ועדת הכלכלה אישרה (יום ג', 22.5.18) את תקנות מחלות בעלי חיים, שהגיש משרד החקלאות, העוסקות בסימון גמלים. התקנות הוגשו לאחר שלאחרונה אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת סימון ופיקוח על בעלי חיים, של ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי), עליה חתומים חברות וחברי כנסת רבים נוספים.
בנוסף לכך אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית ההצעה לתקן את פקודת התעבורה, כך שניתן יהיה להטיל אחריות על בעליו של בעל חיים שהיה מעורב בתאונת דרכים. היו"ר
איתן כבל הבהיר כי מדובר בחלק בלתי נפרד מהמאבק בקטל בדרכים ומהמאמץ לעשות הכל כדי למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים. ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי המטרה היא להרתיע ולתפוס את האחראים במקרה של תאונה.
בדיון הקודם עלתה מחלוקת באשר לסימון הגמלים באמצעות שבב תת-עורי, ולדיון היום הגיע מנהל השירותים הווטרינריים בשדה, ד"ר תמיר גושן, שאמר כי השבב לא פוגע בבריאות בעלי החיים ולא משפיע על ייצוא החלב, על הפוריות או על קצב הגדילה. עם זאת הוא ציין כי ישנם מקרים בודדים בהם השבב נע בתוך הגוף ובעולם מקובל לבצע סימון באוזן כדי שהשבב לא יגיע למזון. סמוטריץ' אמר בתגובה כי בישראל נהוג היום לסמן באוזן, אבל עובדה שעד היום לא אותר ולו בעלים אחד של גמל שגרם לתאונה שכן בעלי הגמלים חותכים להם את האוזן.
ח"כ
סעיד אלחרומי התנגד לתקנות ולהצעת החוק ואמר כי בעבר המליץ משרד החקלאות על סימון באוזן, וכמה ימים לפני הישיבה הקודמת שינה את התקנות בהתאם לעמדת שר החקלאות שהוא ממפלגתו של יוזם ההצעה. לטענתו מדובר בהתעללות בוטה בבעלי חיים, והפתרון למניעת התאונות הוא בהקצאת שטחי מרעה. סמוטריץ' הגיב ואמר כי הממשלה רוצה להטיל אחריות ולמנוע תאונות, ולכן נדרש השבב. כבל הוסיף כי במקרים רבים יודעים למי הגמל שייך אבל הסימון באוזן לא מאפשר להביא את הראייה. ח"כ
חיים ילין אמר: "דבר אחד ברור, לא יחתכו יותר אוזניים וגם זו התעללות". ח"כ דן סידה אמר: "סימון בעלי החיים הוא המרכיב המרכזי שיתן את כוח ההרתעה שיהווה הקלה באופן משמעותי על המערכות כדי שיוכלו לאתר את אותם פורעים. סימון ופיקוח על בעלי חיים זה דבר המתבקש בדיוק כמו כל תקנון בטיחותי כזה או אחר, על אחת כמה וכמה שמדובר באסונות הקשים שהתרחשו באזור הדרום מהסיבה שלא נתנו את הדגש על כך".
סגן ניצב אבי כהן, ששימש בעבר מפקד תחנת דימונה, אמר כי יש מאות אירועים עם גמלים בכבישי הנגב ואין ספק שהתקנות והצעת החוק יתנו מענה לצמצום התופעה. "בתאונה בה נהרג דודו כהן נחתכה אוזנו של הגמל, וכעת בעלי הגמלים יצטרכו לקחת אחריות ולהעביר את העדרים למקומות הנכונים", אמר.
בסופו של דבר אישרה הוועדה את התקנות והצעת החוק כך שהסימון יעשה באמצעות שבב תת-עורי, ברוב של 8 תומכים מול מתנגד אחד. בתומכים היו כבל,
לאה פדידה,
נורית קורן, סמוטריץ',
רועי פולקמן, חיים ילין, דן סידה, ו
איתן ברושי, לעומת ח"כ אלחרומי שהתנגד. עוד נקבע היום כי התקנות יכנסו לתוקף בעוד חצי שנה, כאשר תהליך הסימון יחל עוד קודם לכן בהתאם להיערכות משרד החקלאות. לאחר כניסת התקנות והתיקון לחוק לתוקף ניתן יהיה להטיל אחריות על בעלים או מחזיק בגמל שהיה מעורב בתאונת דרכים.