|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

פרטי הרפורמה בסדר הדין האזרחי

בית המשפט יוסמך ליזום

ניצול הליך לרעה יוכל להוביל למחיקתו מתכונת אחידה לניסוח כתבי הטענות אפשרות לסרב לקבל ניסוחים מבזים פסק הדין יינתן בתמצית ובהקדם האפשרי סמכויות לעוזרים המשפטיים
05/09/2018  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות
קצת יותר עמודים במחוזי

מהפכה בסדר הדין האזרחי
איתמר לוין
180 תקנות במקום 532; קיצור משמעותי של כתבי הטענות ולוחות הזמנים; מינוי מזכיר משפט שיסנן את ההליכים; חובה לנסות ולסיים את ההליך מחוץ לביהמ"ש; קדמי משפט יעילים ולאחר גילוי הדדי מקיף * ייכנסו לתוקף ב-1 בספטמבר 2019
לרשימה המלאה

"בית המשפט יאזן, לפי הצורך, בין האינטרס של בעלי הדין ובין האינטרס הציבורי; לעניין זה, 'אינטרס ציבורי'- נגישות הציבור למערכת בתי המשפט לרבות קיומו של דיון משפטי צודק, מהיר ויעיל, חסכון במשאבי זמן ועלויות, מניעת הכרעות סותרות ומניעת שימוש לרעה בהליך השיפוטי". זהו אחד מעקרונות היסוד של הרפורמה בתקנות סדר הדין האזרחי, עליה חתמה (יום ד', 5.9.18) שרת המשפטים, איילת שקד.

התקנות מטילות חובות הן על בית המשפט והן על הצדדים: "בית המשפט אחראי על ניהול ההליך השיפוטי לשם הגשמת המטרות שביסוד תקנות אלה; לשם כך עליו ליזום, אם נדרש, ולהחליט כל החלטה לפי תקנות אלה במטרה לקדם את התנהלותו של הליך ראוי והוגן". יש לשים לב, כי התקנה מציינת את המילה "ליזום" - שינוי מהגישה האדוורסרית, לפיה בית המשפט אינו יוזם בעצמו הליכים. גם לאורך ניהול ההליך האזרחי מורגש שינוי דומה, כאשר בית המשפט נדרש להיות פעיל מאוד בניהול ההליך.

לגבי הצדדים נאמר בתקנות: "חובת בעלי הדין ובאי-כוחם היא לסייע לבית המשפט בקיום המוטל עליו לפי תקנות אלה, וכן לנהוג בתום לב ובהגינות דיונית תוך שהם מסייעים במימוש התכלית הדיונית, ובכלל זה העמדת הפלוגתות האמיתיות שבמחלוקת בין בעלי הדין, מיקודן, בירורן והכרעה בהן. לא יעשה בעל דין או בא-כוחו שימוש לרעה בהליכי משפט ובכלל זאת פעולה בהליך שמטרתה או תוצאתה לשבשו, להשהותו או להטריד בעל דין, לרבות פעולה בלתי מידתית לאופי הדיון, לעלותו או למורכבותו". משמעותו של האיסור שבתקנה השנייה היא הן מתן סמכות לבית המשפט לפעול כנגד ניצול לרעה, והן התחשבות בהתנהלות שכזאת בעת פסיקת ההוצאות.

כמה עמודים ואלו פרטים

התקנות כוללות פירוט נרחב של הצורה בה ייכתבו כתבי הטענות. הן כתב תביעה והן כתב הגנה יכללו שלושה חלקים: כותרת; עיקר הטענות (בכתב התביעה - הסעדים המבוקשים ופירוט תמציתי של עילות התביעה; בכתב ההגנה - פירוט תמציתי של טענות מקדמיות, טענות ההגנה וטיעונים לעניין הסעד המבוקש); וטיעון עובדתי. התקנות קובעות מה בדיוק יכלול כל אחד משלושת החלקים ומגבילות את המסמכים שניתן יהיה לצרף לכתבי הטענות: העתק של מסמך מהותי וכל כתב אחר המשמש ביסוד הנטען בכתב הטענות, וחוות דעת רפואית במקרים המתאימים.

התקנות גם מגבילות את אורך כתבי הטענות: חלקו השני של כתב הטענות לא יעלה על חמישה עמודים וחלקו השלישי לא יעלה על שישה עמודים אם הוגש לבית משפט שלום, ועל תשעה עמודים אם הוגש לבית משפט מחוזי. אולם בתביעה לסעד כספי במחוזי שסכומה עולה על 2.5 מיליון שקל (להבדיל מסעדים הצהרתיים, תביעות מקרקעין ועוד), חלקו השני של כתב הטענות לא יעלה על עשרה עמודים וחלקו השלישי לא יעלה על 20 עמודים. אותן תקנות יחולו על תביעה שכנגד ועל הודעה לצד ג'.

