|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?

אחרי 4.5 שנים

ניסו שחם זוכה מרוב ההאשמות

המפקד לשעבר של משטרת מחוז ירושלים זוכה מכל עבירות הפרת האמונים שיוחסו לו; הורשע רק במקרה אחד של מעשה מגונה
24/04/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משטרה במוקד   |   תגובות
שחם. "תזת הצבירה" נדחתה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

גועל נפש
הזיכוי של ניסו שחם כמובן חשוב במישור הפלילי. אין להתעלם מההיבט המוסרי והציבורי של הפרשה: שחם הודה, כי במשך שנים קיים יחסי מין - חלקם ממושכים - עם שוטרות צעירות ממנו (לעיתים בעשרות שנים) שהיו כפופות לו. שחם הוא אדם נשוי, לקצינת משטרה בכירה גם היא. הרושם שנוצר הוא של קצין בכיר, שחלק ניכר ממעייניו הוא במציאת שוטרות שיהיו מוכנות לקיים עימו קשר מיני - למרות פער הגילים, וכנראה תוך ניצול מעמדו. גועל נפש.

השופט בני שגיא זיכה (יום ג', 24.4.18) את ניצב בדימוס ניסו שחם, לשעבר מפקד משטרת מחוז ירושלים, מרוב האישומים שיוחסו לו. שחם זוכה מכל עבירות הפרת האמונים שיוחסו לו והורשע רק בעבירה אחת של הטרדה מינית מתוך שלוש פרשיות המין שיוחסו לו.

כתב האישום הוגש באוקטובר 2013 לבית משפט השלום בירושלים והועבר לתל אביב בשל שירותו של שחם באותו מחוז. התיק הופקד בידי שגיא כאשר כיהן בבית משפט השלום, והוא יסיים את הטיפול בו למרות שהתמנה לבית המשפט המחוזי בעיר. התיק נוהל בדלתיים סגורות, אך פסק הדין ניתן בדלתיים פתוחות ותוך השמטת פרטיהן של המתלוננות.

לדברי שגיא, מדובר באסופת עבירות מינוריות - החלטות בודדות שקיבל שחם בענייניהן של שוטרות עימן קיים מערכות יחסים מיניות בהסכמה, עבירות שלרוב מטופלות במישור המשמעתי. כאשר התברר שזוהי תמונת המצב, ולא עבירות מין חמורות כפי שיוחס תחילה לשחם, באה לעולם "תיאוריית הצבירה החדשנית", לפיה הצטברות מעשיו של שחם יוצרת עבירה של הפרת אמונים. בשל כך, תוארו בכתב האישום שמונה פרשיות - אבל העבירות הופיעו רק במרוכז בסיומו של כתב האישום.

חקירה מציצנית שחצתה גבולות

שגיא התייחס גם לטענות נגד אופן חקירת השוטרות בידי מח"ש, עליהן הופעלו לחצים כבדים, כאשר גם המדינה הסכימה שנפלו פגמים בחקירה. מדי פעם החקירה חצתה גבולות והפכה למציצנית, קובע שגיא. עם זאת, הוא החליט שלא להתייחס בפסק הדין להתנהלותם של החוקרים, שכן זו לא פגעה בזכותו של שחם למשפט הוגן ומשום שהמדינה הצהירה שהפיקה את הלקחים מהחקירה.

לדברי שגיא, הקשרים נשארו סמויים מן העין גם ללא סיכום בין שחם לבין השוטרות, והם לא יצאו לאור גם שנים לאחר סיומם. הוא מסכים עקרונית עם המשטרה, כי במצב זה - מי שאמור לקבל החלטות בעניינן של השוטרות, מצוי בניגוד עניינים. אולם המדינה לא בחנה את הקשר בין שחם לבין השוטרות בכל מקרה לגופו, אלא טענה שכל המקרים היו באותה עוצמה - וזאת בניגוד לפסיקת בית המשפט העליון. יש להבדיל בין קשר קיים לבין קשר שהסתיים, ויש להבדיל בין סוגי ההחלטות שקיבל שחם בענייניהן של השוטרות השונות.

