נגידת בנק ישראל, ד"ר
קרנית פלוג, תוקפת את אופן מימוש התקציב המיועד עבור תחבורה ציבורית ב
משרד התחבורה ולהשלכותיו הכלכליות על המשק: "גובשה בשנת 2002 תוכנית אסטרטגית לתחבורה ציבורית, והתוכנית הזו הייתה אמורה להביא בתוך 5 שנים, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, השקעה בתחבורה ציבורית. אפשר לראות שבשנים 2016-2013, בפועל מה שהוצא היה מחצית ממה שתוכנן. הייתה תוכנית אסטרטגית מרשימה, אבל היישום בפועל הרבה יותר איטי ונעשתה עבודה גם על-ידי בנק ישראל וגם על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהראתה כי הושקעו כספים רק במחצית גודל התכנון".
לדברי פלוג, שדיברה בכינוס (יום ג', 3.7.18) שהתקיים בכנסת לציון יום התחבורה הציבורית, "נזק הגודש צפוי לגדול עוד בצורה ניכרת אם לא נשנה את המצב בקרוב. קצב הגידול בשטח הדרכים הוא בערך כמו קצב הגידול של האוכלוסייה, חמישה-שישה אחוז בשנים האחרונות, אך קצב הגידול בכלי רכב פרטיים הרבה יותר מהיר. כלומר, ככל שאנו סוללים יותר כבישים נעשה צפוף יותר, והנזק רק ילך ויגדל".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ
איתן כבל, אמר בכינוס: "הבשורה המרכזית היא ההסכמה לרישות נתיבי תחבורה ציבורית בכל הארץ בתוך שלוש שנים. אך מעבר לכך, בחלק מהמקומות ראשי הערים הפכו לחסם המרכזי והם צריכים לדעת שללא קידום תחבורה ציבורית הם לא יוכלו להיבחר. יש נכונות היום מצד משרדי הממשלה להשקיע בתחום וחייבים את שיתוף הפעולה של ראשי הערים".
ח"כ
דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית: "הגענו לרגע האמת. אם לא ניגמל עכשיו מהרכב הפרטי, נידונו לשנים ארוכות של עמידה בפקקים בלי יכולת לזוז, של זיהום אוויר, תאונות דרכים, ופגיעה מוגברת באוכלוסיות מוחלשות. היום גם בכנסת השמענו קול ברור וחד-משמעי: את המשאב הציבורי שנקרא כביש, צריך להעביר לשימוש האמצעי הציבורי שנקרא אוטובוס. מהפכת התחבורה הציבורית מתחילה עכשיו".
איתמר בן-מאיר, מנכ"ל חברת נתיבי איילון, אמר: "הציבור רוצה לצאת מהפקק. אם לא יהיה שינוי משמעותי בהרגלי הנסיעה של כולנו, אז עוד כמה שנים כולנו נעמוד במגה-פקק. המשימה הלאומית היום, היא ליצור עבור הציבור חלופות לרכב הפרטי - אפשרויות נסיעה שהן נוחות, יעילות, מהירות. משרד התחבורה והשר ישראל כ"ץ מבינים שחייבים לפצח את המשוואה ולהביא פתרונות חדשניים - וזה בדיוק השינוי שאנחנו מובילים. המפתח הוא להביא לציבור מגוון של פתרונות. חברת נתיבי איילון מובילה היום תכנון תחבורתי בראייה מטרופולינית רחבה ארוכת-טווח ומקדמת מגוון מיזמים חשובים שיאפשרו לציבור לשנות את הרגלי הנסיעה. כדי שזה יקרה, ניתן עדיפות לכל מי שיבחר להשאיר את הרכב בבית. מי שיבחרו בתחבורה ציבורית ושיתופית יהיו אח"מים".
ח"כ
יעקב אשר (
יהדות התורה) אמר: "הנושא של התכנון הנכון נותן חינוך ותרבות וממנף את הכלכלה. בתכנון של עיר ודרכים בין-עירוניות נמצא הפתרון להרבה מהבעיות החברתיות. המרחב הציבורי, אם יודעים לתכנן אותו נכון ולשפר אותו ולעשות אותו נוח ומיטיבי ממנף, הרבה דברים בכל תחומי החברה. המכרזים של חברות האוטובוסים לצערי לא מוכתבים מהצורך - והחברות נאלצות להתפשר על כמות הקווים".
מנכ"ל 15 דקות, גיל יעקב: "הביקוש לתחבורה הציבורית בתוך ערי ישראל הולך ועולה, אבל לצערנו הרשויות לא עושות מספיק כדי לקצר את זמני הנסיעה באוטובוסים. ישנן רשויות מקומיות שלא מפנות נתיבים לנת"צים, משרד התחבורה מקדם נתיבים כאלה בכבישים הבין-עירוניים בקצב איטי מאוד, וישנו ביקוש גדול לקווים מכינים, לקווים מהירים לאזורי תעסוקה ולתחנות הרכבת. הציבור מצפה ממשרדי האוצר והתחבורה להוסיף שירות וקווים באופן משמעותי ובהקדם וביחד עם הרשויות המקומיות להקצות תשתיות מתאימות.
במהלך היום הוצב בכנסת פעילות של קרון ההסברה הנודד "מיש בס באס" (לא רק אוטובוס) של משרד התחבורה, מדובר בתוכנית הסברה מקיפה ורחבה מלווה את המיזם, כאשר מטרתה המרכזית היא חשיפת האוכלוסייה הערבית לתוספות השירות המשמעותיות המיושמות מטעם תוכנית החומש בפרט ועידוד השימוש בתחבורה ציבורית, בכלל. תוכן הפעילות ממוקד בהשקעה בתחבורה הציבורית ביישובי המיעוטים בשנתיים האחרונות, בשיפורים ובתוספות השירות ומועבר באמצעות פעילות חווייתית הידודית, הכוללת צפייה בסרטון VR 360 ומשחק בסגנון "חדר בריחה" הידודי.