הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הכנסת לדיון בתיקון לחוק משק החשמל החלה (יום ג', 10.7.18) להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את החוק ולהוציא לדרך את הרפורמה במשק החשמל. היו"ר
איתן כבל פתח את הישיבה ואמר כי מבלי להגזים בחשיבות הנושא, מדובר ברפורמה הגדולה ביותר במשק בעשור האחרון. "הדבר החשוב הוא לשרת את אזרחי ישראל שידעו שהולכת להיות תחרות אמתית שהם הולכים להרגיש בכיסם – אם זה לא יקרה כולנו הפסדנו", אמר. הוא הוסיף כי לרפורמה יש גם השלכות על אלפי עובדים וזה משהו שהוא לא יכול להתעלם ממנו. "מדובר בדרמה ואני מקווה שהמדינה תדע לתת מענה לעובדים האלה", אמר. הוא הזכיר כי היה ספקן שהרפורמה אכן תצא לדרך והופתע לטובה בכך שהיום מתחיל הדיון בכך והבהיר: "בכוונתי להעביר את הרפורמה לא יאוחר מיום חמישי בצהריים".
מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הציג את עקרונות הרפורמה ואמר כי השינוי המבני יחזק את האיתנות הפיננסית של החברה, שיבוא לידי ביטוי בחברה יותר יציבה פיננסית וזה אינטרס של החברה, הממשלה והציבור. "יש התייעלות מסיבית מאוד בחברה וזה לא רק תוכנית פרישה, הכל מלווה באבני דרך ליישום הרפורמה וזה תקדימי", אמר. הוא הוסיף כי ייצור החשמל בסוף התהליך יחולק כך שרק 30% יהיה בידי חברת החשמל ו-70% בידי יצרנים פרטיים, לעומת היום שהמצב הוא הפוך וחברת החשמל מייצרת 70% מהחשמל. עוד הוא הזכיר את פינוי תחנות ומכירת מתחמי אלון תבור, רמת חובב, רוטנברג, רידינג, חגית ואשכול. היו"ר כבל ביקש לדעת מה קורה אם המתחמים לא יפונו או ימכרו, ואדירי השיב כי התשלומים לחברת החשמל עבור יישום הרפורמה יינתנו רק בכפוף למכירה.
באשר למקטע האספקה, אמר אדירי כי לאחר הרפורמה תהיה בו תחרות מלאה, חברת החשמל תהייה ספק ברירת המחדל, אך ניתן יהיה לבחור ספק חשמל שונה וזה אמור לאפשר תחרות על מחיר החשמל. "אני מתקשה לראות שבלי הפחתת מחיר מישהו יעבור ספק. זה יאפשר גם הרבה שירותים נוספים לצרכן, כמו התקנת פאנל סולארי על הגג או אגירת חשמל או שירותי התייעלות אנרגטית. ברגע שהמקטע יוכל להיפתח לתחרות ולאחר ש-40% אחוז ממשקי הבית יעברו לספקים אחרים – אם זה יקרה אז חברת החשמל תוכל גם היא להילחם על הצרכנים ולספק שירותי התייעלות אנרגטית", אמר.
עוד הוסיף אדירי כי "שינוי דרמטי נוסף הוא הוצאת ניהול המערכת מחברת החשמל לידי חברה ממשלתית נפרדת ועצמאית". היו"ר כבל אמר בתגובה כי ליחידה הזו יש עובדים שיעברו אליה מחברת החשמל והוועדה תלווה את המעבר הזה. אדירי הוסיף כי במקטע החלוקה הוחלט לאפשר מונופולים אזוריים לכמה חברות.
במהלך הדיון התייחס נציג פורום קהלת, ניר רובין, לנושא החלוקה המקומית והאפשרות של חברת החשמל להישאר גם בעלת רישיון אספקה, ואמר כי העובדה שלא מאפשרים לחברות אחרות לבצע חלוקה מקומית זו הפגיעה הכי חמורה בחופש העיסוק. עו"ד נילי אבן חן מהתנועה לאיכות השלטון הוסיפה כי הדבר מהווה פגיעה תחרותית וביקשה לקבל את עמדת הרשות להגבלים עסקיים. נציגת הרשות להגבלים עסקיים, יעל שיינין, הגיבה ואמרה כי הרשות השתתפה בדיונים הממשלתיים והצעת החוק מקובלת עליה. נציג האוצר, אמיר רשף, הסביר כי במקטע החלוקה הדילמה היא בין האפשרות של מונופול ארצי למונופול מקומי, וכי לא מדובר בתחרות שבה כל יום יבוא מישהו אחר ויציע להוליך חשמל.