בפרשה הראשונה יוחסה לשחם פעולה אחת - ראיון עם השוטרת, שלוש שנים לאחר סיום הקשר עימה ובמסגרת תפקידו של שחם; החלטתו הייתה עניינית (הוא דחה את בקשתה) ועלתה בקנה אחד עם האינטרס הציבורי, ולכן לא מדובר בהפרת אמונים. בפרשה השנייה יוחסו לשחם שלוש פעולות בנוגע לשוטרת; הראשונה לא הוכחה, והשתיים האחרות היו פסולות אך לא פליליות, והחלטותיו היו ענייניות. בפרשה השלישית יוחסה לשחם עבירה אחת - ראיון עם שוטרת חודשים ספורים אחרי המגע עמיני איתה. היה זה ניגוד עניינים, אבל במרחק ניכר מהמתחם הפלילי והחלטתו בעניינה הייתה נכונה - קובע שגיא.

בפרשה הרביעית יוחסה לשחם פעולה אחת - שיחת טלפון בעניינה של שוטרת עימה קיים יחסי מין, אך שוב מדובר במרחק רב מניגוד עניינים פלילי ובפעולה תקינה כשלעצמה. בפרשה החמישית - לגביה אומר שגיא, כי המדינה כלל לא הייתה צריכה לתאר כיצד שחם נישק את השוטרת - יוחסה לו פעולה אחת לגבי שוטרת. שגיא קובע, כי ספק אם מדובר בניגוד עניינים, ומציין ששחם טיפל בבקשה רק לאחר קצין אחר וארבע שנים לאחר תום הקשר המיני. בפרשה השמינית ביקש שחם לקצר את תקופת שירותו של בעלה של אחת השוטרות; היא אולי עבירה משמעתית, אבל לא עבירה פלילית - קובע שגיא, ומציין שהשירות קוצר בשלושה חודשים בלבד ועל דעת מפקדו של אותו שוטר.

דוחה את תזת הצבירה

"אין בידי לקבל תזה חדשנית זו, הן לנוכח המדיניות המשפטית והן לנוכח מסקנותי העובדתיות", מסכם שגיא לגבי "תזת הצבירה". החוק הפלילי חייב להיות ברור, ופסיקת בית המשפט העליון מלמדת על מגמה לקבוע קווים ברורים לעבירת הפרת האמונים. קבלת התזה של המדינה עלולה לטשטש לחלוטין את הגבול בין הפרת אמונים משמעתית לפלילית, ועלולה להפוך מעשים רבים לפליליים תוך חתירה תחת עקרונות המשפט הפלילי, מוסיף שגיא. הוא מדגים את האבסורד הטמון לדבריו בתזה זו, ואומר שכל פסקי הדין שציטטה המדינה - התייחסו לצבירת עבירות באותו מקרה.

עוד אומר שגיא, כי נוצר פער לא מבוטל בין התזה של המדינה לבין העובדות שהוכחו. המדינה טענה לעשר פעולות, ונותרו רק שש; טענתה לסטייה מן השורה באחת הפרשות נדחתה בידי שגיא; עוצמת ניגוד העניינים הייתה נמוכה ואף רחוקה מאוד מהמתחם הפלילי; בכל המקרים, החלטותיו היו מוצדקות, ענייניות ועלו בקנה אחד עם מדיניות המשטרה וזאת למרות קשריו עם השוטרות; קיים קושי ממשי בהחלת הדין הפלילי על אסופת המקרים, שנעשו לאורך ארבע שנים בצורה מגוונת ולגבי שוטרות רבות. בסופו של יום נותרו שתי שיחות טלפון וארבע החלטות שביצע שחם בהיותו בניגוד עניינים ברמת נמוכה, וכאמור - ההחלטות היו מוצדקות.

