
10/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אינו ראוי לשמש בתפקיד ציבורי אפילו אם נשיא המדינה יבטל את הקלון שהוטל עליו. כך עולה (יום ג', 10.4.18) מדבריו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט.
10/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
כעשרים שנה ממתינים לרפורמה בחברת החשמל, ולפני כשלושה חודשים אף נחתמה טיוטה ראשונית שלה. אלא שאז, ערערה המדינה לבג"ץ נגד פסק הדין של בית הדין לעבודה שהכיר בזכות השביתה של עובדי חברת החשמל במצבים מסוימים. ההסתדרות מצידה הודיעה כי לא תסכים לחתום על הרפורמה באופן סופי כל עוד העתירה לא תימשך.
10/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il