ועדת הכספים אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה (הטבות המס) במסגרתה נקבעו מספר תיקונים שמטרתם לדייק ולמטב את אופן קביעת הטבות מס הכנסה לישובים הזכאים להטבות מס בקרב יישובי הצפון והדרום.
הצעת החוק שאושרה הינה תיקון למתווה הטבות המס לישובים בפריפריה שנקבע בוועדת הכספים בשנת 2015. על-פי התיקון שאושר היום נקבע כי יורחב מנעד גודל הישובים הזכאים לקבל הטבות מס, כאשר ישובים הזכאים להטבות המס בהתאם לקריטריונים הקבועים בחוק יכללו עד 85,000 תושבים תחת 75,000 בחוק שחוקק ב-2015. זאת על-מנת לאפשר גם לעיר בהרחבה כדוגמת נהריה את המשך זכאותה להטבת המס, ככל שהיא עומדת ביתר התנאים הקבועים בפקודה לעניין זה. זאת על-רקע התפתחות ישובים ורצון שישובים בינונים יוותרו בגדר החוק.
בנוסף קובעת ההצעה כי יורחבו הטבות המס לישובים סמוכי גדר בצפון, כאשר נכון להיום קובעת פקודת המס כי יישוב עירוני בנגב זכאי להגדלת הטבת המס במידה שהוא סמוך לגדר ואילו בצפון ההטבה הזו חלה רק על ישובים צמודי גדר. הצעת החוק קובעת הרחבה במסגרתה תחול הטבה זו גם לגבי יישובי צפון סמוכי גדר, כך שגם ישובים הממוקמים במרחק שבין 2 ל-9 קילומטר מהגבול בצפון יהיו זכאים להטבת מס נוספת על הכנסה - בת 2%.
בנוסף לאור עידכון נוסחת המדד הפריפריאלי על-ידי הלמ"ס, קובעת הצעת כי תתוקן הגדרת ניקוד הפריפריאליות כך שמספר הנקודות לאשכולות 3 ו-4 יהיה זהה, לאור הפער הנמוך בין האשכולות ובמקביל תבוטל תוספת הזכאות ליישוב עירוני בנגב במדד פריפריאלי 3 או נמוך ממנו, כך שהתוספת לעניין הטבת מס זו תעמוד על סכום של עד 30,000 ש"ח הן לאשכול 3 והן לאשכול 4.
עלות התיקון לחוק - 52 מיליון ש'
במהלך הדיון טענו נציגי משרד האוצר כי העלות הכוללת של החוק גדלה והיא עומדת כיום על 2.3 מיליארד ש"ח תחת המסגרת תקציבית שנאמדה בעת חקיקת החוק בשנת 2015 על 1.35 מיליארד ש"ח. יו"ר הוועדה, ח"כ
משה גפני תקף את הדברים וציין כי החוק לא השתנה מהסיכום המשותף שנקבע עם שר האוצר ובמידה והמשרד רוצה לעצור את תיקון החוק שעלותו עומדת על כ-52 מיליון ש"ח הוא דורש ששר האוצר הוא זה שיעביר את הבקשה, שעה שהשר היה שותף להליך החקיקה מתחילת דרכו: "קבענו מראש שיהיו קריטריונים, אם שר האוצר רוצה לחזור בו אני מבקש לשמוע זאת ממנו".
במהלך הדיון הוצפו עוד בקשות שונות לשינויי במפת ההטבות והתאמתה לישובים וסיטואציות שונות מצד חברי כנסת וראשי ישובים, בעקבות כך קבעה הוועדה כי מכלול הבקשות ידונו במסגרת הכנת החקיקה לקריאה שנייה ושלישית על-מנת להביא למענה הולם למכלול הישובים והצרכים.