משרדי התחבורה והאוצר הגיעו (יום ה', 5.7.18) לסיכום עקרוני עם ועד נמל חיפה וההסתדרות בדבר הכנסת תחרות לנמל, שקט תעשייתי עם העובדים וצעדי התייעלות.
לפי המתווה, ייכנס לנמל משקיע פרטי במטרה להכין את הנמל לתחרות הצפויה מול הנמל הפרטי שיוקם במפרץ חיפה. לאחר כניסתו של משקיע אסטרטגי לנמל, תתאפשר לנמל העמקת רציפי הים ואף הרחבתם. מדובר בלפחות רציף אחד.
כחלק מהיערכות הנמל לתחרות, סוכמו צעדי התייעלות במגזרים השונים בנמל הכוללים תוכנית פרישה שתיכנס לתוקף בכפוף למינימום עובדים שיפרשו ואי קליטת עובדים בגינם (מספר הפורשים צפוי להגיע ל-150 עד 200 איש מאנשי הנמל - מתוך 1,000 - אליהם יצורפו אנשי מחלקת הים, נתבים, שכוללים עוד 100 איש), ביטול משרות לא יצרניות, שינוי מנגנון התגמול כך שיתמרץ עבודה יעילה יותר ושינוי נורמות עבודה נוספות, וזאת לצד מתן הגנה לדור ב' מפיטורי צמצום והגנה חלקית על שכר העובדים בשנים הראשונות לתחרות - ככל הנראה עשור.
עלות פרישת כל עובד מרצון עד הפנסיה, כולל גישור כספי, עשויה לנוע בין 2 ל-2.5 מיליון שקל לכל עובדי דור א'.
מחלקת הים הפועלת כיום בנמל חיפה תעבור לחברת בת נפרדת וניטרלית, שתיתן שירותים לשני הנמלים, החדש והקיים, באופן שוויוני.
ההסתדרות הכללית צפויה להודיע לבית הדין הארצי לעבודה שהבקשה להפעיל את זכות השביתה שם עשויה להתגלות כלא רלוונטית.
משרדי האוצר והתחבורה מברכים את ועד העובדים וההסתדרות ואת הנהלת נמל חיפה שפעלו באחריות על-מנת להבטיח הן את יציבותו של הנמל, הן את כושר ההתחרות שלו והן את ביטחונם של העובדים. לדבריהם, "מדובר בבשורה משמעותית לתושבי מדינת ישראל, שצפויים ליהנות ממסחר תחרותי ורציפים חדשים ומודרניים".
שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ אמר: "היום צעדנו צעד גדול להשלמת הרפורמה בנמלים. ההסכם שהושג עם עובדי נמל חיפה מבטיח את קידום התחרות, ההתייעלות והכנסת המשקיע הפרטי האסטרטגי, שיזניק את פעילות הנמל. במקביל תימשך בניית נמל המפרץ החדש, דבר שיוביל, בתוך שנים ספורות לתחרות והוזלת יוקר המחיה והפיכת ישראל למרכז סחר ותובלה ימית, לטובת המשק הישראלי, עובדי הנמלים וכלל אזרחי מדינת ישראל".
משרד התחבורה מוביל כיום רפורמת ענק במסגרתה מוקמים שני נמלי ים חדשים באשדוד ובחיפה, שיוכלו לקלוט אניות ענק ולהתחרות גם עם הנמלים הימיים של המדינות הסמוכות לישראל. הנמלים החדשים יביאו לפעילות ענפה באזור. הם יקלטו עובדים חדשים ויספקו מקומות עבודה לישראלים רבים. פעילות הנמלים תצריך שטחי עורף נמל רבים. עורף נמל חיפה יגיע עד מגדל העמק ונמל אשדוד יגיע לכל הסביבה, מאחר שהפעילות הכלכלית תגדל בעוצמה רבה.