חברת אפיקים, ארגון הנהגים בישראל והסתדרות העובדים הלאומית חתמו (יום ד', 23.8.18) על הסכם עקרונות להסכם קיבוצי במלון דן קיסריה.
השכר הבסיסי לשעה לעובד יהיה אומנם 43 שקל, אך יינתן מענק איכות 10% על כל שעות העבודה, כולל שעות נוספות, כך שבפועל יגיע השכר ל-47.30 שקל - הגבוה מבין כל חברות התחבורה הציבורית. את המענק יקבלו רק נהגים ש-75% מעבודתם יהיה נהיגת אוטובוס במסגרת שירות התחברה הציבורית. יתר עבודתם יוקדש למשימות שוטפות, כגון תדלוק והסעת האוטובוס לעבודות תחזוקה במוסך.
התמחור האמור נועד לתת מענה לבעיה בה עובדים המגיעים מרחוק אינם מוכנים לתת יד במשימות השוטפות בזמן ההמתנה לתחילת המשמרת, ולעודד אותם לרצות לנהוג על אוטובוסים
ולא לשבת בבטלה. יצוין כי עובדים המגיעים מרחוק מקבלים כבר היום מענק של 78 שקלים.
עוד סוכם כי הנהגים יהיו זכאים לחברות בארגון הנהגים הארצי בראשות ישראל גנון. גנון מגדיר את ההסכם כ"היסטורי ותקדימי", בין היתר לנוכח העובדה שחברת אפיקים תשקיע בהדרכות ובהשתלמויות לנהגים שכולן יבוצעו על-ידי הארגון.
ההסכם הקיבוצי יהיה לשנתיים, וכולל בתוכו בין היתר גם:
- שדרוג שכר יינתן גם לעובדים בתפקידים תומכים
- הגדלת זמן הכנת מכונה (האוטובוס לנסיעה)
- תעריף לילה החל בשעה 21:00 (125%)
- תעריף במוצאי-שבת 200% - 86 שקל לשעה
- תעריף שישי וערבי-חג - 125% ו-150%
- תעריף יום העצמאות וימי בחירות - 300% (129 שקל לשעה)
- תגמול עבודה על אוטובוס ממוגן-ירי
- הפרשה מלאה לפיצויים (8.33%)
- הפרשות לפנסיה על שעות נוספות
- פעילות למלחמה בתאונות הדרכים
הצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות בנושא הוותק, וסיכמו כי נושא זה יידחה לסבב המשא-ומתן הבא. את ההסתדרות הלאומית ייצג במו"מ היו"ר יואב שמחי, ואת חברת אפיקים המנכ"ל עודד ססי כהן. בשבועות הקרבים יימשך המשא-ומתן עד לחתימה על ההסכם הקיבוצי. בכל מקרה, התשלום בהתאם להסכם העקרונות יחל כבר במשכורת הקרובה.
ששי שדה, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות הלאומית: "הנהגים הם מנהיגי הדרך של האוטובוסים בישראל וכך צריך להתייחס אליהם. בהסכם שמנו דגש על העצמתו של הנהג. הגיע הזמן להחזיר עטרה ליושנה".
ארגון הנהגים ו
משרד התחבורה פועלים במקביל למיגור האלימות נגד הנהגים על-ידי הגדרת הנהג כעובד ציבור, התקנת חוצצים בין הנהג לנוסעים והתקנת מצלמות באוטובוסים שיחוברו לחמ"ל. כמו-כן הם פועלים לרכש ולהתקנת חדרי מנוחה והתרעננות לנהגים בתחנות הקצה (מסופים). כיום, בכ-200 נקודות קצה אין שירותים וחדרי מנוחה לנהגים.