לא נער העלול לטעות

בפרשה השישית יוחס לשחם מעשה מגונה בשוטרת עימה היה בקשר שאינו מיני. שגיא קבע, כי שחם אכן נישק בכוח את השוטרת ודחה את טענתו של שחם כאילו טעה בנוגע לטיב יחסיו עם השוטרת. "ספק בעיני אם אדם סביר כלשהו היה יכול לחשוב שנשיקה עומדת על הפרק", ודאי במעמדו של שחם. הוא אינו נער העלול לראות התנהגות מסוימת כהזמנה לנשיקה, אלא קצין בכיר במשטרה שידע שהשוטרת מעוניינת בעזרתו לעבור לתפקיד אחר. בפרשה זו הורשע שחם בהטרדה מינית ובהפרת אמונים.

בפרשה השביעית יוחסה לשחם עבירה של הטרדה מינית בשל מסרון בעל תוכן מיני ששלח לה. שגיא קבע, כי מאחר שמדובר באירוע אחד בלבד - אין המדובר בעבירה פלילית, המצריכה מספר אירועים חוזרים ונשנים. לכן, זוכה שחם מפרשה זו.

בפרשה השמינית נטען, כי שחם ביצע מעשה מגונה בשוטרת וזאת תוך ניצול יחסי מרות. שגיא קבע, כי לא היו יחסי מרות בין שחם לשוטרת, וזאת לנוכח המבחנים בפסיקה להחלת יחסים שכאלו; פער בדרגות אינו מהווה הוכחה מכרעת ליחסי מרות. המדינה ביקשה תוך כדי המשפט להרשיע את שחם במעשה מגונה רגיל, שהוא חמור יותר - אך שגיא דוחה בקשה זו, באומרו שהיא נולדה רק לאחר שהראיות לימדו שלא היו יחסי מרות. הוא גם אומר, כי לא ניתן לזקק מעדותה של המתלוננת גרסה המאפשרת להרשיע את שחם, במיוחד לנוכח העובדה שלא רצתה מלכתחילה להתלונן, ולכן זיכה את שחם.

כתב האישום מתאר כיצד, לטענת המדינה, יצר שחם קשרים בעלי אופי מיני עם שוטרות צעירות, על-פי רוב בדרגות נמוכות, בתפקידים זוטרים ובפער גילאים משמעותי ממנו, שהיו כפופות אליו. שחם קיבל מעת לעת החלטות בענייניהן של אותן שוטרות, תוך שהוא מצוי בניגוד עניינים ותלוי במוצא פיהן לשמירת סוד היחסים - נטען. כתב האישום מפרט עבירות נוספות של מעשה מגונה בשוטרת, הטרדה מינית של שוטרת אחרת תוך ניצול מרות וביצוע מעשה מגונה בשוטרת נוספת תוך ניצול מרות. השוטרות היו בנות 36-20, חלקן נשואות, והמעשים בוצעו במשך שנים כאשר שחם מתקדם בסולם הדרגות והתפקידים במשטרה.

לדברי המדינה, חלק מהשוטרות הגישו לשחם בקשות בנוגע לתפקידים בהם חפצו, יציאה ללימודים ומימונם, מעבר ליחידה אחרת, החשת מעבר כזה וכדומה. לבקשות אלה - בהן החליט שחם כחלק מתפקידו ובמסגרת סמכויותיו - הייתה משמעות רבה עבור השוטרות הזוטרות. חלקן אף נקלעו למצוקה ונזקקו מאוד לאישור בקשותיהן בידי קצין בכיר. לטענת המדינה, כך נוצרה תלות הדדית בין שחם לבין השוטרות: הן היו תלויות בהחלטותיו והוא היה תלוי בשתיקתן לגבי היחסים ביניהם, דבר המהווה מירמה והפרת אמונים.