נציג פורום 15 הערים הגדולות, רפי רייש, התייחס לנושא רשת החלוקה ואמר כי למעשה בחלוקה תישאר חברת החשמל מונופול, כאשר יינתנו רישיונות ל-10% מחלקים היסטוריים שכבר פועלים כיום. היו"ר כבל העיר כי למעשה מה שמבקש פורום ה-15 הוא להיות שחקן במקטע החלוקה והם עלולים להיות מונופול במקום חברת החשמל. רייש אמר בתגובה כי עירייה היא לא מונופול מאחר שאדם יכול לבחור איפה לגור או "להעיף את ראש העיר אם הוא לא מתפקד טוב". כבל אמר כי בתגובה כי גם רייש יודע שלא כך הם פני הדברים, וכי לבקשת הפורום יש משמעות קרדינלית על הרפורמה. "תלכו לשר האוצר ולשר האנרגיה ותשכנעו אותם, יש לכם עד יום חמישי", אמר.
ח"כ
בצלאל סמוטריץ' (
הבית היהודי) אמר כי הרפורמה נדונה במשך שנה וחצי ולקח זמן רב לנסח את הצעת החוק, ולא ברור מדוע מביאים את זה לאישור הכנסת בתוך שלושה ימים. "צריך לחשוב איך מאפשרים לנו לקחת חלק בדיונים האלה", אמר. כבל הגיב על כך ואמר כי למרות לוח הזמנים הקצר הוא לא מתכוון להקל בהתמודדות עם הנושאים כבדי המשקל שבתוך הצעת החוק. "לא רצו להביא את זה לי כי ידעו שאני לא עושה הנחות וכל אחד ואחד מחברי הכנסת צריך לקבוע לעצמו סדר עדיפות והחליט באיזה דיון להשתתף", אמר.
היועצת המשפטית של הוועדה והמשנה ליועמ"ש לכנסת, עו"ד אתי בנדלר, אמרה כי ההצעה מקבלת אפשרות לתת רישיון חלוקה רק לחברת החשמל, ול-10% מחלקים היסטוריים, ולא ברור מה יקרה אם החברה תפר את הרישיון שלה ואף גורם אחר לא יכול לקבל רישיון כזה במקומה. נציג משרד המשפטים, עו"ד דרור וגשל, התייחס לכך ואמר: "אם נגלה שחברת החשמל מפרה את תנאי הרישיון שלה ולא מקימה מקטע חלוקה יצטרכו להתלות לה את הרישיון ולתת לחברה אחרת לעשות את זה". היו"ר כבל אמר כי מה שקורה עם חובת הפריסה האוניברסלית של חברת הוט זו דוגמה מצוינת, יש סנקציה והמדינה עדיין פוטרת אותה מהחיבור האוניברסלי. עם זאת הוא הוסיף כי גם אם יהיו מחר 10 חברות המחיר בראש העין, למשל, לא יהיה יותר נמוך כי גם החברות הפרטיות לא מתחרות זו מול זו, אלא מספקות חשמל כל אחת באזור שלה. "הנחת העבודה שהשילוב של השינויים בחקיקה הזו, יחד עם התייעלות חברת החשמל והורדת מחירי הגז הטבעי ישכללו את המשק ויצרו עולם תוכן אחר שיוריד מחירים", אמר.
ח"כ
רועי פולקמן התייחס לתחרות במחירים ואמר כי קיים חשש שיהיה סבסוד צולב כך שמוסדות גדולים או ועדי עובדים ישיגו הסכמים עם חברות חלוקה במחיר נמוך, שיגרום לסבסוד צולב כך שהחברה תגבה תעריף גבוה מצרכנים פרטיים לא מאוגדים. "יש חשש שצרכנים חלשים יממנו הנחות לצרכנים חזקים יותר", אמר. יו"ר רשות החשמל, ד"ר
אסף אילת, אמר כי צרכן ביתי יהיה חייב לקבל שירות בתעריף מפוקח. אדירי התייחס גם למצבת העובדים של חברת החשמל, ואמר כי היא תרד מ-8,600 עובדים ל-6,400, כאשר 400 מהם יעברו לחברת ניהול המערכת.
לאחר מכן החלה הוועדה בהקראת הצעת החוק ובדיון והצבעה על הסעיפים. ח"כ
יעקב אשר בירך על הרפורמה ואמר כי למתקן ייצור קהילתי או עירוני יש הרבה אספקטים שיכולים להשפיע על יוקר המחיה והתחדשות עירונית, וגם בנושא של חרום. עוד הוא הוסיף כי יש ציבור גדול שלא משתמש בחשמל בשבת והפתרון של מתקנים קהילתיים עירוניים, לרשות שתרצה לעשות את זה, הוא חשוב מאוד ואני מבקש שזה יוטמע בתוך החוק. "צריך לעשות צדק גם כלכלי וגם ערכי לכל הציבור", אמר.