הרפורמה במבחני הנהיגה המעשיים ("טסטים") יוצאת לדרך. מיום ראשון הקרוב (15.7.18) תחל תקופת ההרצה של הארגון-מחדש במערך מבחני הנהיגה המעשיים, במסגרתה יבוצעו המבחנים במתכונת חדשה, באמצעות זכיינים פרטיים. הרפורמה כוללת קיצור משמעותי של זמני ההמתנה למבחנים מעשיים, שימוש בטכנולוגיות מתקדמות שישפרו לאין ערוך את השירות לציבור הנבחנים ושקיפות מלאה של מבחני הנהיגה.
על-פי המתכונת החדשה, מורה הנהיגה יגיש בקשה לזימון מועד בחינה לכל תלמיד שהשלים את מכסת שיעורי החובה, עבר בהצלחה את המבחן הפנימי ועמד בכל הדרישות המחייבות. הבקשה תוגש באמצעות בית הספר ללימוד נהיגה, והתלמיד והמורה יקבלו את מועד הבחינה, באמצעות מסרונים לטלפונים הניידים שברשותם, בתוך 24 שעות ממועד הבקשה.
בוחן הנהיגה (ה"טסטר") ייבחר באופן אקראי לפני היציאה למבחן, במטרה למנוע כל אפשרות של הטיית תוצאות על סמך היכרות מוקדמת. מסלול הבחינה יקבע באמצעות מערכת ממוחשבת, מתוך רשימה של מסלולים נבחרים. המסלולים השונים כוללים אמות מידה אחידות של בחינה ונועדו לבחון את כשירותו של התלמיד לנהיגה במצבים משתנים.
מהלך הבחינה יצולם ויוקלט, באמצעות מצלמות המותקנות בכלי הרכב להוראת הנהיגה, ומתעדות את המתרחש בתוך הרכב ומחוצה לו. ההקלטות יישמרו במערכת ויסייעו לשמירה ולפיקוח על טוהר הבחינות ורמת השירות. במקרה של ערעור, ניתן יהיה לצפות בקלטות כדי לבדוק אם הפסילה הייתה מוצדקת.
המערכת החדשה פועלת על סמך מדדים אחידים וקבועים, ומבטלת את הצורך בהתרשמות האישית של בוחן הנהיגה. בתום הבחינה, הבוחן יסמן במחשב- לוח (טאבלט) מיוחד את כל החריגות במבחן הנהיגה, והמערכת תשקלל אותן על-פי דרגת חומרתן, ותקבע את התוצאה בהתאם לסיכום הכולל. הנבחן ומורה הנהיגה יקבלו את תוצאת המבחן - "עבר" או "נכשל" בהודעה לטלפון הנייד בתוך שעתיים מסיום הבחינה.
עד כה הותקנו יותר מ-4,500 מערכות טכנולוגיות ומצלמות בכלי הרכב להוראת נהיגה. מערכות אלה כוללות בין השאר מצלמה קדמית ומצלמה אחורית ונווטן (GPS) לקביעת מסלול המבחן. המערכות הטכנולוגיות ממומנות באופן מלא על-ידי
משרד התחבורה. תלמידי הנהיגה לא ישאו בתוספת עלויות בגין השיפורים הרבים שהוכנסו ברפורמה.
המערכת החדשה מהווה קפיצת מדרגה בתחום מבחני הנהיגה, ומאפשרת בין השאר לנהל את מערך המבחנים המעשיים ולעקוב אחריו, תוך הקפדה על רמה מקצועית גבוהה. היא מציגה תמונה מלאה של כל היבטי הפעילות בכל הרמות: התלמיד, הבוחן, מורה הנהיגה, הרכב ובית הספר, ומאפשרת לשמור על טוהר הבחינות ועל רמת שירות גבוהה לנבחנים. המערכת החדשה תאפשר אחידות מלאה של המבחנים ברחבי הארץ, ותמנע אפשרות להטיות שונות.
במסגרת הרפורמה, הוקם מערך פיקוח מקצועי על בוחני הנהיגה, הכולל עשרות מפקחים של משרד התחבורה. המפקחים יבצעו בקרה על פעילות הבוחנים, יסייעו בהגברת השקיפות בעת המבחן, ינטרלו פעילויות חריגות ופסולות בזמן אמת ויביאו להעלאה מתמדת ברמת מבחני הנהיגה.
אתרי היציאה החדשים למבחנים ייפתחו בהדרגה החל ביום ראשון הקרוב, באמצעות החברות המפעילות את מערך מבחני הנהיגה. עד לסוף השבוע הבא, ייפתחו עשרות אתרי יציאה למבחני נהיגה בכל רחבי הארץ.
קיצור זמן ההמתנה יתבצע באופן מדורג, עד ליישומה המלא של הרפורמה ב-15 בספטמבר 2018. במהלך החודש הראשון (שיסתיים ב-15 באוגוסט), יקוצר זמן ההמתנה למבחן הנהיגה המעשי (טסט) ל-30 יום בלבד, לעומת מספר חודשים כיום. מ-15 באוגוסט יחול קיצור נוסף בזמן ההמתנה לטסט, והוא יעמוד על 14 יום לכל היותר. החל ב-15 בספטמבר יעמוד זמן ההמתנה למבחן המעשי הראשון על 5-2 ימים בלבד, וכן 14-7 ימים בלבד עבור מבחן חוזר.
שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כ"ץ, אמר כי מדובר ברפורמה המקיפה ביותר שנערכה אי-פעם במערך מבחני הנהיגה המעשיים בישראל, הכוללת בין השאר קיצור משמעותי בזמני ההמתנה לטסטים, שימוש במערכות טכנולוגיות מתקדמות ומערך פיקוח ובקרה מקצועי. "הרפורמה תשפר את השירות באופן דרמטי ותחסוך לתלמידים ולהורים מאות שקלים בלימודי הנהיגה המעשיים", אמר כ"ץ.
מנכ"ל חברת מוטורולה סולושנס ישראל, שפיתחה את המערכת הטכנולוגית של מבחני הנהיגה המעשיים, שמעון דיק, הוסיף "אנחנו גאים לקחת חלק במהפכת לימודי הנהיגה בישראל, ולשתף פעולה עם משרד התחבורה בפרויקט כה חשוב. מדובר במערכת שליטה ובקרה מורכבת ביותר אך עם זאת פשוטה לניהול ותפעול. פיתוח המערכת על שכבותיה הרבות דרש חודשים של עבודה ומאמץ של עשרות מהנדסים, ואנחנו מאמינים שהתוצר הסופי ייצור לא פחות ממהפכה בתחום".