עוד קובעות התקנות: "מנהל בתי המשפט יקבע הוראות טכניות בדבר צורת כל מסמך, מצורפיו ומבנהו. כתב טענות ינוסח באופן שאינו מבזה, מביש או משתלח". עולה מהן, כי ניתן יהיה לפסול על הסף לא רק כתבי טענות שלא יעמדו בתנאים המרכזיים, אלא גם כאלו שינוסחו בצורה בוטה: "מזכיר משפטי לא יקבל מסמך שאינו ממלא אחר דרישה הקבועה בתקנות אלה או אחר הוראת בית המשפט".

דיון מקדמי ורשימת בקשות

הצדדים ינהלו דיון מקדמי בתוך 14 יום מהמצאת כתב הטענות האחרון, במטרה לתחם את המחלוקות ולצמצמן, ולנסות ולפתור את הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט - או לכל הפחות לייעל את בירורו. לא יאוחר מ-14 יום לפני קדם המשפט הראשון, הם ידווחו לבית המשפט על תוצאות הדיון המקדמי. בית המשפט יהיה רשאי להורות לצדדים למלא את הוראות הדיון המקדמי אם לא עשו זאת, ובמקרים מיוחדים - לעכב את ההליך ואף למחוק את התובענה. אם אחד הצדדים לא מילא את חלקו, ניתן יהיה לחייבו מיידית בהוצאות, כולל לטובת אוצר המדינה.

התקנות קובעות מתי יוכל בית המשפט להורות על מחיקת כתב טענות, בין היתר אם אינו מגלה עילת תביעה, אם התביעה טרדנית או קנטרנית, אם התובע מתמיד שלא לקיים את התקנות או את הוראות בית המשפט ומ"כל נימוק אחר שלפיו הוא סבור שראוי ונכון למחוק את התביעה". ניתן יהיה למחוק את התביעה גם בשל ניצול לרעה של ההליכים.

רשימת הבקשות שניתן להגיש צומצמה מאוד, והיא תכלול בין היתר סעד זמני, עדות מוקדמת, עיכוב הליכים בשל בוררות או תניית שיפוט זר, בדיקה בידי מומחה וצירוף צד להליך. רשימת הבקשות תוגש לכל המאוחר 14 יום לפני קדם המשפט הראשון, תוך פירוט הטיעונים וצירוף אסמכתאות ובהיקף כולל של ארבעה עמודים.

לפני ישיבת קדם המשפט הראשונה גם יגישו הצדדים את רשימת העדים המתוכננת, כולל מטרת הבאתו של כל עד, ואת רשימת המסמכים שבכוונתם להציג. השאיפה תהיה לקיים עד שתי ישיבות קדם בשלוש ושלוש במחוזי, כאשר התקנות מעניקות לבית המשפט סמכויות נרחבות: קביעת שלבי הדיון, פיצול הדיון וכל הוראה דיונית אחרת בנוגע לדרך ליבון המחלוקת, הזמן שיוקצב להוכחות, סדר העדים והגשת המסמכים, צירוף בעלי דין או מחיקתם, הוספת ראיות, שמיעה מיידית של הנוכחים באולם, למחוק את התביעה או לקבוע שאין עילת הגנה, להציע פשרה ועוד.

ניהול ברצף ובלי דחיות

לגבי אופן קיום דיוני ההוכחות, קובעות התקנות: "הדיון בהליך שבו החלה שמיעת הראיות יתקיים ברצף והמשך הדיון במועד נדחה יתקיים בתוך ימים ספורים, זולת אם נסיבות העניין מחייבות אחרת; לעניין זה, על בית המשפט להבטיח, ככלל, שחקירה נגדית של עד תהיה מיד ובהמשך לחקירתו הראשית". הן קובעות נוהל ברור לבקשות דחייה ומחייבות את בית המשפט להביא בחשבון בקשות קודמות ואת משך התנהלות התיק. הסיכומים יהיו ככלל בעל-פה, "בהקדם האפשרי לאחר סיום הבאת הראיות".

לגבי פסק הדין אומרות התקנות: "בתום הדיון בכל הליך יתן בית המשפט את החלטתו בהקדם האפשרי. ההחלטה תכלול פירוט קצר של המחלוקות, ממצאי בית המשפט לגבי העובדות, השאלות המשפטיות הטעונות הכרעה, ההכרעה ותמצית הנימוקים; אם כללה ההחלטה חידוש משמעותי או שיש להחלטה חשיבות מיוחדת, רשאי בית המשפט ליתן הנמקה מפורטת".

בהמשך התקנות נקבעים כללים מפורטים להגשת ערעור, אשר יכלול שני חלקים: כותרת וגוף הערעור. בחלק השני והעיקרי יוזכר הפסק עליו מוגש הערעור וכן "סיכום הטענות ונימוקי ההתנגדות להחלטה והפנייה למובאות משפטיות התומכות בכל נימוק שיירשם לצידו". חלק זה לא יעלה על שישה עמודים בערעור למחוזי ועל עשרה עמודים בערעור לעליון. לערעור יצורפו רק פסק הדין המקורי והמסמכים שהתקבלו כראיה ועליהם מסתמך המערער.