את המדינה ייצגו עוה"ד רונן יצחק, ליאת יונניאן ורות יצחקי-שרוני, ואת שחם - עוה"ד בעז בן-צור, דקלה סירקיס ועודד גזית.
ת"פ 31283-10-13, מדינת ישראל נ' ניסו שחם / פס"ד
זיכויו של ניצב בדימוס ניסו שחם מעבירות מרמה והפרת אמונים ומשתי עבירות מין, והרשעתו במעשה מגונה

תאריך:  24/04/2018   |   עודכן:  29/04/2018
איתמר לוין
+משרד המשפטים מטעה בפרשת שחם
17:12 24/04/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דוברות המשרד הוציאה הודעה היוצרת את הרושם כאילו שחם הורשע בעבירת עיקרית וזוכה מעבירות שוליות - בעוד ההפך הוא הנכון
(הפוך מן האמת)
+למה לא שוחד?
11:00 24/04/18  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הקביעות שהובילו לזיכוי הן משפטיות וניתן לערער עליהן  ▪  ברמה המוסרית מדובר באדם רקוב מן היסוד  ▪  היה מקום לבדוק האם אין מדובר בשוחד מיני
(עסוק בציד שוטרות [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניסו שחם זוכה מרוב ההאשמות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב.ניצן
24/04/18 08:26
2
גוש קטיף
24/04/18 11:06
3
שמואל פישר
25/04/18 06:50
4
שמואל פישר
25/04/18 06:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משטרה במוקד
המשטרה אינה מתעדת תחקירים של אירועים מבצעיים. עובדה זו התגלתה אגב פסק דינה של ועדת הערר בבית משפט השלום בחיפה, אשר דנה בעניינו של נגד במשמר הגבול שנפטר תוך כדי שירותו.
08/04/2018  |  איתמר לוין  |   חדשות
סרטון הרץ ברשת בו נראה נהג של אגד מתווכח עם שוטר שעיכב אותו ואף אזק אותו לעיני הנוסעים עורר תרעומת בקרב נהגים רבים של אגד, החשים כי משטרת ישראל מתנכלת להם.
04/04/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
ב-1994 המליצה ועדת גולדברג, כי כבר מהשלבים הראשונים של החקירה, תהיה לחשוד זכות לבקש נוכחות של עורך דין מטעמו. הוועדה המליצה שהסנגור לא יתערב בחקירה באופן אקטיבי ויתן ייעוץ ללקוח, אלא ישמש כמשקיף שתפקידו להרתיע את החוקרים מפעילות אסורה, ולחזק את היכולת של בית המשפט לפסוק על-פי ממצאי החקירה.
03/04/2018  |  עו"ד נוגה ויזל  |   מאמרים
שרה נתניהו ויאיר נתניהו, רעייתו ובנו של ראש הממשלה, הגישו (יום ד', 29.3.18) תלונה למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) על "הדלפות מגמתיות וכוזבות לאמצעי התקשורת". התלונה, שהוגשה באמצעות עו"ד יוסי כהן, עוסקת בהדלפות לכאורה מחקירותיהם של השניים בשבוע שעבר ביחידת להב 433 וברשות ניירות הערך.
29/03/2018  |  עידן יוסף  |   חדשות
דעתי הרי ידועה ומגובשת. היא לא נולדה אתמול. גם לא שלשום. מפכ"ל המשטרה, רנ"צ רוני אלשיך, אשר "הובא"/"יובא" מהשב"כ - לאמור, מחוץ לשורות המשטרה החולה במחלה ממארת, וזאת, על-מנת "לנקות את האורוות" או אם תרצו "לרפא את השורות", נכשל כישלון קולוסאלי. הוא דרדר את המשטרה ואת תדמיתה בעיני הציבור לשפל עמוק וחסר תקדים (31% בלבד מאמינים במשטרה) והוא חייב לסיים את הקדנציה הכושלת שלו, וללכת הביתה, מהר ככל האפשר, ויפה שעה אחת קודם.
22/03/2018  |  פנחס פישלר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
"רק בישראל משטרה תוקפת עיתונאים"  /  עידן יוסף
לא יושמו כל הלקחים מחטיפת הנערים  /  איתמר לוין
עתירה נגד רכישת נעליים למשטרה  /  יצחק דנון
הרגלים מגונים  /  איתמר לוין
רשויות העקיפה  /  איתמר לוין
רוני אלשיך צריך ללכת  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il