בתום משא-ומתן ארוך,
משרד התחבורה, משרד האוצר וקואופרטיב אגד אישרו (יום ד', 13.6.18) את עקרונות ההסכם החדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית העירוניים והבין-עירוניים של אגד ("הסכם הסובסידיה"). על-פי מקורות בענף, ההסכם כולל סובסידיות בסכום שמוערך בכמיליארד שקל בשנה למשך 10 שנים.
ההסכם כולל את הוצאתם לתחרות של כל קווי השירות של אגד, וזאת בתוך 12 שנים עד לשנת 2030. רוב קווי השירות שייצאו לתחרות נמצאים בשלוש המטרופולינים הגדולות. במסגרת ההסכם, יפורסמו בחודשים הקרובים מכרזים להפעלת כ-50% מקווי התחבורה הציבורית בירושלים. מדובר בכ-80 קווים המסיעים כ-60 מיליון נוסעים בשנה - כחמישית (20%) מכלל נוסעי אגד.
במהלך השנה הבאה (2019) צפויים להתפרסם מכרזים להפעלת קווי תחבורה ציבורית עירוניים ובין-עירוניים. מדובר בין השאר בקווים בין-עירוניים בין אשקלון ואשדוד לירושלים ולתל אביב ולפרברי העיר רחובות.
בשנת 2020 יפורסמו מכרזים נוספים להפעלת עשרות קווי שירות בין השאר בפרברי ראשון לציון וחיפה. בהמשך, לא נמסר מתי, יפורסמו מכרזים להפעלת קווי השירות של אגד גם קווי בחולון, כרמיאל, חיפה, חדרה, בנגב ובגליל.
כחלק מההסכם, אגד התחייב לעבור התייעלות משמעותית, הכוללת שינוי מבני והכנסת משקיע פרטי, כך שבתום תקופת ההסכם, יוכל הקואופרטיב לפעול בתנאי תחרות. כחלק מהיערכות אגד לפעילות בתחרות מלאה, יוקצה תקציב לצורך הפרשה (פיטורים/פרישה מרצון) של מרבית החברים (1,300 מתוך 1,500) ועובדי דור א' (1,800 מתוך 2,400), בתנאים הולמים, שטיבם לא פורט.
בנוסף לפרישת עובדים וכחלק מהערכות לתחרות, אגד יהפוך בתוך שנה וחצי מקואופרטיב לחברה. החברה תידרש לעמוד ברמת שירות המקובלת בקווי השירות שיוצאו לתחרות. עד לשנת 2021 יחודש צי האוטובוסים שלה כך שיעמוד בדרישות המכרזים התחרותיים (גיל מקסימלי של 10 שנים, לעומת כ-15 שנים כיום), הצטיידות ב-150 אוטובוסים חשמליים ועוד).
אגד מפעיל כיום כ-2,950 אוטובוסים. נתח הפעילות של אגד בענף התחבורה הציבורית מסתכם כיום בכ-35%. מספר הנוסעים בקווים העירוניים והבין-עירוניים של הקואופרטיב מגיע לכ-900 אלף ביום.
במשרד התחבורה אומרים שההתייעלות תביא לחיסכון בעלות ההפעלה של אגד, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה. תשלום הסובסידיה לאגד מותנה בביצוע נסיעות בפועל (שלא כמו בהסכם הקודם) ובתמריצי איסוף נוסעים. עוד נמסר כי ההסכם מגלם בחובו חיסכון של כמיליארד שקלים, כתוצאה מהוצאתם של קווי אגד לתחרות. החיסכון יופנה לשיפור רמת השירות, תוספות שירות, הגברת תדירויות ושימוש בטכנולוגיות מתקדמות.
"ההסכם שנחתם מאפשר מחד-גיסא את המשך פתיחת ענף התחבורה הציבורית לתחרות, דבר שיביא לשיפור השירות לציבור הנוסעים ולהגברת השימוש בתחבורה הציבורית. מאידך-גיסא, הוא מאפשר לאגד להיערך לפעול בתנאי תחרות, תוך דאגה לעובדים הוותיקים, שתרמו רבות להתפתחות ענף התחבורה הציבורית מאז קום המדינה", אמר שר התחבורה ישראל כ"ץ.
בהמשך להסכמות עם אגד בנושא השכר, השר כ"ץ הנחה את הדרגים המקצועיים במשרד לפעול לעידכון שכר הנהגים בכלל הענף, בהתאם לעקרונות אגד, שעלותו מוערכת בכ-200 מיליון שקלים בשנה. מטרתו של המהלך להפוך את מקצוע הנהג למבוקש ובעל אופק תעסוקתי ממושך.
יו"ר מזכירות אגד, אבי פרידמן, אמר כי "אגד שותף מלא עם ממשלת ישראל ומשרד התחבורה במימוש הרעיונות להסדרת מבנה התחבורה הציבורית בעשורים הקרובים במדינת ישראל. ההסכם הנוכחי מסדיר את מבנה התחבורה הציבורית בישראל ויבטיח את מעמדו ויציבותו של אגד גם בעתיד. מדובר בהסכם המשמעותי ביותר עבור אגד מאז הקמתו, והמשא-ומתן שנמשך ברציפות כ-3 שנים מבטא את עומק ומורכבות הנושאים והמאמץ להביא לשיפור השירות ללקוחות ולצד זה מחויבות בלתי מתפשרת להעניק ביטחון תעסוקתי ויציבות כלכלית לטווח הארוך לכ-6,500 העובדים והחברים".