ערכאת הערעור רשאית לדחותו על הסף אם היא סבורה שאין סיכוי שיתקבל, להכריע בו על סמך כתבי הטענות או לקיים דיון. תשובה לערעור תוגש בתוך 45 יום ויחולו עליה אותן מגבלות מתכונת. פסק הדין בערעור יכיל את כל השאלות המשפטיות הטעונות הכרעה, את ההכרעה ואת תמצית הנימוקים; במקרים ספציפיים ניתן יהיה להסתפק בשורה התחתונה בלבד.

העברה במייל וסמכויות העוזר

פרק ההוצאות בתקנות קובע: "חיוב בעל דין בתשלום הוצאות נועד לשפות את בעל הדין שכנגד על הוצאותיו בהליך בהתחשב בתוצאותיו, במשאבים שנדרשו לניהולו ובהתנהלות בעלי הדין". שיעור ההוצאות יביא בחשבון גם את זכות הגישה לערכאות והשוויון בין בעלי הדין, אם כי ניצול הליך לרעה יוכל להביא לחיוב בהוצאות לטובת הנפגע או לטובת אוצר המדינה, ואף להטלת הוצאות אישיות על עורך הדין. "בתום הדיון יפסוק בית המשפט הוצאות סבירות והוגנות, זולת אם מצא שקיימים טעמים מיוחדים שלא לחייב בהוצאות כאמור", נקבע - בתנאי שהזוכה יגיש אסמכתאות בכתב לסכומים אותם ידרוש כבר בשלב הסיכומים.

התקנות גם מעגנות את האפשרות להמציא מסמכים וכתבי בית דין בדואר אלקטרוני בין הצדדים ודרך מערכת נט המשפט לבית המשפט. מועד ההמצאה יהיה זה שיופיע בשעונו הפנימי במחשבו של השולח, למעט בשעות הערב ובסופי שבוע - שאז ייחשב כאילו היה ביום העבודה הבא. העברת בפקס תוגבל ל-15 עמודים בלבד ולא ניתן יהיה להעביר בו כתבי תביעה והגנה.

לבסוף מגדירות התקנות את סמכויותיו של עוזר משפטי, באישורו של השופט: לקבוע מועדי דיונים ולשנותם, להאריך מועדים להגשת מסמכים, להעביר טענות לתגובת הצד שכנגד, להציע לצדדים הסדרים דיוניים שייעלו את הדיון, להעביר לצדדים הנחיות מוקדמות לדיון בתביעה, להציע להם להעביר את התיק לבוררות/גישור ולהציע להם להסכים למינוי מומחה.
תקנות סדר הדין האזרחי, התשע"ח-2018 / תקנות
התקנות החדשות לסדר הדין האזרחי: קיצור ההליכים והבנייתם, במטרה לייעל אותם ולמנוע את ניצולם לרעה

תאריך:  05/09/2018   |   עודכן:  05/09/2018
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המשפט יוסמך ליזום
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המפרות חוזה סתם
6/09/18 17:41
2
משה, עורך-דין
10/09/18 12:20
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת ביג מרכזי מסחר רכשה (יום ד', 5.9.18) מחברת אביב-אלרון מרכז מסחרי בן 28,000 מ"ר בעיר פנצ'בו, סרביה. היא תשלם במזומן כ-80 מיליון שקל (הנתונים נמסרו באירו, ותורגמו לשקלים לפי 4.19 שקל לאירו).
05/09/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
חברת הביטוח הראל תשווק פוליסת ביטוח סיעודי קבוצתית ל-2 מיליון חברי שירותי בריאות כללית ("קופת חולים כללית") - הודיעה (יום ד', 5.9.18) כללית. תחולת הפליסה ב-1 בינואר, ותוקפה לשמונה שנים. הראל משווקת גם כיום פוליסה זו לחברי כללית. חברי הקופה ישלמו פרמיה של כ-1 מיליארד שקל לשנה.
05/09/2018  |  אלעזר לוין  |   חדשות
ראש הממשלה ושר החוץ, בנימין נתניהו, חתם אמש (4.9.18) על מינויו של החוקר ד"ר דרור אידר לשגריר ישראל ברומא. אידר הוא פובליציסט בעיתון ישראל היום מאז הקמתו, וכיום, בין היתר, עורך את מדור הדעות בעיתון. הוא עתיד להיכנס לתפקידו כשגריר בקיץ הבא.
05/09/2018  |  מירב ארד  |   חדשות
לקראת ראש השנה וההיערכות לארוחות החג, משרד הבריאות מרענן את כללי הזהירות לקנייה ולטיפול בדגים גולמיים למאכל, על-מנת למנוע זיהום בחיידק הוויבריו (Vibrio vulnificus), בעיקר בדגים מסוג: מושט/אמנון, בורי ודניס.
05/09/2018  |  גלית יצחק-אוגנוב  |   חדשות
מינויו של נמרוד שפר למנכ"ל התעשיה האוירית אושר על-ידי כל הגורמים הרלוונטיים והוא החל (יום ד', 5.9.18) בעבודתו. האישורים המדוברים התקבלו מרשות החברות הממשלתיות, משר האוצר ומשר הביטחון.
05/09/2018  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il