ח"כ
עודד פורר (
ישראל ביתנו) הודיע (יום א', 16.9.18) כי יבקש כינוס של ועדת הפנים של הכנסת אליו יזומן שר הפנים
אריה דרעי, בעקבות החלטתו שלא לאשר את התיקון לחוק העזר העירוני של אילת שיאפשר הרחבת המסחר בשבתות.
לדבריו, סגירת עסקים הפתוחים שנים רבות בעיר אילת, בירת התיירות של ישראל, תהווה מכה קשה לעיר שרבים מתושביה מתפרנסים מתיירות. "החלטת שר הפנים לפגוע בעיר אילת, בתושביה ובתיירים המגיעים אליה היא שערורייתית, תוך ניצול סמכותו לרעה כדי לכפות את תפישת עולמו על ציבור שהחליט באופן דמוקרטי לפעול באופן שונה. תוצאותיה של אכיפה כנגד עסקים הפועלים בשבת וסגירתם תוביל לבריחת תיירים ולנזק כלכלי מצטבר שאת נזקיו נתקשה לתקן", דבריו.
חוק העזר הקיים כיום באילת אוסר על פתיחה בימי מנוחה של בית אוכל (מסעדה, מזנון, בית קפה וכל מקום אחר שבו מגישים או מוכרים אוכל או משקה לצורך צריכתו בו במקום), בית עסק ובית עינוג. עם זאת, מתיר החוק לפתוח בית אוכל שאין מגישים בו אוכל או משקה בליווי שעשועים, נגינה וכד'. כן מתיר החוק לפתוח בית עינוג לצורך פעולות תרבות, חינוך וספורט.
עיריית אילת ביקשה משר הפנים לאשר לה תיקון לחוק העזר, שיבטל את כל המגבלות שנקבעו בעניין פתיחת בתי אוכל; וכן להתיר פתיחת בתי עסק באזורי תיירות בעיר (שכיום אין מגבלה חוקית על פתיחתם - כך שמדובר בתיקון מיותר).
בקשת העירייה נדחתה בנימוק שהעירייה לא הצליחה להוכיח שפתיחת העסקים בשבת נדרשת כדי לספק צרכים חיוניים, הסתפקה בהעלאת טיעונים כלליים ולא ביצעה עבודת עומק יסודית בטרם הגישה את הצעת החוק.
בדברי ההסבר נאמר שחוק העזר הקיים אושר בשנת 1977, נוסחו איננו עדכני ואינו משקף נכונה את צרכי העיר ותושביה ועל כן נדרש תיקונו. דברים דומים בעניין צילום המצב נאמרו על-ידי ראש העירייה במהלך ישיבת המועצה בה אושר חוק העזר.
לדברי מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, "מדובר בהליכה בדרך שהינה בגדר עידוד וקידום העבריינות, ופעולה בניגוד לחוק תוך פגיעה בשלטון החוק וכל זאת בניגוד לתקנת הציבור ולכלל הבסיסי במשפט הקובע כי 'אין חוטא יוצא נשכר'. זאת באשר משמעות הדברים כי אותם בעלי עסקים עבריינים שפעלו במשך השנים בניגוד לחוק ופתחו את עסקיהם בימי המנוחה, חרף האיסור לעשות כן, יקבלו כעת 'פרס' בדמות ביטול האיסור לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה וקביעת אפשרות לפתיחת עסקים בימי מנוחה באזור פעולתם, אך ורק על-רקע הפרת החוק על ידם בתקופה שקדמה לחוק העזר. כאשר מנגד, אותם בעלי עסקים באזורים ורחובות אחרים, אשר הקפידו בשמירת החוק ונמנעו מלפתוח את עסקיהם בימי המנוחה, לא יקבלו כל אפשרות לפתיחת עסקיהם בימי המנוחה".
למשרד הפנים התברר כי למרות שחוק העזר הקיים אוסר על פתיחת עסקים בימי מנוחה, למעט החריגים שנקבעו, הרי שבפועל ובניגוד למצב החוקי הקיים, פתוחים בעיר בימי מנוחה עסקים שונים, והעירייה איננה אוכפת את החוק כלפיהם. התיקון המוצע ביקש להתאים את המצב המשפטי למציאות הנוהגת, ולדברי מנכ"ל משרד הפנים, "עולה מכך שלכאורה המצב בפועל - שתולדתו בעבירה על הוראות החוק - הוא שהכתיב ויצק את התוכן להסדר המוצע".
באשר לטענת העירייה כי שונותה של העיר אילת, התלות של כלכלתה בתיירות, הגדרתה כאזור סחר חופשי והפגיעה הצפויה בהמשך קיומה של העיר, ככל שלא יסופקו שירותים לתיירים בכל ימות השבוע, קובע מנכ"ל כי טיעונים אלה אינם יכולים לגבור על הוראות החקיקה הראשית בה נקבע, כי "השר לא ייתן את הסכמתו לחוק העזר אלא אם כן פתיחתם של העסקים בימי מנוחה, נדרשת כדי לספק צרכים אשר לדעת השר הם צרכים חיוניים".