פרשה נוספת של הפרת פרטיות בחברת פייסבוק. ניו-יורק טיימס חושף (יום ב', 4.6.18), כי החברה הגיע בעשור האחרון להסכמים עם לפחות 60 מפתחי מכשירים, במסגרתם העבירה להם את פרטיהם של גולשי הרשת החברתית. בין החברות שקיבלו את המידע: אפל,
אמזון, בלאקברי,
מיקרוסופט ו
סמסונג.
הפרשה החדשה באה לאחר שהחברה ומייסדה, מארק צוקרברג, כבר ספגו ביקורת חסרת תקדים בארה"ב ובאירופה לאחר שהתברר, כי פרטיהם של 87 מיליון גולשים הגיעו לחברת קיימברידג' אנליטיקה - שהשתמשה בהם לתעמולה פוליטית לטובת
דונלד טראמפ והברקזיט.
ההסכמים עם מפתחי המכשירים אפשרו לפייסבוק להרחיב את תפוצתה, כאשר ניתן היה להציע למשתמשי המכשירים להפעיל את המרכיבים הפופולריים של פייסבוק כמו "לייק" ופנקסי כתובות. בתמורה קיבלו המפתחים גישה לחבריהם של הלקוחות הישירים בלא שהללו נתנו לכך את הסכמתם. בחלק מן המקרים ניתן היה אפילו לאחזר מידע שנמחק. הטיימס מציין, כי הדברים התרחשו גם לאחר שבשנת 2011 הצהירה פייסבוק - בעקבות הסכם עם נציבות הסחר הפדרלית - שחדלה מלהעביר מידע על לקוחותיה. רוב השותפויות עדיין בתוקף, אם כי לפני חודשיים החלה פייסבוק לסיים אותן בעקבות פרשת קיימברידג' אנליטיקה.
הטיימס מציין, כי כמה ממפתחי המכשירים יכולים לאחזר מידע הכולל מערכות יחסים, דת, נטייה פוליטית ואירועים צפויים. בדיקת העיתון העלתה, כי המפתחים ביקשו וקיבלו מידע כמו צדדים שלישיים אחרים. גישתה של פייסבוק, לפיה המפתחים אינם צד חיצוני, מביאה לתוצאות מרחיקות לכת עוד יותר: הם יכולים להשיג מידע על חבריהם של הגולשים, גם אם אלו אסרו במפורש על פייסבוק להעביר הלאה את המידע.
מפתחי המכשירים הסתמכו תחילה על מידע גלוי של פייסבוק, אך ב-2007 יצרה החברה עבורם ערוצי מידע חסויים שהתקיימו עד 2014. המשמעות היא, מדגיש הטיימס, שמידע על עשרות מיליוני גולשים הגיע למכשירים סלולריים, קונסולות משחקים, טלוויזיות ומערכות אחרות שאינן בשליטת החברה.
עוד מגלה העיתון, כי היחסים עם המפתחים עוררו ויכוח פנימי בפייסבוק כבר בשנת 2012. סנדי פאראקילאס, שהיה מבכירי פייסבוק והפך למבקר קולני שלה, אמר לעיתון, כי הנושא הוגדר בדיונים בחברה כ"סוגיה של פרטיות. מדהים לגלות שייתכן שאותה התנהלות עדיין קיימת, שש שנים מאוחר יותר". עוד טען, כי הגילוי סותר את הודעתה של פייסבוק לקונגרס, ולפיה הפסיקה את כל ההרשאות לקבל מידע על חבריהם של הגולשים.
ראשי פייסבוק טענו בעבר, כי הסכמי השותפויות - שהיקפם המלא לא נחשף עד היום - עולים בקנה אחד עם מדיניות הפרטיות של החברה ועם ההסכם עליו הגיעה עם נציבות הסחר. לדבריהם, החברה רואה במפתחי המכשירים "שלוחה" שלה, ולכן אין המדובר בהעברת מידע לצדדים שלישיים. עוד אומרת פייסבוק, כי לא ידוע לה על מקרה כלשהו בו נעשה שימוש לרעה במידע. ג'סיקה ריץ', עובדת לשעבר בנציבות הסחר שנטלה חלק בחקירה נגד פייסבוק, טוענת לעומת זאת, כי הפרשנות של פייסבוק אבסורדית ומשמעותה היא שהיוצא מן הכלל גובר על הכלל.
בתגובה לפרסום בטיימס אישרה פייסבוק, שמפתחי מכשירים שמרו בשרתיהם מידע שהתקבל ממנה, כולל מידע של חברי הגולשים. אפל אמרה בתגובה, כי היא הסתמכה על גישה פרטית למידע שבידי פייסבוק כדי ליצור אפשרות להעלות תמונות מבלי להזדקק לאפליקציה של פייסבוק, וכי מאז ספטמבר שעבר אין לאייפונים גישה לפייסבוק. אמזון וסמסונג סירבו להגיב. בלאקברי מסרה, כי השתמשה במידע רק כדי לאפשר ללקוחותיה גישה לרשתות ולהודעות של פייסבוק, וכי היא לא שמרה מידע זה. מיקרוסופט אמרה, כי שותפותה עם פייסבוק אפשרה ללקוחותיה לבצע פעולות מסוימות ברשת וכי המידע לא נשמר בשרתים שלה.