הדוחות הכספיים האחרונים של חברות התקשורת הגדולות בארה"ב מגלים שהמגמה נמשכת: יותר צופים נוטשים את הטלוויזיה המסורתית והמוכרת בכבלים ובלווין לטובת הטלוויזיה האינטרנטית, או בשמה המקצועי ה-(OTT (Over The Top.
לשם המחשה, ענקית התקשורת האמריקנית AT&T, שמפעילה את שני סוגי השירותים, דיווחה מצד אחד על נטישה של 286 אלף לקוחות לווין ברבעון השני של 2018, כאשר במקביל נוספו 342 אלף מנויים לשירות הטלוויזיה האינטרטית החדשה שלה, DirectTV Now. ענקיות תקשורת נוספות שדיממו ברבעון האחרון הן חברות הכבלים Comcast שאיבדה 140 אלף מנויים, ו-Verizon אותה נטשו 37 אלף לקוחות.
ניתן לראות בבירור את השינוי בהעדפת הצרכנים, בעיקר הקהל הצעיר, שנוהר לטלוויזיה החדשה, ומנגד את הניסיון של חברות הכבלים והלווין להחזיר את הלקוחות לטלוויזיה המסורתית אחרי שנתנו להם להתנסות בטלוויזיה החדשה.
הנתונים הללו מתווספים לערימת הנתונים שקצת מבלבלת בכל הקשור למגמות אצלנו בטלוויזיה. לאחרונה דיווחנו על כך ש-yes הצליחה ברבעון האחרון לעצור את נטישת המנויים שהתרחשה במקביל לצמיחת שירותי הטלוויזיה של המתחרות, פרטנר TV וסלקום TV.
הוט ו-yes בקרב בלימה
דירקטוריון yes, בשבתו כדירקטוריון בזק, שמע סקירה על כך כאשר התכנס במשרדי yes לישיבה לפני כשבועיים, שבה נכח גם המנכ"ל החדש שייכנס היום (ד') לתפקידו,
רן גוראון. זו ללא ספק הייתה מתנת פרידה נאותה שהוריש
רון אילון, המנכ"ל היוצא של yes, לחברה ולבעלת השליטה בזק. בכל זאת, אילון הותקף קשות על האסטרטגיה שלו בתחילת השנה ששחקה את מחירי yes בצורה משמעותית בגלל הורדת מחירים וביטול התשלום עבור שירות ה-VOD. היום רואים שהאסטרגיה של אילון עבדה ובלמה את הנטישה.
גם הוט ככל הנראה הצליחה להאט משמעותית את קצב הנטישה, והשאלה היא מה ההאטה עשתה לקצב הגיוסים של פרטנר וסלקום. ובכן, מי שחשב שקצב הגיוסים שלהם יואט, כנראה מפספס. סלקום ופרטנר ימשיכו לצמוח ברבעון השני, חרף העובדה שהקמפיינים של הוט ו-yes על איכות הצפייה, ובעיקר הדגש על לעיכוב בצפייה במונדיאל, עשו את שלהם.
לדברי בכיר בתעשיה, אם תחול האטה כלשהי בקצב הגיוס של פרטנר וסלקום, היא תתרחש אולי בסוף השנה, ברבעון האחרון, ולא עכשיו ברבעון השלישי שנופל על החופש הגדול. בתקופה זו יש יותר ויותר לקוחות שמרחיבים את שירותי הטלוויזיה שלהם, או לכל הפחות לא מתנתקים בגלל שעות הצפייה בקרב הילדים, ולכן צפוי שהגידול אצל השחקנים החדשים שמציעים מחירים אטרקטיביים יותר דווקא יימשך. השאלה מה יקרה ברבעון הרביעי נשארת פתוחה.
הדור הצעיר לא מרגיש מחויב
לדברי גורם בכיר בשוק הטלוויזיה, התופעות שאנו רואים בשוק העולמי לא בהכרח מגיעות לישראל בזמן אמת, וצפוי לקחת זמן עד שנראה אותן מבשילות. לדבריו, הקהל הצעיר אוהב את הפתרונות החדשניים שמציעות שחקניות ה-OTT, וזה טבעי. הם מרגישים שהשחקניות הוותיקות כבדות ומגושמות יותר, והטלוויזיה האינטרנטית טומנת בחובה יכולות טכנולוגיות מגוונות יותר שמייצגות חופש בחירה.
התוצאה היא שהחברות המסורתיות מציעות גם וגם, בישראל ובעולם. אצלנו, לצד הטלוויזיה שלהן בכבלים ובלווין, הוט ו-yes משווקות גם שירותי טלוויזיה אינטרטית. לדברי אותו גורם, באנגליה המצב דומה, וחברת SKY TV השיקה גם היא שירות טלוויזיה שמבוסס חיבור לרשת. אבל בניגוד למצב אצלנו בו החברות מתקשות להרוויח כתוצאה מהתחרות החריפה והעלויות הכבדות שכרוכות בהפעלת השירות, באנגליה אין קניבליזציה. SKY מתמרנת בין שני העולמות ומעבירה לקוחות משירות לשירות כדי לשמר את הלקוחות הצעירים יותר.