חברת התחבורה הציבורית
נתיב אקספרס משתמשת בקודי תעריפים לחוזי נסיעה השונים מאלה של
משרד התחבורה בהם משתמשים יתר מפעילי התחבורה הציבורית בישראל. כידוע, לכל
קוד נסיעה יש תעריף נסיעה שונה, ובחלק מן הקודים המחיר זהה. מדובר למעשה במעין "שפה שונה" המונעת קשר אחיד וחסר אמצעי תיווך בין הנוסע לנהג האוטובוס.
כך עולה מבדיקה שערך News1 מול שבעה נהגי אוטובוס באשכול הגליל. ניסיון לברר כמה עולה נסיעה לפי קוד כלשהו של משרד התחבורה עלתה בתוהו. נהגים לא התמצאו בקודים, ולפעמים אף נקבו במחירים גבוהים מאלה שקבע משרד התחבורה בשל חוסר היכרות עם מערכת התעריפים. כך למשל, קוד 368 של משרד התחבורה לנסיעה בין טבעת נהריה לטבעת צפת הוא בעצם קוד 578 בנתיב אקספרס.
גם במוקד המידע של נתיב אקספרס לא ידעו להשיב לבקשות מידע על קודים. לשאלתנו האם נהגי האוטובוס יידעו לתת תשובה נעניינו: "אולי נהגים ותיקים שבקיאים בקודים"... השוני בין קודי משרד התחבורה לקודי המפעיל יוצר "קצר בתקשורת" המקשה על הנוסע והנהג להבין זה את זה, ובמקרים מסוימים אף גורר חיוב מוגדל או רכישת חוזה לא תואם.
נתיב אקספרס: יחידת המחשב הונחתה לבצע התאמות
מחברת נתיב אקספרס נמסר בתגובה: "בהמשך לפניית News1, הנושא נבדק פנימית בחברה. בהתאם, ייתכן שהיו מספר מקרים בהם הנהגים לא הספיקו ליישם באופן מלא את הרפורמה בתעריפים. יש לזכור שרפורמה זו פורסמה רק מספר ימים קודם, לפיכך ומטבע הדברים סביר הוא שיהיו מקרים מעין אלו. עם זאת, החברה תדרכה שוב את נהגיה בעניין.
"לגבי מספרי הקודים הארציים של משרד התחבורה הרי שהם זהים לגמרי לאלה של החברה. פשוט החוזה תורגם למספר פנימי בתוך המערכת שעל הנהג להזין אותו במערכת הכרטוס בהתאם לחוזה המבוקש. להבנתנו, הנושא לא משפיע בכלל על ציבור הנוסעים. תודה על פנייתך שמהווה עבורנו עוד אמצעי לשיפור השירות לנוסעים, דבר שהינו בראש מעייניה של החברה".
כתב News1 לא הסתפק בתשובה ושאל האם נוסע שייגש לנהג ויציין את מספר הקוד המבוקש כפי הוא מופיע במשרד התחבורה, אך לא יידע מה הקוד הפנימי של נתיב אקספרס - יקבל את החוזה המבוקש בטעינת הרב קו? תשובת נתיב אקספרס: "שאלתך במקום ונכונה, וכרגע לא מתאפשר שהקודים יהיו זהים בגלל בעיה מיחשובית, ולכן כל נהג קיבל טבלת קודים של משרד התחבורה למול שלנו, וחובה עליו להחזיקה. במקביל, ניתנה הוראה ליחידת המחשב להתאים בין הטבלות".
משרד התחבורה: נערוך מעקב שוטף
מן
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה נמסר: "נהגי חברת נתיב אקספרס קיבלו תדרוך בנושא כמו נהגים אחרים בחברות המפעילות. רשימות הקודים החדשים הועברו אליהם כנדרש. כמו-כן, בכוונת המשרד לבצע ריענון נוסף לכלל הנהגים.
"נציין כי לא קיימים קודים אחרים של נתיב אקספרס לציבור הנוסעים. במערכת החברה הוטמעו הקודים החדשים והם תואמים לקודים של משרד התחבורה. עם זאת, לחברה יש קודים פנימיים המשמשים אותם לצרכים פנים-ארגוניים והם מתורגמים לקודים החדשים שקבע משרד התחבורה.
"משרדנו מתחייב לכל הבעיות שעולות ועומד לרשות הציבור למתן מענה ופתרון. המשרד יערוך מעקב שוטף במטרה לתת פתרון לכל הסוגיות", לשון התגובה.